Gjest Atopiker-mamma Skrevet 4. september 2005 #1 Del Skrevet 4. september 2005 Vi har en liten datter med eksem, og vi får så utrolig mange ulike råd om hva vi skal og må gjøre... derfor spør jeg her inne: Bør vi bruke kortison, hvilke bivirkninger må man regne med, og dersom vi ikke skal bruke kortison - hva bør vi da gjøre? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Melina* Skrevet 4. september 2005 #2 Del Skrevet 4. september 2005 Min datter har hatt eksem i en måned, prøvde div kremer på apoteket først i denne perioden, noe som ikke hjalp i det hele tatt. Så da oppsøkte jeg lege. Hun anbefalte en svak kortisonkrem som skal smøres på 1-2 ganger i døgnet til det verste gir seg. Datteren min har det i ansiktet, og der skal man som kjent være forsiktig med kortisonprodukter. Og ikke bruke det i lengere perioder. Etter to dager mildnet utbruddet, og de væskefylte blemmene ble uttørket. Nå bruker jeg bare en cold cream noe som ser ut til å fungere bra. Noen annen erfaring har jeg ikke å dele med deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 4. september 2005 #3 Del Skrevet 4. september 2005 Kortisonsalver er noe av det som hjelper best, men som du nevnte selv; Vær FORSIKTIG med bruk i ansiktet! Det kan gjøre huden i ansiktet ekstra utsatt senere i livet dersom hun bruker det over lange perioder. Ellers anbefaler jeg A-Derma serien som fås kjøpt på apoteket, det fins både kremer, dusjsåpe etc som alle er beregnet for atopikere. Det viktigste er å unngå å tørke ut huden, vær raus med kremer. I tillegg kan jeg nevne at ting som gjør utslag ofte er elementer utenfra; kulde, sigarettrøyk, parfyme etc. Vil derfor også på det sterkeste anbefale at dere unngår parfymerte vaskemidler etc. Bruk vaskemiddel og tøymykner som er beregnet for sensitiv hud, det kommer dere til å tjene på. Har selv hatt eksem hele livet, spør meg om du lurer på noe. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 4. september 2005 #4 Del Skrevet 4. september 2005 Kortisonsalver er noe av det som hjelper best, men som du nevnte selv; Vær FORSIKTIG med bruk i ansiktet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 4. september 2005 #5 Del Skrevet 4. september 2005 du skal IKKE bruke kortison kremer du ikke har fått fra lege! og den kremen skal være til din datter, ikke noe dere har fra før. det er forskjell på kremene, noen skal absolutt ikke brukes i ansikt. jeg har håndeksem og får tidvis utbrudd i ansikt, og bruker to veldig forskjellige kremer. så gå til lege og få krem på resept, ikke hør på "alle andre" som kjenner noen som har prøvd noe osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå