Gå til innhold

Konsekvenser for barn som skulker skolen - søskendilemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to jenter søsken, men få år mellom der den ene i det siste har gjort noe veldig alvorlig i mine øyne, skulket skolen. De er 11 og 10 år og går selv til skolen ca. 40 minutter etter at jeg har dratt på jobb, de har på alarm som ringer når de skal gå ut døra. Den ene har med vilje og uten gyldig grunn vært hjemme flere ganger i vår og sliter litt med trivselen. Jeg hadde lovd dem å bake kake i morgen, brownies, men den ene sier hun ikke kommer til å gå på skolen denne uka. Jeg kan ikke tvinge henne fysisk og må på plass på jobb. Er det for slemt å bake kake til de andre uten at skulkeren får smake? Yngste kommer til å bli veldig fortvilt om kaken ikke blir bakt som lovet, men vil heller ikke belønne en som skulker med vilje med yndlingsdesserten. Fortvilt mor.

Anonymkode: acc24...063

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke løst dette via kake/ikke kake...

Anonymkode: 1f5d5...f52

• Liker 39
Skrevet

Du kan ikke straffe skulkeren ved å la søskenet få spise kake foran han/henne. Det har ingenting for seg og vil bare skyve ungen fra deg.

Dersom det er skolevegring må du finne grunnen og støtte barnet ditt. Jobben må komme i annen rekke. 

Er det latskap må også jobben komme i annen rekke og ja du må fysisk tvinge, eller enda bedre overtale barnet til å gå på skole.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, vil legge til at jeg har forsøkt mye annet også såklart. Jeg støtter henne mye og har en god relasjon med datteren min, samtidig som jeg synes at enkelte konsekvenser som miste skjermtid den dagen er på sin plass.

Problemet er litt skolen også som ikke vil høre, de henger seg opp i antall dager med fravær uten å høre på mine forklaringer om hvorfor hun ikke vil på skolen. Det gjør at jeg som forelder stresser mer i stedet for å kunne ta tak i problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Og tvinge henne fysisk, hvordan ser du for deg det? Jenta er sterk. HI

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Øh. Her må det jo permisjon eller sykmelding til. Det er jo alvorlig at hun ille møter på skolen. Du plikter jo å få henne avgårde på er eller annet vis. Er du ikke hjemme får du noen til å følge henne. 

Anonymkode: de4e8...dba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og tvinge henne fysisk, hvordan ser du for deg det? Jenta er sterk. HI

Da søker du ekstern hjelp formå få hjelp til å orden opp i vanskene som har oppstått. Jeg synes det er helt ufattelig at du bare har dratt på jobb, og tenker på kake som det største problemet her. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da søker du ekstern hjelp formå få hjelp til å orden opp i vanskene som har oppstått. Jeg synes det er helt ufattelig at du bare har dratt på jobb, og tenker på kake som det største problemet her. 

Ja, som alenemor er det litt viktig å kunne forsørge barna. Men uansett hvilke eksterne hjelpekanaler foreslår du? HI

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, som alenemor er det litt viktig å kunne forsørge barna. Men uansett hvilke eksterne hjelpekanaler foreslår du? HI

Ja, hva har du prøvd så langt da?

Du må jo få til en ordentlig dialog med skolen. Så PPT. Det er litt ulik organisering i ulike kommuner. Men du kan jo ringe Litt rundt til aktuelle aktører å legge fram problemstillingen slik at de kan hjelpe seg til tilgir person/instans der du bor. Er set i en større kommune?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med erfaring og står i det samme, snakk først med datteren din om hvorfor hun ikke vil på skolen. Det ligger alltid en grunn bak. Hvorfor trives hun ikke? Man har to muligheter for å søke hjelp for; be skolen henvise til PPT, eller dra til fastlegen og be om henvisning til BUP. Det er litt avhengig av hvorfor hun ikke vil, hvilket problem som ligger bak. Men jeg regner med du vet hvertfall litt om hvorfor hun ikke vil på skolen, så ta det derfra. Skolen er pliktig til å hjelpe, men det er også avhengig av at du klarer p formidle at dette er et reelt problem, ikke bare en fase eller at hun skulker for at det er bare kjekkere å være hjemme. Som foreldre har man ansvar for å få barna på skolen, men ligger det et større problem bak enn kun «vil ikke», så søker man hjelp. 

Anonymkode: 6c060...8fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil hun ikke på skolen? Mobbing? Angst? Utfordringer med fag/rutiner/kognitivt overbelastet? Har hun selv noen forslag?

Hvis skolen kun ser på fravær og ikke er villig til å utforske grunnen så er det et rødt flagg i mine øyne. 

Anonymkode: 13a45...950

• Liker 3
Skrevet

Kake/ikke kake er å skape problemer.

Her må du jobbe med holdninger uten omskape deg flere problemer...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må det gjøres flere ting: det må samtales med skolen og trivselen må bli tatt tak i, og det må passes på at de faktisk gjennomfører de de sier. At ikke alt bare blir med prat og tafatte tiltak som renner ut i sanden.  Jenta må også ut av huset og til skolen. Jeg fulgte min til skolen i en vanskelig periode. Perioden ble svært kort for det er jo ikke gøy å bli fulgt av mor inn i klasserommet. Dessuten visste hun at jeg kunne følge opp dette ettersom jeg hadde mange senvakter. 

Kake?    ? Kake..  ?

Miste skjermtid minst en uke. Og lommepenger og andre privilegier. Men ville delt kaken. Kake på fellesbordet er ikke et privilegium. 

Anonymkode: 26a51...15f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts. Jeg forstår problemet ditt delvis. Har også et barn på 12 som jeg har slitt med å få opp om morgenen, og har endt i at jeg ikke får han opp, og jeg har jobb som venter. 
snakket med sjefen min om det, og fikk begynne senere på jobb, dette funket. 
jenta har det nok ikke godt når hun sliter med trivselen og kvier seg til skolen, det verste du kan gjøre er å straffe henne med den kaka. 
lag kake og kos dere sammen alle. Hun trenger positivitet. 

Anonymkode: 230ea...e8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kake er kanskje en liten løsning på problemet! Bak og kos dere slik at dere kan få en skikkelig prat om dette! Det ligger nok noe bak dette som du ikke har fått tak i ennå!

og så kobler du på helsesykepleier, lærer, sosiallærer og rektor! 

Anonymkode: b980a...cbd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle, tar gjerne mot flere. Har innsett at det er skolen som er det største problemet her og vil søke PPT om hjelp. Det blir kake til alle og god stemning i huset ellers, jenta mi trenger en trygg base i familien der ting er ok selv om skolen er (i følge henne) noe herk. 

Men lurer fortsatt på dere som sier dere følger barna og tvinger dem på den måten, skal innrømme at jeg har prøvd dette jeg også, men det er skolebuss og en liten vei å gå til den og ja som sagt jenta er sterk. Kan heller ikke surre henne fast i bilen og kjøre liksom? HI

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og før du straffer henne for skulking må du finne årsaken! Hun skal ikke risikere å få straff dersom årsaken er at hun ikke har det bra! Du skriver jo at hun sliter med trivselen, det er ikke noe hun skal straffes for!

Anonymkode: b980a...cbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det et mønster i hvilke dager hun holder seg hjemme? Er det enkelte timer hun forsøker å unngå? Har hun faglige eller sosiale vansker? Du nevner alenemor - hvordan er historien og forholdet til pappaen? Hvordan er selvbildet hennes slik du ser det?

Det er mye som kan spille inn og gjøre det vanskelig for barn å gå på skolen i perioder. Det første du må gjøre er å snakke med barnet ditt og finne årsaker til fraværet. PPT er absolutt gode samarbeidspartnere, men tar ofte tid før de får koblet seg på i en sak. Så du må være i dialog med datteren din så lenge. 

Om det er alvorlig vold av psykisk eller fysisk art hun opplever på skolen ville jeg ikke sendt henne (men byttet skole), men nesten alle andre vansker løses PÅ skolen og i dialog med skolen, så jeg ville gjort mitt ytterste for å få henne på skolen. (Ikke fysisk tvang, ikke trusler og heller ikke bestikkelser, men klare forventninger og stahet). Jeg ville også forsøkt å gjort det så kjedelig som mulig å være hjemme, og begrenset tilgang til internett ved behov. Bedt jenta om å gjennomføre husarbeid om jeg ikke fikk henne på skolen. Ikke som straff, men som en del av det å ta seg en fridag og være ledig når resten av huset er i jobb. 

Jeg ville vært mer bekymret for hvordan søskenet blir påvirket av hvordan den eldste har det, kake ville jeg bakt med begge to.  

Anonymkode: 5e3f8...528

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kake? Nei. Bare nei! 

Her må du ta tak i årsaken. Sett opp samtaler med helsesykepleier på skolen, meld inn til drøfting på tverrfaglig team (tidlig innsats - det skal skolen tilby), koble på skolens miljøterapeut (om de har det) og legg ned en innsats på fritiden for å skape bedre vennskap med de andre i klassen. 

Anonymkode: 333b1...402

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulket masse i den alderen pga mobbing. Om mamma hadde gitt søstre mi kake hadde ikke akkurat det funket som straff. Bare begynt å tvile mer på om hun brydde seg.

Skulking "uten gyldig grunn" som du sier, har nok en gyldig grunn for henne som du må hjelpe til med.

Anonymkode: b489f...10f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...