Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal starte i en 60% stilling i ny jobb fra og med august, men har til nå hatt 5 opplæringsvakter. I tillegg skal jeg jobbe i en sommerturnus (som en slags ekstra vakt) i sånn ca 50% stilling frem til selve jobbstart i august. Men, jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt og jeg blir spurt om å ta på meg vakter, så nå skal jeg jobbe en del neste uke bla. Sjefen er litt surrete, men er det bevisst fra hans side at kontrakt ikke er ordnet eller er kontrakt noe som allerede nå burde vært ordnet? Jeg kommer til å si ja når jeg får spørsmål om å jobbe ekstravakt fremover, men jeg føler jo at noe mangler kan du si når jeg ikke har signert noe ift. kontrakt.... Jeg tviler ikke på at jeg får lønnen jeg skal ha osv uten kontrakt men det er vel ikke noe i veien for at jeg burde ha kontrakt nå eller? Er det bare sjefen som har glemt seg eller tenker han av en eller annen grunn at jeg ikke skal signere kontrakt før selve sommerturnusen eller jobbstart i august? Hva så med alle de ledige vaktene jeg har sagt ja til nå fremover, burde ikke kontrakt være på plass nå? Er det noe jeg skal purre på sjefen om? Vil ikke mase/være til bry, men jeg tenker jo at jeg som arbeidstaker har et visst vern med kontrakt feks?

Anonymkode: 07166...780

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du etterspurt kontrakt? Jeg ville gjort det daglig til det var i orden, på en munter og ikke masete måte. Det er helt innafor.

Anonymkode: 287b9...eeb

• Liker 3
Skrevet

Kontrakt burde vært i orden for lenge siden. Jeg ville krevd kontrakt før jeg tok flere timer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du etterspurt kontrakt? Jeg ville gjort det daglig til det var i orden, på en munter og ikke masete måte. Det er helt innafor.

Jeg har ikke etterspurt kontrakt, da jeg er litt forsiktig med sånt i starten. Jeg tenkte på det selvfølgelig når jeg snakket med han sist gang, men syns det var litt ekkelt å ta det opp helt ny i jobben og tenkte at han kom til å ordne med det. Men så er jeg litt usikker på om han er informert i det hele tatt om at jeg jobber ekstravakter nå eller ikke. Om han evt. tenkte å komme tilbake til dette med kontrakt når sommerturnusen var ferdig laga. Men så er det en annen som har ansvar for vaktlister som har spurt meg om å ta på meg vakter, så jeg er litt usikker på om sjefen da vet at jeg er blitt spurt? 
Jeg skal jobbe nå til helgen, så jeg kan evt. sende han en sms i morgen og spør om han kan ordne klar en kontrakt som jeg kan signere når jeg kommer på jobb i helgen, eller blir det dumt? Hvordan bør jeg skrive den sms-en evt. uten å virke pushy?

Endret av Rakel86
  • Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, starken said:

Kontrakt burde vært i orden for lenge siden. Jeg ville krevd kontrakt før jeg tok flere timer. 

Ja, jeg tenker og at det burde være på plass... Forhåpentligvis har han bare glemt seg og tar det greit om jeg etterspør kontrakten :)

Endret av Rakel86
AnonymBruker
Skrevet

Kontrakt burde vært signert før du startet med opplæring. 

Anonymkode: 50ae5...570

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Rakel86 said:

Jeg har ikke etterspurt kontrakt, da jeg er litt forsiktig med sånt i starten. Jeg tenkte på det selvfølgelig når jeg snakket med han sist gang, men syns det var litt ekkelt å ta det opp helt ny i jobben og tenkte at han kom til å ordne med det. Men så er jeg litt usikker på om han er informert i det hele tatt om at jeg jobber ekstravakter nå eller ikke. Om han evt. tenkte å komme tilbake til dette med kontrakt når sommerturnusen var ferdig laga. Men så er det en annen som har ansvar for vaktlister som har spurt meg om å ta på meg vakter, så jeg er litt usikker på om sjefen da vet at jeg er blitt spurt? 
Jeg skal jobbe nå til helgen, så jeg kan evt. sende han en sms i morgen og spør om han kan ordne klar en kontrakt som jeg kan signere når jeg kommer på jobb i helgen, eller blir det dumt? Hvordan bør jeg skrive den sms-en evt. uten å virke pushy?

"Hei! Nå har det gått noen uker siden jeg startet på opplæringen, men jeg har fortsatt ikke fått nærmere beskjed om kontrakt. Hadde det vært mulig å få signert denne til helgen når jeg kommer på jobb? Vennlig hilsen Rakel"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og du, det er helt greit å virke "pushy". Kontrakt er lovpålagt, og det finnes ikke en god nok grunn i hele verden til at arbeidsgiveren din skal utsette signeringen av denne. Det er ikke masete å etterspørre kontrakt, det er sjefen din som er et naut og ikke har ordnet dette fra dag én.

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

"Hei! Nå har det gått noen uker siden jeg startet på opplæringen, men jeg har fortsatt ikke fått nærmere beskjed om kontrakt. Hadde det vært mulig å få signert denne til helgen når jeg kommer på jobb? Vennlig hilsen Rakel"

Takk for tips! 😄 Da fikk jeg karret meg til å sende en sms og fikk svar nå om at han skal få ordnet det for oss nye, så da var det ikke bare meg det gjaldt tydeligvis😆 Greit å få ting på plass!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rakel86 said:

Takk for tips! 😄 Da fikk jeg karret meg til å sende en sms og fikk svar nå om at han skal få ordnet det for oss nye, så da var det ikke bare meg det gjaldt tydeligvis😆 Greit å få ting på plass!

Så bra! 😄 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 5/11/2021 at 1:51 PM, AnonymBruker said:

Og du, det er helt greit å virke "pushy". Kontrakt er lovpålagt, og det finnes ikke en god nok grunn i hele verden til at arbeidsgiveren din skal utsette signeringen av denne. Det er ikke masete å etterspørre kontrakt, det er sjefen din som er et naut og ikke har ordnet dette fra dag én.

Ja, for meg virker han veldig surrete/distre og må nok mases litt på om man vil få ting gjort. Det andre møtet med han virket han uforberedt, som om han hadde glemt at vi hadde avtalt møte og alt vi da gjorde var å snakke litt løst og fast jobbrelatert (skulle egentlig skrive kontrakt)..Tror ikke han hang helt med i kalenderen akkurat. Det andre møtet vi hadde skulle jeg egentlig skrive kontrakt da og, men heller ikke da kom han med noen kontrakt. Da snakket han bare om selve kontrakten og om "det hørtes greit ut sånn og sånn". Så da tenkte jeg at han kanskje hadde den klar til neste gang jeg kom på jobb, men nei. Så jeg tror han trenger litt påminnelser og må dras litt i gang om ting ikke skal stoppe helt opp. Har hørt fra noen av de andre at han er litt vims...
Men jeg fikk sms nå fra han, etter å ha sendt en til han først, så da sa han at han skal få ordnet med det, så DA håper jeg det endelig blir😅

Endret av Rakel86
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rakel86 said:

Ja, for meg virker han veldig surrete/distre og må nok mases litt på om man vil få ting gjort. Det andre møtet med han virket han uforberedt, som om han hadde glemt at vi hadde avtalt møte og alt vi da gjorde var å snakke litt løst og fast jobbrelatert (skulle egentlig skrive kontrakt)..Tror ikke han hang helt med i kalenderen akkurat. Det andre møtet vi hadde skulle jeg egentlig skrive kontrakt da og, men heller ikke da kom han med noen kontrakt. Da snakket han bare om selve kontrakten og om "det hørtes greit ut sånn og sånn". Så da tenkte jeg at han kanskje hadde den klar til neste gang jeg kom på jobb, men nei. Så jeg tror han trenger litt påminnelser og må dras litt i gang om ting ikke skal stoppe helt opp. Har hørt fra noen av de andre at han er litt vims...
Men jeg fikk sms nå fra han, etter å ha sendt en til han først, så da sa han at han skal få ordnet med det, så DA håper jeg det endelig blir😅

Haha, noen er bare surrete ja. Hvis han ellers virker som en hyggelig fyr så kan han nok være en utmerket sjef likevel, selv om man da må passe litt ekstra på selv også :)

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Haha, noen er bare surrete ja. Hvis han ellers virker som en hyggelig fyr så kan han nok være en utmerket sjef likevel, selv om man da må passe litt ekstra på selv også :)

Hahha, ja, jeg er gift med en sånn selv, så jeg kjenner til "typen" altfor godt😆😂 Ja, han virker som den mest triveligste og joviale personen/sjefen, så jeg har stor tro på han som sjef! :) 

AnonymBruker
Skrevet
Rakel86 skrev (19 minutter siden):

Husk at du også skal ha lønn for timene på opplæring!

Anonymkode: 37eb8...312

Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at du også skal ha lønn for timene på opplæring!

Endret av Rakel86
AnonymBruker
Skrevet
Rakel86 skrev (3 timer siden):

Ja, det er sant. Jeg fikk en lønnsslipp nå, for perioden mai står det. Det virker som jeg kun har fått utbetalt for 1 vakt. Jeg hadde 1 vakt i april og resten har jeg hatt i mai. Men ut fra lønnsslippen, ligger vedlagt, ser det ut til at det kun er betalt ut fra 1 vakt, stemmer ikke det? Kanskje regner de fra 01-31 i hver måned? Sånn at jeg de i juni får betalt for mai? Eller hvordan skal man tolke denne betalingsperioden? Står jo at det gjelder for perioden Mai, men jeg tror det må gjelde april da jeg hadde 1 vakt i april, for det kan stemme med lønnsslippen, for der ser det ut til at det kun er tatt med 1 vakt om jeg forstår den riktig?🤔

185248517_173774561320464_2991982871844531309_n (1).jpg

Hvor jobber du? Her sitter jeg som sykepleier med 9årsansintet å tjener: 250.- føler det er påtide å bytte yrke 😅. I kommunen får vikarer etterberalt lønn dvs: mai lønn = 20.mars-20.april. Når jeg jobbet på Coop mener jeg mailønnen gikk fra 1.april-1.mai.

Anonymkode: f90d4...37d

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor jobber du? Her sitter jeg som sykepleier med 9årsansintet å tjener: 250.- føler det er påtide å bytte yrke 😅. I kommunen får vikarer etterberalt lønn dvs: mai lønn = 20.mars-20.april. Når jeg jobbet på Coop mener jeg mailønnen gikk fra 1.april-1.mai.

Anonymkode: f90d4...37d

Jeg jobber i rusomsorgen/avrusning. Trodde jeg var underbetalt😅 Har en master + 8 års ansiennitet. Men må innrømme at jeg er litt grønn på sånne ting, ift. hva jeg bør tjene osv... Generelt syns jeg sykepleiere burde få lønnsøkning, dere gjør en helt suveren og uvurderlig jobb!! 
Jeg kan forhøre meg litt neste gang jeg er på jobb, må bare dobbeltsjekke at jeg får med alle vaktene jeg skal ha for ;)

Endret av Rakel86
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rakel86 skrev (6 timer siden):

Ja, det er sant. Jeg fikk en lønnsslipp nå, for perioden mai står det. Det virker som jeg kun har fått utbetalt for 1 vakt. Jeg hadde 1 vakt i april og resten har jeg hatt i mai. Men ut fra lønnsslippen, ligger vedlagt, ser det ut til at det kun er betalt ut fra 1 vakt, stemmer ikke det? Kanskje regner de fra 01-31 i hver måned? Sånn at jeg de i juni får betalt for mai? Eller hvordan skal man tolke denne betalingsperioden? Står jo at det gjelder for perioden Mai, men jeg tror det må gjelde april da jeg hadde 1 vakt i april, for det kan stemme med lønnsslippen, for der ser det ut til at det kun er tatt med 1 vakt om jeg forstår den riktig?🤔

Du må nesten høre med sjefen hvordan de gjør det. Det er nok mye mulig det regner måned for måned. Det er bra du har fått og at de har en egen bolk på opplæringsvakt.

Har du fått kontrakten?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må nesten høre med sjefen hvordan de gjør det. Det er nok mye mulig det regner måned for måned. Det er bra du har fått og at de har en egen bolk på opplæringsvakt.

Har du fått kontrakten?

Ja, jeg får snakke med sjefen neste gang jeg treffer han :)  Jeg har inntrykk av at sjefen egentlig har ting på stell og er redelig, selvom han er en vims/rotete på noen ting... Men ble litt småstresset ang. dette med manglende kontrakt. Selv er det noe av det første jeg hadde ordnet om jeg var arbeidsgiver. 

Han skulle ordne det neste uke sa han, så da håper jeg og satser på at vi kommer i mål med det da👍

Skrevet (endret)

§ 14-5.Krav om skriftlig arbeidsavtale

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

Lovdata; Krav om skriftlig arbeidsavtale

Endret av Knoot
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...