Gå til innhold

Dere med prestisjefylte yrker, feks lege, ambassadør, psykolog, advokat etc...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Opplever dere når dere møter nye folk, feks i selskap eller andre sosial tilstelninger, at de behandler dere annerledes etter at dere har sagt hva dere jobber med? (det er jo typisk at man kommer inn på hva man jobber med i den small-talk fasen). Merker dere noe forskjell ift. hvordan de snakker til deg på, ter seg på rundt deg, blir de plutselig veldig interessert i å bli enda bedre kjent osv? Er bare litt nysgjerrig på om dere merker noen forskjell eller opplever det som privilegier på noen måte å ha en sånn type yrkestittel på fritiden? :)Eller oppleves det som stressende på noen måte? Hender det at du ikke er ærlig om hva du jobber med til folk du ikke kommer til å møte igjen? (Hvis dere i det hele tatt "henger" her inne da😄😜)

Endret av Rakel86
Skrevet
Rakel86 skrev (1 minutt siden):

Opplever dere når dere møter nye folk, feks i selskap eller andre sosial tilstelninger, at de behandler dere annerledes etter at dere har sagt hva dere jobber med? (det er jo typisk at man kommer inn på hva man jobber med i den small-talk fasen). Merker dere noe forskjell ift. hvordan de snakker til deg på, ter seg på rundt deg, blir de plutselig veldig interessert i å bli enda bedre kjent osv? Er bare litt nyskjerrig på om dere merker noen forskjell eller opplever det som privilegier på noen måte å ha en sånn type yrkestittel på fritiden? :)Eller oppleves det som stressende på noen måte? Hender det at du ikke er ærlig om hva du jobber med til folk du ikke kommer til å møte igjen? 

Har ikke et prestisjefylt yrke, men er leder for en relativ stor/mellomstor virksomhet. Over 30 årsverk og budsjetter på flerfoldige millioner.

Merket tydelig forskjell fra tidligere jobber ja. Ble plutselig mer interresant i sosiale sammenhenger feks. 
samtidig som jeg ble merkbar mer interresant for kvinner. En gammel floskel der altså, men ikke en myte. Utrolig teit at det er sånn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

To av mine venner er lege og advokat. Det er DE som pleier å oppføre seg annerledes, litt arrogant, nemlig fordi de nesten forventer special treatment fra andre mennesker 😁 

Anonymkode: c4fc9...0aa

• Liker 28
  • Nyttig 2
Skrevet

Interessant spørsmål! De aller fleste i min familie og omgangskrets jobber i "prestisjefylte yrker". Inkl moren min som er ambassadør, jeg er Dr. Ing. Men man møter jo nesten bare folk med samme bakgrunn som en selv. Det eneste jeg har opplevd er at nye folk sier "å det må være veldig vanskelig", når jeg forklarer at jeg skrev doktorgrad i matematikk (om de ikke er realister selv). Men det tror jeg de sier mest fordi de ikke har noe annet å si.

Jeg har aldri følt at noen forventer special treatment, jeg føler heller det finnes arrogante folk i alle samfunnslag.  Men som sagt, de fleste jeg kjenner har jo like lang utdannelse som meg selv. Også TROR jeg, spesielt nordmenn, ikke hadde latt det skinne gjennom uansett om de så på deg annerledes.  Litt sånn som jeg selv "later som ingenting" når jeg kommer i snakk med eksperter i mitt felt som jeg eegentlig ser veldig opp til. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Telles Professor som prestisjefylt yrke? I så falll absolutt ikke, men nå er ikke doktorgrad eller professortittel like spennende når alle rundt deg også har det. Er sikkert slik for leger som stort sett jobber med andre leger også...

Anonymkode: 94bf2...189

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Er advokat. Omgås jo med mange andre advokater, så merker ikke noe til det til vanlig. Men jeg blir absolutt m behandlet annerledes nå enn da jeg var student og jobbet i butikk, ja. Og hender jeg får «wow» og «oi» av andre, men da er det omtrent utelukkede fra folk uten utdanning. 

Anonymkode: 2965e...eb6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Telles Professor som prestisjefylt yrke? I så falll absolutt ikke, men nå er ikke doktorgrad eller professortittel like spennende når alle rundt deg også har det. Er sikkert slik for leger som stort sett jobber med andre leger også...

Det å være professor er jo det gjeveste av det gjeve!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rakel86 skrev (14 timer siden):

Opplever dere når dere møter nye folk, feks i selskap eller andre sosial tilstelninger, at de behandler dere annerledes etter at dere har sagt hva dere jobber med? (det er jo typisk at man kommer inn på hva man jobber med i den small-talk fasen). Merker dere noe forskjell ift. hvordan de snakker til deg på, ter seg på rundt deg, blir de plutselig veldig interessert i å bli enda bedre kjent osv? Er bare litt nysgjerrig på om dere merker noen forskjell eller opplever det som privilegier på noen måte å ha en sånn type yrkestittel på fritiden? :)Eller oppleves det som stressende på noen måte? Hender det at du ikke er ærlig om hva du jobber med til folk du ikke kommer til å møte igjen? (Hvis dere i det hele tatt "henger" her inne da😄😜)

Tror nok jeg blir tatt mer alvorlig og at folk legger vekt på hva jeg sier når de vet jeg er advokat. Også om det prates om ting jeg ikke har peiling på. Noen ganger sier jeg noe skikkelig teit og fått et nikk og noen oppmerksomme blikk og stusser på dette, tenker da at folk tror jeg er smartere enn dem men det er jeg jo ikke. 

Anonymkode: a4e54...c16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er psykolog. Opplever ikke meg selv på noen som helst måte som noen eliteperson, men opplever relativt ofte at andre blir imponert over utdanningen, typisk at kommer med utsagn som tyder på at de er imponerte. 

Anonymkode: eac89...b18

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er psykolog. Opplever ikke meg selv på noen som helst måte som noen eliteperson, men opplever relativt ofte at andre blir imponert over utdanningen, typisk at kommer med utsagn som tyder på at de er imponerte. 

Imponerende å være psykolog da! Er de det noen fellestrekk ved de menneskene du merker blir imponert/interessert? Noen spesielle situasjoner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er imponert! Psykolog har alltid vært min drøm, men ble det dessverre aldri. 
Håper du trives i yrket ditt, dere psykologer gjør en fantastisk jobb for oss mennesker. 

Anonymkode: 4edf0...7ec

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forsker, og det er kanskje ikke et prestisjeyrke, men har venner som er bl.a. leger. Jeg fniser alltid litt når folk begynner å spørre dem om symptomer på fest. 'Du, jeg har en sånn greie her på ryggen, altså, det gjør ikke vondt hele tiden, men..'

Men tror uansett de over som har svart at man ofte går i et nokså homogent miljø hva angår yrke og utdanning har et godt poeng. Det blir jo fort litt sånn; de man har studert med og de man jobber med.

Anonymkode: 9a15f...539

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 5/10/2021 at 8:49 PM, sicario said:

Har ikke et prestisjefylt yrke, men er leder for en relativ stor/mellomstor virksomhet. Over 30 årsverk og budsjetter på flerfoldige millioner.

Merket tydelig forskjell fra tidligere jobber ja. Ble plutselig mer interresant i sosiale sammenhenger feks. 
samtidig som jeg ble merkbar mer interresant for kvinner. En gammel floskel der altså, men ikke en myte. Utrolig teit at det er sånn.

Ja, det er egentlig litt teit at det er sånn, at man ikke kan være interessant i seg selv men mer på bakgrunn av hvilken bransje/jobb man er i.  Men jeg syns samtidig ikke at det er noe galt i å være imponert over folk som har jobbet hardt og fått til noe... Merker jo selv at jeg får stor respekt av folk som har fått til noe litt ekstraordinært i livet og har et litt annet yrke/ansvar enn de jeg vanligvis omgåes! :) 

Endret av Rakel86
Skrevet
On 5/10/2021 at 8:55 PM, AnonymBruker said:

To av mine venner er lege og advokat. Det er DE som pleier å oppføre seg annerledes, litt arrogant, nemlig fordi de nesten forventer special treatment fra andre mennesker 😁 

Anonymkode: c4fc9...0aa

Haha, huff, det er så lite sjarmerende med slik oppførsel😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siv.ing, som vel ikke er så prestisjefylt. Men merket jeg som jente blir tatt litt mer alvorlig. Jeg bodde i Stavanger tidligere, og da var nesten alle i vennegjengen siv.ing/siv.øk og jobbet i oljebransjen. Så husker alle syntes det var kjempespennende om det kom noen nye til med en annen bakgrunn:) 

Anonymkode: 03833...85a

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk blir litt rare. Orøver å unngå å nevne det. Er lege. 

Anonymkode: 3a8b7...d16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig variert omgangskrets, og har sett det meste. De aller fleste er normale mennesker og behandles som normale mennesker. Opplever at yrker kanskje er litt spennende i noen minutter, men så er man over på mer interessante tema. Den som kanskje får mest "wow" er den som jobber med romfart. 

Anonymkode: 58cc0...d80

• Liker 4
Skrevet
On 5/10/2021 at 9:21 PM, Melodey said:

Interessant spørsmål! De aller fleste i min familie og omgangskrets jobber i "prestisjefylte yrker". Inkl moren min som er ambassadør, jeg er Dr. Ing. Men man møter jo nesten bare folk med samme bakgrunn som en selv. Det eneste jeg har opplevd er at nye folk sier "å det må være veldig vanskelig", når jeg forklarer at jeg skrev doktorgrad i matematikk (om de ikke er realister selv). Men det tror jeg de sier mest fordi de ikke har noe annet å si.

Jeg har aldri følt at noen forventer special treatment, jeg føler heller det finnes arrogante folk i alle samfunnslag.  Men som sagt, de fleste jeg kjenner har jo like lang utdannelse som meg selv. Også TROR jeg, spesielt nordmenn, ikke hadde latt det skinne gjennom uansett om de så på deg annerledes.  Litt sånn som jeg selv "later som ingenting" når jeg kommer i snakk med eksperter i mitt felt som jeg eegentlig ser veldig opp til. 

Ja, det blir vel sikkert litt sånn at man omgåes gjerne folk tilsvarende sånne man jobber med etc. Selv blir jeg ekstremt imponert over dere matematiske folk..Tall er mine svakeste sider faglig sett så det å skrive doktorgrad i matematikk er laaaaangt over mine evner og for meg meget meget imponerende😆 Hva konkret handlet doktorgraden om? Fasinerende å være så dyktig innen realfag at man kan bruke så lang tid på noe sånt og klare å si noe smart om det 😄 Er du sånn som klarer å henge med på det faglige som snakkes om i Big Bang Theory også?

• Liker 3
Skrevet
On 5/11/2021 at 1:10 AM, AnonymBruker said:

Professor er absolutt prestisjefylt, hvertfall i mine øyner :) Har ikke sittet på latsiden da for å si det sånn😄 Jeg hadde ikke vært lite stolt om jeg kunne "presentere" meg som professor😉  Hva er ditt felt?

• Liker 2
Skrevet
On 5/11/2021 at 1:19 AM, AnonymBruker said:

Tja. Er advokat. Omgås jo med mange andre advokater, så merker ikke noe til det til vanlig. Men jeg blir absolutt m behandlet annerledes nå enn da jeg var student og jobbet i butikk, ja. Og hender jeg får «wow» og «oi» av andre, men da er det omtrent utelukkede fra folk uten utdanning. 

Anonymkode: 2965e...eb6

Det er jo et yrke folk flest blir veldig imponert over, inkludert meg selv, selvom de fleste kanskje prøve å skjule sin begeistring for at dere ikke skal blir altfor cocky😅 Neida😆 Dessuten må det jo være lov tenker jeg å være stolt av å ha oppnådd en drøm og et studium/arbeidsliv som krever ganske mye av en og som ikke alle og enhver hadde mestret! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...