AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Etter en tur til optiker fikk jeg beskjed om at jeg burde begynne å bruke briller eller linser. Optiker ga en lapp til assistenten som skulle hjelpe meg å finne briller. Jeg forklarte at jeg ønsket rimelige briller, og hun fant noen som hadde en prislapp på 1000,- Hun var veldig masete, og presset på meg et til brillepar, jeg måtte jo ha to slik at jeg skulle velge etter stil og dagshumør. Etter å ha funnet meg briller skulle hun finne solbriller til meg, der var hun også meget pågående og presset på meg to briller der også. Jeg forklarte at jeg ønsket å starte med ett par briller og et par solbriller. I det vi kom til kassen begynte hun å regne ut, da viste det seg at for en brille var prislappen kun for selveste brillene, inkludert glass og sliping av glass ble det 5000,- kr, solbrillene fikk samme pris. Hadde jeg valgt to av briller og solbriller hadde jo dette blitt hele 20 000. Jeg ba om å få med meg en lapp med resultatet av synsundersøkelsen, men det var ikke vanlig praksis. Jeg takket pent nei til brillene, men ga meg ikke før jeg fikk med meg lappen med resultatet. På lappen sto det at hvert øye var på -0.75 Er det virkelig nødvendig å bruke briller når man kun har -0.75? Og er det vanlig praksis blant optikere å holde på slik? Anonymkode: 5470a...177
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Ja, du burde bruke briller (/linser) hvis du har -0,75. Nei, det er ikke vanlig å oppføre seg sånn. Ser for meg at det er sånn det er å gå til optiker i Tyrkia 😄 Anonymkode: b52c0...0aa 32
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 KJøp på Nille med -1 styrke og prøv. De kan ikke brukes til å lese med, kun til avstand. Jeg bruker -1 når jeg ser på tv, nesten ikke ellers. Anonymkode: 6f2aa...731 5
Ulven Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Ikke vanlig praksis vil jeg si, og ja det kan nok være du vil oppleve forskjell ved å bruke briller selv med såpass lav styrke. Jeg startet med -0,50 og -0,75 og så veldig dårlig i mørket. Det innså jeg allikevel ikke før jeg fikk brillene, og en helt ny verden åpenbarte seg for meg. Du kan jo starte med å teste ut et rimelig par fra feks ExtraOptical. Kjenner du at briller er riktig for deg, kan du bestille deg noen dyrere etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 ... gå til specsavers f.eks. Der pleier det å stå "en-styrke brilleglass inkludert". Du får fint komplett brille til under 1000 kr, under 500 og. Kommer an på hvor kresen du er 😃 Anonymkode: b52c0...0aa 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Prisen som står på brillene er alltid kun for brillene, da pris på glassene varierer med styrke og kvalitet. Bare sånn til info. Anonymkode: 88155...1f8 10
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Nei. Jeg har -0,75 på ett og -1,50 på ett. På specsavers er det 2 for 1, og med de dyreste glassene betaler jeg 2500 inkludert synstesten der innfatningen på den ene var på 500 og den andre 750. Anonymkode: 55223...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): KJøp på Nille med -1 styrke og prøv. De kan ikke brukes til å lese med, kun til avstand. Jeg bruker -1 når jeg ser på tv, nesten ikke ellers. Anonymkode: 6f2aa...731 Dette vil jeg ikke anbefale. Det er ikke gode glass og de er upresise. Greit hvis det fungerer for TV, men hvis du vil teste hvordan det føles med riktig styrke er det en dårlig idé. Anonymkode: b52c0...0aa 12
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Jeg fikk et par på specsavers til 450 kr, det var inkl. glasset. Gå dit du Anonymkode: d47c3...501 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 Når du skal velge innfatning - gjør det alene. Inne la en selger presse masse drit og ræl på deg. De har ikke peiling på hva du liker og kler. Til meg kom de med bare masse trendy klovnedrittbriller. Jeg går alene og finner noen jeg liker. Trust me. Med så liten styrke trenger du ikke det dyreste/tynneste glasset osv (men det er niceeeee!). Dyrt og tynt glass er for oss med colabunn-styrke. Anonymkode: e79f2...913 7
Majer Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 Om du ikke har skjeve hornhinner og samme styrke på begge øyne ville jeg gått for et billigere alternativ og brukt det ved bilkjøring,tv titting og forelesninger, men droppet det på handletur i byen eller på festligheter. 1
Flesknes Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 Hallo du det er optikeren din her. Vennligst ikke hør på noen av de andre her, du hadde et helt unikt problem med synet som gjør at du må ha superbriller til 20.000. Hvis du kjøper dem kan du få komme bort en dag å se på det nye svømmebassenget jeg sparer til. 11
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 Finnes pushete selgere i alle yrker, de e rheldigvis ikke i flertall. Med unntak av enkelte bedrifter som kun ansetter masete selgere. Men jeg byttet også optiker og brillested etter å ha fått dårlig service av den som solgte brillene. Selv om optikeren selv var hyggelig. Kjøpte glass, innfatning og solbriller et annet sted Anonymkode: 8464e...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 Ulven skrev (41 minutter siden): Ikke vanlig praksis vil jeg si, og ja det kan nok være du vil oppleve forskjell ved å bruke briller selv med såpass lav styrke. Jeg startet med -0,50 og -0,75 og så veldig dårlig i mørket. Det innså jeg allikevel ikke før jeg fikk brillene, og en helt ny verden åpenbarte seg for meg. Du kan jo starte med å teste ut et rimelig par fra feks ExtraOptical. Kjenner du at briller er riktig for deg, kan du bestille deg noen dyrere etterhvert. Enig med ulven. Veldig offtopic men jeg liker deg godt, Ulven 😊 du er alltid snill, klok og kommer med utfyllende svar. Klem Anonymkode: f227a...e16 1
Ulven Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig med ulven. Veldig offtopic men jeg liker deg godt, Ulven 😊 du er alltid snill, klok og kommer med utfyllende svar. Klem Anonymkode: f227a...e16 Så hyggelig skrevet. ❤️ Jeg kan vel ikke si at jeg alltid klarer å være saklig, men jeg gjør mitt aller beste. 😉 6
Den Sagnomsuste Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 (endret) Jeg har -3.25 og -3.50, men husker godt hvordan det hele begynte med -0.25 og -0.50. Jeg vil i høyeste grad anbefale deg å kjøpe deg briller/ linser. Dette kan du dessverre etter alt og dømme bare begynne å vende deg til med en gang Når det er sagt så følger jeg resten av tråden i dette spørsmålet. Gå til Specsavers, der får du to par designbriller til samlet sum på under 3000.- Dersom du kun er interessert i noe billig, men greit "ræl" for å se på tv og kjøre bil så kan du slippe unna med to par til under 1000 kroner. Videre vil jeg støtte anonym913 i hennes bemerkninger. Valg av innfatning bør ALLTID foretas alene! Jeg har forsøkt begge deler og har enda til gode å gå ut av butikken fornøyd dersom jeg har latt meg lede til å kjøpe noe. Ellers er Nille ideen som andre er inne på svært dårlig. Lykke til med kjøpet ditt! Håper du finner noen ålreite briller og blir fornøyd Velkommen blant de bebrillede Endret 10. mai 2021 av Den Sagnsomsuste 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Skrevet 10. mai 2021 Du har ikke noen forpliktelse til å kjøpe briller hos optiker selv om de undersøkte deg. Ta med deg brilleseddelen og gå til en rimeligere forhandler. Anonymkode: 829c6...842 4
Purple_Pixiedust Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Jeg har 0,75 og 0,50 (og skjeve hornhinner) og føler absolutt behov for brillene. Det merket jeg mer tydelig da jeg begynte å bruke de. Nå blir det slitsomt å se TV uten. Hørtes ut som en veldig slitsom selger da. Bra du ikke kjøpte noe der. Gå heller til Specsavers slik mange her nevner.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden): Jeg har 0,75 og 0,50 (og skjeve hornhinner) og føler absolutt behov for brillene. Det merket jeg mer tydelig da jeg begynte å bruke de. Nå blir det slitsomt å se TV uten. Hørtes ut som en veldig slitsom selger da. Bra du ikke kjøpte noe der. Gå heller til Specsavers slik mange her nevner. Samme som meg, jeg ble litt usikker på om jeg skulle kjøpe briller eller ikke, siden det er på grensen slik jeg ser det. Å ble så irritert av masingen om å kjøpe alt mulig av briller eller linse abonnement 😅 Kjører ikke bil heller, men sjekket på nett angående bilkjøring å synet mitt nå er akkurat godkjent for kjøring uten briller/linser. Anonymkode: 31509...9bc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #20 Skrevet 11. mai 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Prisen som står på brillene er alltid kun for brillene, da pris på glassene varierer med styrke og kvalitet. Bare sånn til info. Anonymkode: 88155...1f8 Nei, ikke alltid. Hos noen optikere får man innfatning med enstyrkeglass inkludert i prisen, og kan derfor få briller fra kr 395 og oppover. Betaler man 795, så får man til og med to par, med enstyrkeglass, til prisen for ett. Anonymkode: eba37...66b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå