Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent har hatt uføretrygd i mange år. Han har hele tiden arbeidet ved siden av uføretrygden inntil 0,4G. Han ønsker nå å fryse uføretrygden for å prøve seg i full jobb. Hvordan blir det når man gjør dette midt i et år? 

Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: fc02c...c94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Han fyller bare inn forventet årsinntekt på NAV.no og får da trekk basert på en utregning, automatisk. Trygden fryses ikke, og han burde sette av en buffer med penger slik at han har nok til å betale hvis det viser seg at han har fått for mye trygd utbetalt når skatteoppgjøret er i mål og nav gjør en utregning (høsten neste år).

Jeg gjorde det for et par uker siden, ble overrasket over automatikken i det, men han får et vedtak med en gang, og trekk i neste trygdeutbetaling (ev. ingen utbetaling om han venter å tjene relativt mye).

Anonymkode: f898a...2b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Han fyller bare inn forventet årsinntekt på NAV.no og får da trekk basert på en utregning, automatisk. Trygden fryses ikke, og han burde sette av en buffer med penger slik at han har nok til å betale hvis det viser seg at han har fått for mye trygd utbetalt når skatteoppgjøret er i mål og nav gjør en utregning (høsten neste år).

Jeg gjorde det for et par uker siden, ble overrasket over automatikken i det, men han får et vedtak med en gang, og trekk i neste trygdeutbetaling (ev. ingen utbetaling om han venter å tjene relativt mye).

Er det sånn at man faktisk risikerer å måtte betale tilbake? Man stopper jo utbetalingen fra nav fra samme dato som man blir lønnsmottaker. Det virker jo ikke riktig. Man har jo hatt rett på den inntekten frem til samme dato.

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: af34c...9da

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke fryse uføretrygden eller kontakte nav. Det er bare å sette uføretrygden på en egen sparekonto de månedene du jobber, så får du etteroppgjør på høsten påfølgende år. Det du har mottatt for mye, betaler du tilbake, med pengene du har satt av.

Anonymkode: a0fba...fbb

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er det sånn at man faktisk risikerer å måtte betale tilbake? Man stopper jo utbetalingen fra nav fra samme dato som man blir lønnsmottaker. Det virker jo ikke riktig. Man har jo hatt rett på den inntekten frem til samme dato.

Nei, det fungerer ikke helt sånn. Det blir et oppgjør høsten året etter, som nevnt, og har man fått for lite får man etterbetalt, har man fått for mye, må man betale tilbake.

Det er året som helhet som teller. Jeg skulle egentlig ønske det var enklere, jeg har selv gått opp i stilling i løpet av dette året, og sitter nå uten å vite helt hvordan dette vil gå. Setter av penger på sparekonto sånn i tilfelle.

Forventet inntekt registreres i et skjema på NAV.no, da får man automatisk et vedtak som gir mindre utbetalt.

Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men det var dette jeg fikk beskjed om fra NAV, og gjorde nå for litt siden selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...