Gå til innhold

Dere med prestisjefylte yrker, feks lege, ambassadør, psykolog, advokat etc...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jurist og opplever generelt at jeg får litt 'gratis' respekt for det av nye folk, at de går ut i fra at det jeg sier er fornuftig og lytter. Jeg har mange meninger som ikke er helt mainstream og litt utenfor boksen, og jeg opplever at folk som regel godtar dette og er litt interessert selv om de ikke nødvendigvis er enig. Tror ikke de hadde godtatt det like lett om jeg ikke hadde denne bakgrunnen. 

Anonymkode: d1752...75f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er psykolog, og merker at noen kan bli litt mer tilbaketrukket når de får vite hvor jeg jobber. Noen sier også ting som "da skal jeg ikke snakke mer med deg, vil ikke bli analysert". Jeg synes selv at det er ubehagelig, så prøver derfor å ikke fortelle det når jeg møter folk jeg ikke kjenner. Må nevnes at de fleste ikke bryr seg, heldigvis :)

Anonymkode: 2da06...deb

• Liker 7
Skrevet
On 5/11/2021 at 11:11 AM, AnonymBruker said:

Tror nok jeg blir tatt mer alvorlig og at folk legger vekt på hva jeg sier når de vet jeg er advokat. Også om det prates om ting jeg ikke har peiling på. Noen ganger sier jeg noe skikkelig teit og fått et nikk og noen oppmerksomme blikk og stusser på dette, tenker da at folk tror jeg er smartere enn dem men det er jeg jo ikke. 

Anonymkode: a4e54...c16

Ja det tror jeg nok du kan ha rett i. Man har kanskje en noe naiv tillit til de innenfor bransjen din, sluker blindt alt som blir sagt😉  Samtidig må man jo være ganske kvikk og relativt smart for å ha lykkes både i studiet og i yrket, man kommer ikke lett gjennom det nåløyet. Så dere har jo fortjent mye av den tilliten sånn sett 😄 

Skrevet
On 5/11/2021 at 11:21 AM, AnonymBruker said:

Er psykolog. Opplever ikke meg selv på noen som helst måte som noen eliteperson, men opplever relativt ofte at andre blir imponert over utdanningen, typisk at kommer med utsagn som tyder på at de er imponerte. 

Anonymkode: eac89...b18

Psykologi og psykologer er et fagfelt jeg har stor respekt for. Beundrer dere som jobber på denne måten👍😀

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 5/11/2021 at 11:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg er forsker, og det er kanskje ikke et prestisjeyrke, men har venner som er bl.a. leger. Jeg fniser alltid litt når folk begynner å spørre dem om symptomer på fest. 'Du, jeg har en sånn greie her på ryggen, altså, det gjør ikke vondt hele tiden, men..'

Men tror uansett de over som har svart at man ofte går i et nokså homogent miljø hva angår yrke og utdanning har et godt poeng. Det blir jo fort litt sånn; de man har studert med og de man jobber med.

Anonymkode: 9a15f...539

Forsker er da høytstående det! 😄  Ikke alle som kan "skryte på seg" det 😄 Hadde vært kry om jeg kunne si jeg var forsker :)

Endret av Rakel86
  • Liker 1
Skrevet
sicario skrev (På 10.5.2021 den 20.49):

Har ikke et prestisjefylt yrke, men er leder for en relativ stor/mellomstor virksomhet. Over 30 årsverk og budsjetter på flerfoldige millioner.

Merket tydelig forskjell fra tidligere jobber ja. Ble plutselig mer interresant i sosiale sammenhenger feks. 
samtidig som jeg ble merkbar mer interresant for kvinner. En gammel floskel der altså, men ikke en myte. Utrolig teit at det er sånn.

Hvorfor er det teit? Er det teit når noen tar vare på utseendet sitt og får mere oppmerksomhet i selskaper og hos det motsatte kjønn? 

Eller gjelder dette bare for de som har lagt innsats og opparbeidet seg prestisje/attraksjon fra jobb, livsstil og inntekt?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er siv.ing, som vel ikke er så prestisjefylt. Men merket jeg som jente blir tatt litt mer alvorlig. Jeg bodde i Stavanger tidligere, og da var nesten alle i vennegjengen siv.ing/siv.øk og jobbet i oljebransjen. Så husker alle syntes det var kjempespennende om det kom noen nye til med en annen bakgrunn:) 

Anonymkode: 03833...85a

Syns det er et imponerende yrke det også jeg😄 Ja, det kan jeg tro at man blir tatt litt mer alvorlig som jente når man kommer fra den bransjen.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk blir litt rare. Orøver å unngå å nevne det. Er lege. 

Anonymkode: 3a8b7...d16

Haha, ja, da forstår jeg godt at du ikke akkurat tripper etter å si det😂  Jeg er nok en av de som kan bli litt "rar" kanskje, men det er fordi jeg alltid har sett veldig opp til leger/profesjonen. Føler meg automatisk underlegen i samtale med folk som er leger fordi jeg vet at det krever sitt for å kunne bli det. Prøver selvfølgelig å late som ingenting og prøver å skjule min begeistring, iallefall til et sånt nivå at det ikke blir weird/creepy på noen måte😂 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en veldig variert omgangskrets, og har sett det meste. De aller fleste er normale mennesker og behandles som normale mennesker. Opplever at yrker kanskje er litt spennende i noen minutter, men så er man over på mer interessante tema. Den som kanskje får mest "wow" er den som jobber med romfart. 

Anonymkode: 58cc0...d80

Oi, ja, det hadde blitt et stort "wow" fra meg å truffet noen som jobber med romfart, det tror jeg ikke har skjedd før så det hadde jeg nok opplevd som et ganske "wow"-øyeblikk! 😄 Det er jo veldig berikende med varierte omgangskretser, fint å ha litt ulike interesser syns jeg :) 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jurist og opplever generelt at jeg får litt 'gratis' respekt for det av nye folk, at de går ut i fra at det jeg sier er fornuftig og lytter. Jeg har mange meninger som ikke er helt mainstream og litt utenfor boksen, og jeg opplever at folk som regel godtar dette og er litt interessert selv om de ikke nødvendigvis er enig. Tror ikke de hadde godtatt det like lett om jeg ikke hadde denne bakgrunnen. 

Anonymkode: d1752...75f

Ja ikke sant. Høy utdanning gir automatisk litt mer makt og respekt. Kanskje tenker man at man uansett ikke har noe godt comeback å komme med når man diskuterer/samtaler med folk i din bransje, så folk bare godtar ting du sier først som sist 😉  Men litt skummelt hvor lite kritisk enkelte faktisk er..... 

Endret av Rakel86
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er psykolog, og merker at noen kan bli litt mer tilbaketrukket når de får vite hvor jeg jobber. Noen sier også ting som "da skal jeg ikke snakke mer med deg, vil ikke bli analysert". Jeg synes selv at det er ubehagelig, så prøver derfor å ikke fortelle det når jeg møter folk jeg ikke kjenner. Må nevnes at de fleste ikke bryr seg, heldigvis :)

Anonymkode: 2da06...deb

Det kan jeg skjønne blir litt ubehagelig...Må innrømme det selv at jeg blir litt mer påpasselig på hvordan jeg formulerer meg og hva jeg sier og hvordan jeg ter meg når jeg vet der er psykologer i rommet😂 Jeg prøver å oppføre meg som vanlig men man har vel et rart bilde av psykologer om at de ser tvers gjennom en og at man blir litt "blottlagt" og analysert som du nevner...
Men stemmer det til en viss grad, at dere psykologer har en analytisk knapp på selv på fritiden? Eller kan man anta at når man snakker med folk som er psykologer på fritiden at hjernen ikke er i det moduset? Eller har dere en tendens til å være litt psykologer på fritiden også?😄

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd at folk oppfører seg annerledes rundt meg når jeg sier hva jeg jobber med.

Jeg er ikke den mest utadvente personen, oppfattes kanskje som litt kjedelig, og er ikke noe naturlig midtpunkt. Men når jeg forteller hva jeg driver med (noe jeg bare gjør om de spør direkte) virker det som de ser meg i et annet lys, og er mer interesserte i å holde samtalen gående. Noen ganger er det gøy, jeg er jo stolt av det jeg gjør, og det er gøy å snakke om. Men det kan fort bli kleint også, jeg er liksom redd for å bli oppfattet som skrytete.   

Er flygeleder. 

Anonymkode: cc0f2...4b4

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min pleier å si han jobber innen helse, han synes det er ubehagelig hvor annerledes folk behandler ham om han sier han er lege.

I hovedomgangskretsen hans er det omtrent bare leger og vitenskapelige stillinger (og leger som også er professorer etc), så der gir folk beng 😆

Anonymkode: ad398...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rakel86 skrev (6 timer siden):

Professor er absolutt prestisjefylt, hvertfall i mine øyner :) Har ikke sittet på latsiden da for å si det sånn😄 Jeg hadde ikke vært lite stolt om jeg kunne "presentere" meg som professor😉  Hva er ditt felt?

Kontrollteori / autonome systemer, i utgangspunktet utdannet Dr. Ing i matematikk.

Anonymkode: 94bf2...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege. Ja men det kan være fordi de er ukomfortable åså 😄 

Anonymkode: c9acd...adc

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Advokat. Omgås stort sett folk med ca samme utdanning, så de blir ikke så imponerte. Men andre oppfører seg tvert annerledes, jeg blir fort mer «interessant» enn jeg burde vært (er en litt stille grå mus ;)). Svigerfaren min var i starten kjempestolt over jobben min og skulle alltid annonsere det i familieselskaper etc, heldigvis slutta han med det

Anonymkode: 98b5b...617

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg opplever det ikke slik, TS. Jeg er psykolog med flere spesialiteter. 

Anonymkode: 84044...bfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk blir litt rare. Orøver å unngå å nevne det. Er lege. 

Anonymkode: 3a8b7...d16

Dette. Er psykolog og synes det er superkleint å fortelle hva jeg jobber med. Prøver å styre samtalen over på noe annet så raskt som mulig eller unngå å nevne det. Blir ofte klein stemning.

Anonymkode: 96b0e...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er psykolog og da barnet mitt sluttet i barnehagen sa ordlyder at hun hadde «følt på det» å ta vare på barnet til en psykolog🤪 måtte bare si at «det gjør jeg også🤣»

Anonymkode: 31279...a76

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Når jeg sier at jeg er forsker så river kvinner av seg undertøyet og kaster det på meg. 

Det synes jeg er OK. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...