Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte barn for et par år siden og hadde da en langvarig og hard fødsel som endte med vakuum. Jeg er nå gravid med nummer to. Etter fødselen har jeg slitt med fremfall og noe urinlekkasje. Er det noen av dere som har hatt lignende problemer etter fødsel og har født vaginalt på nytt senere? Hvordan gikk det i såfall etter fødsel nummer to? Jeg er bekymret for at problemene  bare skal bli enda verre etter denne fødselen.. 

Anonymkode: 66079...d7b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk fremfall på bakre vegg etter første fødsel og slet også med stressinkontinens. Babyen kom ut med handa med øret, og jeg ble klippet endel. Fikk infeksjon og alle stingene gikk opp. Neste fødsel var en lek i forhold. Problemene ble ikke værre, men heller ikke bedre. 
Nå er jeg operert for dette, og er spent på om tredje fødsel blir fødsel eller pks (har fått det innvilget, men nr to ble født ganske tidlig så om denne kan vente på pks gjenstår og se). Det er uansett lite å gjøre med det, babyen må ut ene eller andre veien, så krysser fingrene for at det går bra også denne gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare begynne å trene bekkenbunnsmuskulaturen TS. Alle tre musklene. Det ordner seg uansett ikke av seg selv. 
urinlekkasje og tyngdefølelse skyldes svak bekkenbunn. 

man må gjøre styrkeknip, utholdenhetsknip og raske knip. Det er to typer muskelfibre i bekkenbunnen: 
de raske muskelfibrene og de langsomme. De har ulike funksjoner og må trenes på ulike måter. 

Anonymkode: 96d25...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må bare begynne å trene bekkenbunnsmuskulaturen TS. Alle tre musklene. Det ordner seg uansett ikke av seg selv. 

man må gjøre styrkeknip, utholdenhetsknip og raske knip. Det er to typer muskelfibre i bekkenbunnen: 
de raske muskelfibrene og de langsomme. De har ulike funksjoner og må trenes på ulike måter. 

Takk for svar. Jeg har forsøkt å trene hjemme, uten noe endring. Men jeg har ikke oppsøkt noen profesjonelle for å få hjelp for problemet. Jeg skal ta kontakt med noen etter denne fødselen. 

AnonymBruker
Skrevet
lano123 skrev (11 timer siden):

Jeg fikk fremfall på bakre vegg etter første fødsel og slet også med stressinkontinens. Babyen kom ut med handa med øret, og jeg ble klippet endel. Fikk infeksjon og alle stingene gikk opp. Neste fødsel var en lek i forhold. Problemene ble ikke værre, men heller ikke bedre. 
Nå er jeg operert for dette, og er spent på om tredje fødsel blir fødsel eller pks (har fått det innvilget, men nr to ble født ganske tidlig så om denne kan vente på pks gjenstår og se). Det er uansett lite å gjøre med det, babyen må ut ene eller andre veien, så krysser fingrene for at det går bra også denne gang. 

Takk for svar! Jeg er veldig spent på denne fødselen og hvordan den går i forhold til forrige fødsel som ikke var en god opplevelse. Kan jeg spørre hva slags operasjon du måtte gjennom? Var det i narkose? Jeg har forsøkt å trene bekkenbunnmuskulaturen etter forrige fødsel uten bedring så jeg tror kanskje jeg også må opereres etter fødselen. 

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget pks da de ikke kunne si noe om problemet ble verre ved en ny vaginal fødsel. Ble allikevel verre pga graviditeten i seg selv😑. Har fremfall av bakre skjedevegg. 

Sjekk ut hypopressiv trening, kanskje det kan funke om du vil unngå/utsette en operasjon lengst mulig. 

Anonymkode: 5cff4...3fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Jeg er veldig spent på denne fødselen og hvordan den går i forhold til forrige fødsel som ikke var en god opplevelse. Kan jeg spørre hva slags operasjon du måtte gjennom? Var det i narkose? Jeg har forsøkt å trene bekkenbunnmuskulaturen etter forrige fødsel uten bedring så jeg tror kanskje jeg også må opereres etter fødselen. 

Ts. 

Det var operasjon i full narkose ja. Og 6 uker der jeg måtte unngå løft, fysisk aktivitet osv. litt tilsvarende det en må etter pks. Jeg prøvde også trening i forkant av operasjon, fikk et apparat fra en fysioterapeut som skulle hjelpe, men hadde dessverre lite hjelp av det og det ble ikke godt nok... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk innvilget pks da de ikke kunne si noe om problemet ble verre ved en ny vaginal fødsel. Ble allikevel verre pga graviditeten i seg selv😑. Har fremfall av bakre skjedevegg. 

Sjekk ut hypopressiv trening, kanskje det kan funke om du vil unngå/utsette en operasjon lengst mulig. 

Anonymkode: 5cff4...3fc

Jeg har snakket med fødselslege og de sier også at pks kanskje er den beste løsningen for meg denne gangen, og at det er opp til meg. Hvis jeg visste at vaginal fødsel ikke ville ødelegge enda mer i underlivet ville jeg helst ha en vaginal fødsel. Men redselen for at det skal bli verre gjør at jeg tror jeg velger pks denne gangen. Hvordan opplevde du å ha pks? 
Takk for tips, jeg skal sjekke ut hypopressiv trening! 

AnonymBruker
Skrevet
lano123 skrev (5 timer siden):

Det var operasjon i full narkose ja. Og 6 uker der jeg måtte unngå løft, fysisk aktivitet osv. litt tilsvarende det en må etter pks. Jeg prøvde også trening i forkant av operasjon, fikk et apparat fra en fysioterapeut som skulle hjelpe, men hadde dessverre lite hjelp av det og det ble ikke godt nok... 

Takk for svar, jeg skal oppsøke en gynekolog etter denne fødselen og få ordentlig hjelp med problemet. Ønsker ikke å gå resten av livet på denne måten, så hvis det er en operasjon som må til så gjør jeg det selv om jeg frykter narkose. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har snakket med fødselslege og de sier også at pks kanskje er den beste løsningen for meg denne gangen, og at det er opp til meg. Hvis jeg visste at vaginal fødsel ikke ville ødelegge enda mer i underlivet ville jeg helst ha en vaginal fødsel. Men redselen for at det skal bli verre gjør at jeg tror jeg velger pks denne gangen. Hvordan opplevde du å ha pks? 
Takk for tips, jeg skal sjekke ut hypopressiv trening! 

Keisersnitt har samme belastning på bekkenbunnen pga graviditeten, så det er veldig trist om du har fått falske forhåpninger om dette.

Trener du kjernen også? Ikke bare raske og lange knip, men også øvelser som aktiverer nedre del av magemuskulaturen? Altså bekkenbunnen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Keisersnitt har samme belastning på bekkenbunnen pga graviditeten, så det er veldig trist om du har fått falske forhåpninger om dette.

Trener du kjernen også? Ikke bare raske og lange knip, men også øvelser som aktiverer nedre del av magemuskulaturen? Altså bekkenbunnen

ja! i svangerskapet ja, men du slipper jo presse ungen ut gjennom underlivet.

Underlivet mitt er helt som før og jeg har 2 pks bak meg. 

Pks er en veldig fin opplevelse TS, veldig udramatisk og fort gjort. 

Anonymkode: d4720...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ja! i svangerskapet ja, men du slipper jo presse ungen ut gjennom underlivet.

Underlivet mitt er helt som før og jeg har 2 pks bak meg. 

Pks er en veldig fin opplevelse TS, veldig udramatisk og fort gjort. 

Anonymkode: d4720...5e3

Er så lei av alle som skryter av at vaginaen deres er helt som før. Gratulerer liksom. Mens ungen sitter med dårlig tarm og astma. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selve graviditeten har samme belastning, men keisersnitt er en mindre belastning for underlivet enn en vaginal fødsel. Jeg var helt fin nedentil gjennom hele forrige graviditet, hadde ikke antydning til fremfall eller urinlekkasje, men etter en tøff fødsel med vakuum så fikk jeg dessverre det. Fødselslegen bekreftet dette så jeg velger å stole på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å legge fram probleme dine! Jeg hadde tøff fødsel med nr. 1, ble brukt vakuum, ble klippet og revnet dyp innvendig rift. Slet litt med lekkasje etter den fødselen, men ikke fremfall. Så etter fødsel nr 2 hvor det også ble brukt vakuum.... et sv muskelfestene revnet i bekkenet, og kam ikke repareres. Operert 2 ganger etter fødsler, har masse plager. Føler meg ødelagt, og et meget bitter. Hadde ikke skjedd om d ble keisersnitt. Ikke alltid en operasjon eller 2 fikser problemet. Hadde gladelig tatt et keisersnitt for å slippe dette:(

Anonymkode: 3fc1d...a4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selve graviditeten har samme belastning, men keisersnitt er en mindre belastning for underlivet enn en vaginal fødsel. Jeg var helt fin nedentil gjennom hele forrige graviditet, hadde ikke antydning til fremfall eller urinlekkasje, men etter en tøff fødsel med vakuum så fikk jeg dessverre det. Fødselslegen bekreftet dette så jeg velger å stole på det. 

Ingen ryker av muskelfester i bekkenmuskulaturen av et keisersnitt.ø

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, men noen ganger skyldes det rett og slett avrevede muskelfester i bekkenet, og da er det ingen trening som hjelper dessverre:( les om avrevet levator ani

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingen ryker av muskelfester i bekkenmuskulaturen av et keisersnitt.ø

Ja, men noen ganger skyldes det rett og slett avrevede muskelfester i bekkenet, og da er det ingen trening som hjelper dessverre:( les om avrevet levator ani

Ja, men det er vel ikke akkurat det TS legger frem her da.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men det er vel ikke akkurat det TS legger frem her da.

Det kan ikke du eller noen av oss andre vite, for avrevne muskelfester i bekkenbunnen gir ofte skadevirkninger som forplanter seg til andre deler av underlivet og gir seg uttrykk i for eksempel fremfall, stressinkontinens osv. 

Du har helt tydelig ikke peiling. 

Hilsen ei med avrevet levatorplate. 

Anonymkode: 2bd8e...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du må gjøre endel egeninnsats. Mye knipeøvelser daglig

Anonymkode: 13c90...130

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 10.00):

Det kan ikke du eller noen av oss andre vite, for avrevne muskelfester i bekkenbunnen gir ofte skadevirkninger som forplanter seg til andre deler av underlivet og gir seg uttrykk i for eksempel fremfall, stressinkontinens osv. 

Du har helt tydelig ikke peiling. 

Hilsen ei med avrevet levatorplate. 

Anonymkode: 2bd8e...26b

Hvilke plager har du? Er det en delvis avriving eller total?

Anonymkode: 09e47...75b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 1.06):

Anbefaler deg å legge fram probleme dine! Jeg hadde tøff fødsel med nr. 1, ble brukt vakuum, ble klippet og revnet dyp innvendig rift. Slet litt med lekkasje etter den fødselen, men ikke fremfall. Så etter fødsel nr 2 hvor det også ble brukt vakuum.... et sv muskelfestene revnet i bekkenet, og kam ikke repareres. Operert 2 ganger etter fødsler, har masse plager. Føler meg ødelagt, og et meget bitter. Hadde ikke skjedd om d ble keisersnitt. Ikke alltid en operasjon eller 2 fikser problemet. Hadde gladelig tatt et keisersnitt for å slippe dette:(

Hvilke plager har du? Har du en delvis avriving eller total?

Anonymkode: 09e47...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...