Gå til innhold

Dere med prestisjefylte yrker, feks lege, ambassadør, psykolog, advokat etc...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett. Har møtt en haug med ambassadører, og alle som en var omgjengelige typer, som gjerne var mer opptatt av andre en seg selv, hadde du møtt de på gata så hadde du ikke tenkt at de hadde den jobben.

Alle var omgjengelige, bortsett fra en.

Anonymkode: af5b0...842

Det finnes selvsagt unntak, men jeg tror ikke på at noen med et prestisjefylt yrke ville brukt tid på å prøve å overbevise andre på kvinneguiden om at deres yrke hadde mer prestisje enn andre yrker. Jeg har en far som er pensjonert overlege, og av respekt, tar ikke hans fastlege betalt. Det handler selvsagt om noen få hundre kroner, som faren min åpenbart har råd til å betale, så han tar seg bryet med å diskutere med de i skranken hver gang. Men for legen hans handler det om et fellesskap som jeg ikke nødvendigvis forstår.

Skrevet

Jeg er hjelpepleier. Jeg har opplevd at en av Norges største kjendis var veldig inntressert i hva jeg gjorde på jobb. Han var veldig imponert over mitt yrke 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (8 timer siden):

Det går ca 100 leger og advokater på hver ambassadør, så det er definitivt en mer ekslusiv stilling.

Med din strålende logikk så er tampongtester og kloakkguide mer prestisjefylte yrker enn lege, advokat, forsker og ambassadør.

https://karrierestart.no/karrierevalg/1030-verdens-rareste-yrker-

Anonymkode: f6b17...536

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en prestisjefylt jobb, ved en prestisjetung institusjon. Hvis jeg nevner hvor jeg jobber, vet alle som har samme utdannelse som meg at jeg var blant de 1-2% med best resultater på studiet. Også for andre folk høres det imponerende ut når jeg sier hvor jeg jobber. 

Jeg synes mest at det er en ulempe sosialt. Ting blir litt stivt liksom. 

Det er mulig at det fungerer annerledes for menn. Det er kanskje en viss ulempe for kvinner- sosialt og romantisk - å bli oppfattet som for "brainy". Det er f.eks ikke nødvendigvis noen høydare at alle menn i min yrkesgruppe umiddelbart skjønner at jeg gjorde det mye bedre enn dem på studiet.

Anonymkode: 54a2e...777

Jus, UiO? Kan ikke komme på et annet studium enn jus hvor man automatisk kan si noe som karakterene man en gang hadde på studiet ut fra nåværende jobb… Merkelig opplegg.  

Anonymkode: b6243...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen av de yrkene du nevner, men jeg har opplevd ved flere anledninger at folk endrer atferd og plutselig blir mer hyggelig når jeg har fått høyere stilling/økt status. En bedrift ble jeg forfremmet i, der hadde ledelsen og de på gulvet hadde ulike uniformer. Av og til måtte jeg steppe inn når noen på gulvet var syke, da hadde jeg også uniformen til "arbeidsfolkene". Da kunne jeg merke fra dag til dag at folk i andre avdelinger var hyggeligere og mer oppmerksomme når jeg hadde "sjefsuniformen" på. Det kunne endre seg fra dag til dag og frem og tilbake. Og dette var folk jeg hadde hatt som kolleger i flere år, og det var altså ikke snakk om en så stor bedrift at de ikke visste hvem jeg var.

En annen gang jeg ble forfremmet, begynte plutselig alle mulige folk i bygda å hilse og smile, folk jeg ikke kjente. Da jeg sluttet i stillingen, ble det slutt på det. 

Folk er rare, mulig det er noen gamle urinstinkt som slår ut, at de for å overleve må holde seg inne med de som har høy status i flokken ...

Anonymkode: bae63...8a8

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (40 minutter siden):

Du må lese hva jeg skriver og være mer kritisk til bruk av statistikk.

Nok et meningsløst innlegg fra deg.

Ikke noe statistikk involvert her.

Anonymkode: f6b17...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler dette er en norsk greie...at man skal henge seg opp i hva andre jobber med og bli så imponert hvis de har en prestisjeutdanning. Hilsen noen som ikke har en sånn type utdanning

Anonymkode: d490c...00a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Føler dette er en norsk greie...at man skal henge seg opp i hva andre jobber med og bli så imponert hvis de har en prestisjeutdanning. Hilsen noen som ikke har en sånn type utdanning

Jeg vil heller si at det er en unorsk greie. I Norge har vi en politikk hvor kle skal ha tilgang til gøyere utdanning og hvor lønnsforskjellene er små. I fattige land er det mye mer prestisje å være lege enn i Norge. I fattige land kan utdannelsen din bestemme hvem du får gifte deg med.

Anonymkode: 6c177...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil heller si at det er en unorsk greie å bry seg om hva andre har som utdannelse. I Norge har vi en politikk hvor alle skal ha tilgang til gøyere utdanning og hvor lønnsforskjellene er små. I fattige land er det mye mer prestisje å være lege enn i Norge. I fattige land kan utdannelsen din bestemme hvem du får gifte deg med.

Redigert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er MYE verre i utlandet. Vel, i veldig mange land, i alle fall (kan ikke snakke for alle land i verden, så klart).

Anonymkode: b6243...ddd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vil heller si at det er en unorsk greie. I Norge har vi en politikk hvor kle skal ha tilgang til gøyere utdanning og hvor lønnsforskjellene er små. I fattige land er det mye mer prestisje å være lege enn i Norge. I fattige land kan utdannelsen din bestemme hvem du får gifte deg med.

Kommer selvfølgelig an på hvilket land man skal sammenligne norge med, men personlig mener jeg at dette er noe vi nordmenn henger oss oppi altfor mye.

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at folk flest ikke engang vet hvilke yrker som er prestisjefylle. 

Anonymkode: 722ad...078

AnonymBruker
Skrevet

Er sosionom, får høre det innimellom ja :)

Anonymkode: 35466...07a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider som toppleder i et middelstort børsnotert selskap, som sikker flere kjenner til. 

Hos mange merker jeg en endring i væremåte etter jeg forteller hva jeg arbeider som. Dette liker jeg egentlig ikke så jeg nevner aldri tittel lenger når folk spør. Snakker generelt om jobben og bedriften, uten å gå inn på detaljene om at jeg sitter i øverste ledelse. 

Det merkeligste med en slik type jobb er at man i større grad blir en "offentlig" person. Ting man foretar seg diskuteres av helt fremmede mennesker på nett. Motivene dine, dine handlinger osv. diskuteres på nett i forum innen på Finansavisen eller Shareville. 

Anonymkode: 11295...019

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sivil ingeniør og jobber med data. I utgangspunktet er det vel en viss prestisje knyttet til det, men kanskje ikke i samme grad som for 50 år siden.

Jeg har merket noe helt annet enn det trådstarter beskriver: «jobb» er ikke det første temaet jeg pleier å ta opp ved smalltalk, men noen ganger penser vi innom utdanning og yrkesvalg.

Hvis jeg besvarer som sant er at jeg jobber med programmering så er det sosialt akseptabelt å brått snu seg rundt og begynne å snakke med noen andre. Jeg synes at det er litt rart - hvis du sier at du er snekker så vil jeg kanskje spørre høflig hvordan arbeidsmarkedet er for tiden?

Jeg har en venninne som har mastergrad i fysikk og opplevde noe av det samme: mange (spesielt kjekke menn) ønsket ikke å ha sosial omgang med en kvinne som drev med fysikk (og hun er en meget sosial kvinne)

Anonymkode: 6b95f...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er prestisje sånn egentlig? Jeg leder store prosjekter, for øyeblikket et med rundt en halv milliard i omsetning i året og med et par hundre ansatte. Kan ikke si at folk virker nevneverdig verken interessert eller imponert av den grunn. Ikke burde de det heller. Det er bare en jobb. Men det er ikke sikkert dette teller som prestisje heller.

Anonymkode: c2a26...abe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et yrke i de kategoriene som nevnes, og må si at jeg ytterst sjelden har lagt merke til at noen har behandlet meg annerledes pga utdannelsen/jobben. I mer sosialt konservative land som Storbrittania, Tyskland, Frankrike og Italia er man langt mer opptatt av yrkestitler og akademiske grader. De har definitivt noe å lære av oss skandinaver i så måte.

Anonymkode: c4a61...897

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner er lege. Hun fikk så mange personlige medisinske spørsmål på byen at hun i stedet begynte å si at hun var økonom😅 Da fikk hun være i fred 

Anonymkode: edd2a...175

AnonymBruker
Skrevet

I tyveårene var jeg psyk og gikk på AAP. 

I dag er jeg 40 og er førsteamanuensis (trinnet før professor i akademia).

Jeg opplevde og opplever fortsatt utrolig stor forskjell fra jeg var syk til nå - og mest forskjell merker jeg av andre som står litt "høyt oppe". Når jeg ble lagt inn på sykehuset for en fysisk ting når jeg var psyk, og når jeg ble lagt inn pga sterke smerter i hodet når jeg holdt på med doktorgraden - hvordan spesielt leger behandlet og snakket til meg var veldig annerledes. Ble dessverre tatt mye mer på alvor og undersøkt bedre den siste gangen. 

Men, det kan jo også ha noe å gjøre med min utstråling og selvtillit. Etter mange år som psykiatrisk pasient var man etterhvert ganske knekt som menneske - og etter å ha kommet meg til et annet sted har jeg jo også gjennomgått en indre klassereise - og har hodet litt mer hevet. 

Anonymkode: 401d4...704

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...