Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått lønnslippen min, og jeg ser at jeg har fått utbetalt 3000 for mye. Jeg er student, og en del av meg kjenner at jeg trenger pengene sårt.. men samtidig så føler jeg at det blir for dumt å beholde dem. Har spurt litt rundt og hørt hva jeg skal gjøre, og noen sier at jeg skal sette av summen i tilfelle jeg må tilbakebetale og vente - mens andre sier at de hadde tatt det, og at de sikkert ikke legger merke til en såpass liten sum. Jeg jobber som vaskehjelp ved siden av studiene og har luselønn, og heller ikke mange timer per uke. Det er veldig lite å leve på, men det rettferdiggjør ikke for å beholde pengene vel og merke. 

Anonymkode: 71b60...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra. Slikt blir oppdaget og da blir du nok trukket for ekstrabeløpet på neste lønnsslipp. 

Det er alltid greit å ditt på det rene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt i fra til arbeidsgiver. Slikt blir så og si alltid oppdaget før eller siden uansett. 

Anonymkode: 6a5ed...0ba

• Liker 2
Skrevet

Betal tilbake. Så slipper du dårlig samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De finner ut av det på et tidspunkt. Bare behold dem inntil de spør

Anonymkode: 93dda...c11

AnonymBruker
Skrevet

Du sier selvfølgelig fra. At du har lite penger rettferdiggjør ikke å beholde de, det er jo ikke dine penger. 

Anonymkode: ea8de...105

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig bare trekker de fra neste lønning(er). Det er enklest. Skjedde meg en gang, da ble det bare ordnet med trekk uten at jeg fikk beskjed annet enn det sto i slippen

Anonymkode: 33d42...f34

Skrevet

Du sier ifra om det ,har skjedd meg noen ganger og,og jeg sier alltid ifra om det

Skrevet

Si ifra om det, så ordnes mottrekk på neste lønn. Altså slipper du å bruke 3000 du ikke har, og måtte trekkes 3000 på neste lønn. Kanskje ikke store summen, men sånt oppdages. 

Skrevet
Scoops skrev (2 minutter siden):

Du sier ifra om det ,har skjedd meg noen ganger og,og jeg sier alltid ifra om det

Si alltid i fra om slikt, det vil bli oppdaget uansett. Da viser du arbeidsgiver at du er til å stole på, motsatt vei viser du at du ikke er til å stole på, og i beste fall er et surrehue som ikke følger med. Men andre veien følger du garantert med og da viser du at du faktisk ikke er å stole på. Kan du ta en slik fristelse og gjør det så er det et veldig dårlig emne for videre tillit.

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at det er feil og ikke en bonus, lønnsforhøyning eller noe? 

Hadde ikke sagt noe jeg. Selv sjekker jeg aldri lønnslippen eller bankkontoen, så jeg hadde aldri lagt merke til feil, hadde bare brukt dem.

Anonymkode: 34207...2c4

Skrevet

Det er så godt å vite med seg selv at man er et ærlig og redelig menneske folk kan stole på. Jeg hadde sagt fra, betalt tilbake og nydt følelsen av at jeg hadde gjort det som var rett, selv om jeg kunne trengt pengene. Jeg kunne aldri beholdt dem. Deilig å slippe dårlig samvittighet  for en ting som er så enkel å gjøre riktig 🙂

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk for mye lønn engang, det var ganske mye så jeg burde merket det. Jeg måtte betale de tilbake. 

Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Endret av FemaleFuryFancies
AnonymBruker
Skrevet

Betal tilbake med renter!

Anonymkode: 0d7bb...b85

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å bli trukket på en annen lønning, så hadde ikke brydd meg med å si noe

Anonymkode: d2bae...75d

AnonymBruker
Skrevet

Betal tilbake og si du har fått for mye lønn. Det hadde jeg gjort og hatt ren samvittighet. 

Anonymkode: 8592b...252

AnonymBruker
Skrevet

Stengt tatt kan dette være et forsøk fra sjefen på å tuske til seg penger. Sjefen min fortalte etter et svindelkurs hun tok at en arbeidsgiver hadd betalt ut for mye til ansatte og da de sa fra fikk de oppgitt hans private kontonummer (under dekke av at det var kontonummer til butikken) og fikk beskjed om å bare føre pengene over der. 

Anonymkode: 1ca08...064

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Betal tilbake med renter!

Anonymkode: 0d7bb...b85

For en merkelig ting å si.

Anonymkode: a4c79...a3b

• Liker 1
Skrevet

Praktisk: det blir oppdaget en gang, og da blir du trukket det du har fått for mye. Dumt om det er den måneden du virkelig trenger pengene. 

Arbeidsforhold: Vis at du er til å stole på.

Moralsk/etisk: Det er ikke dine penger, så da skal man ikke ha dem.

Mental helse: Det er ikke godt å ha disse 3000kr liggende å gnage bakerst i hodet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...