AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Jeg vet jo at det er farlig om den har stått i romtemperatur. Men er det trygt å gjøre som i HI? Anonymkode: 26f36...2c1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Går fint. Det farlige er om risen ikke blir raskt nok nedkjølt eller oppbevares på benken (som er vanlig i noen land). Da kan det dannes bakterier som lager giftstoffer, og de blir uansett ikke borte ved oppvarming. Anonymkode: 7bcee...0e6 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445 Tull! Ikke spre feilinformasjon. Så lenge risen er kjølt ned raskt etter koking er det IKKE noe problem å spise gårsdagens ris. Anonymkode: 202d0...40f 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445 Rart at jeg ikke har dauda for lengst. Jeg varmer opp ris hele tiden. Anonymkode: fd484...c5f 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Rart at jeg ikke har dauda for lengst. Jeg varmer opp ris hele tiden. Anonymkode: fd484...c5f Jeg og! På ungdomskolen spiste jeg gårsdagens ris hver gang det var rester. tre-fire skiver gulost og ketchup, inn i mikroen og tada- verdens kjipeste restemat 🤣 Nå lager vi mye stekt ris av risrester. Det hender faktisk vi koker opp altfor mye ris og fryser ned i porsjoner, da har vi mat på 1-2-3 til middag når vi trenger det. Innmari deilig å slippe å måtte koke ris støtt og stadig! Én gang har jeg blitt dårlig av ris og da spiste jeg en stekt ris-rett fra jobben som hadde stått romtemperert i kanskje 8-9 timer. Gjør ikke det igjen! Anonymkode: 202d0...40f 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Kan spises innen 1-2 dager hvis oppbevart kjølig hele tida. Anonymkode: 7d58b...f72 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan spises innen 1-2 dager hvis oppbevart kjølig hele tida. Anonymkode: 7d58b...f72 Dette er riktig. Ingen grunn til å være hysterisk. Anonymkode: a8f2d...32f 2
Brunhilde Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Jeg koker alltid for mye ris. Spiser det jeg "trenger" der og da, setter gryta i kaldt vann i vasken og fryser ned resten når den er kald. Det går helt fint. Det er ris (og pasta) som er oppbevart i romtemperatur over lang tid som kan være farlig. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445 Jeg har spist daggammal ris i flere år, er sånn man lager stekt ris, at den gjerne er fra i går... Anonymkode: fd825...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445 Som mange andre allerede har svart, dette er feil. Hadde vært fint om du sluttet å svare dette i ris/pasta-tråder. Regner med det er samme bruker som kommer med dette svaret overalt det er snakk om ris og pasta. Anonymkode: d4356...0c9 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som mange andre allerede har svart, dette er feil. Hadde vært fint om du sluttet å svare dette i ris/pasta-tråder. Regner med det er samme bruker som kommer med dette svaret overalt det er snakk om ris og pasta. Anonymkode: d4356...0c9 Det er en utbredt misforståelse, etter at div tabloid-presse med ujevne mellomrom slår opp dette. Bare at de trykker studier/artikler fra andre land/kulturer, hvor det er vanlig å koke opp stor risgryte og ha stående på kjøkkenbenken over mange dager til alle måltider. Det er vanligvis ikke slik vi spiser ris eller oppbevarer mat i Norge. Anonymkode: 7bcee...0e6 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ris skal IKKE spises dagen etter tilberedning uansett om du varmer den opp eller ei Anonymkode: d39df...445 Spist noe Fjordlands i det siste....? Du har litt rett da, men du har ikke fått med deg forutsetningen. Ris som er oppbevart i romtemperatur skal ikke spise dagen etter, uansett om den er oppvarmet eller ei. Slik vi vanligvis oppbevarer restemat i Norge - rask avkjøling og oppbevaring i kjøleskapet - er det helt uproblematisk å spise. Ris som ikke blir raskt nedkjølt og oppbevares i romtemperatur kan det bli bakteriedannelse i, og bakteriene skiller ut et giftstoff. Dette giftstoffet blir ikke borte ved ny oppvarming. Dette er først og fremst en problemstilling knyttet til kulturer og land hvor det har vært vanlig å koke opp store gryter med mat og ris, men ikke har kjølemuligheter. Da har grytene tradisjonelt blitt kokt opp daglig, for å drepe bakterier. Noen kulturer/land har beholdt tradisjonen, selv om kjøleskap er blitt vanlige. Det er først og fremst disse informasjon om giftstoffene er myntet på. Anonymkode: 7bcee...0e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå