Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mestrer så dårlig «smalltalk» med andre. Jeg merker at jeg stotrer, finner ikke ord og virker mindre smart sammen med andre. Jeg synes også det er kjedelig å snakke om « vær og vind». 
Jeg haf høyere utdanning og klarer fint å snakke om «fag» på jobb, jeg blir også sett på som faglig flink. 

Kanskje jeg har Asperger? Jeg vet ikke, men har ikke veldig behov for kontakt med andre. 

Jeg er forøvrig 35 år og har mann og barn. Fungerer tilsynelatende bra, men kjenner det er skikkelig slitsom å være sammen med andre. 

Anonymkode: 5555a...11c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke Asperger bare fordi du er dårlig på smalltalk. Hvorfor er det så mye aspergersnakk inne på forumet her. Skulle jo trodd 1/10 hadde diagnosen

Anonymkode: 3a9b1...528

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle et snev av asperger 😉

Anonymkode: 71903...0a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ikke Asperger bare fordi du er dårlig på smalltalk. Hvorfor er det så mye aspergersnakk inne på forumet her. Skulle jo trodd 1/10 hadde diagnosen

Ja, nei jeg vet ikke.. 

Jeg føler bare jeg sliter skikkelig med å snakke med andre, jeg har ikke behov for noe sosialt bortsett fra jobb og jeg klarer ikke å være glad og sprudlende, synes stort sett det andre snakker om er kjedelig. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ingen venner egentlig, har ikke hatt det siden videregående.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo masse sosialt utenom jobb. Du har mann og barn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo masse sosialt utenom jobb. Du har mann og barn 

Ja, mann,barn og jobb, men ingen venner.. 

ts

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Høres ut som du er introvert, tror ikke du har Asberger basert på det lille du har skrevet.  

AnonymBruker
Skrevet
Elder Millennial skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du er introvert, tror ikke du har Asberger basert på det lille du har skrevet.  

Jeg er nok introvert ja.. ikke tvil om det. Men føler hjernen stopper opp når jeg er sammen med andre, finner ikke på noe å prate om og kan si merkelige/rare ting bare for å ha noe å si. Synes det er så flaut og slitsomt. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat som å lese om meg selv dette her 😅

Anonymkode: d2408...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver meg her, kjenner meg igjen i alt. Er 35 år, har mann og barn, høyere utdanning og er faglig sterk. Er superpratsom i faglige diskusjoner på jobb, men utenom det er jeg stum. Har egentlig ikke fått nye venner etter endt grunnskole. Får det bare ikke til.

Hvor holder du til?

Anonymkode: c0da7...6e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er jeg også. Er sosial på jobb,  men klarer ikke holde på venner. Blir utrolig ubekvem når jeg må være i sosiale lag med mennesker jeg ikke kjenner. Har 2 barn, men gruer meg til de flytter ut. Har ingen å gå på café med eller dra på venninnetur med og det er egentlig litt trist. 

Anonymkode: 41ade...739

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du beskriver meg her, kjenner meg igjen i alt. Er 35 år, har mann og barn, høyere utdanning og er faglig sterk. Er superpratsom i faglige diskusjoner på jobb, men utenom det er jeg stum. Har egentlig ikke fått nye venner etter endt grunnskole. Får det bare ikke til.

Hvor holder du til?

Anonymkode: c0da7...6e9

Hmm.. kanskje det er flere av oss enn vi aner🤔 Østlandet..

ts

Skrevet (endret)

Smalltalk er i stor grad en øvingssak. Du må ikke la de styre samtalen hele tiden. Du kan styre den du og. Smalltalk er som pardans 🙂 Du trenger heller ikke bekymre deg for å virke helt normal. Bedre å være litt unik. Kos deg 😄  Jeg er innadvendt, lytter og styrer samtalen inn på hva enn jeg vil mens jeg lar de fortsette å ta seg av mesteparten av pratingen. Et godt tips er å kunne litt om mye forskjellig. Da har man alltid en del til felles. De fleste liker å høre sin egen stemme.

Endret av Majer
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn er jeg også. Er sosial på jobb,  men klarer ikke holde på venner. Blir utrolig ubekvem når jeg må være i sosiale lag med mennesker jeg ikke kjenner. Har 2 barn, men gruer meg til de flytter ut. Har ingen å gå på café med eller dra på venninnetur med og det er egentlig litt trist. 

Anonymkode: 41ade...739

Ja, enig.. er egentlig litt trist.. er jo det jeg og kjenner på. 

Ts

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er nok introvert ja.. ikke tvil om det. Men føler hjernen stopper opp når jeg er sammen med andre, finner ikke på noe å prate om og kan si merkelige/rare ting bare for å ha noe å si. Synes det er så flaut og slitsomt. 

ts

Sånn er jeg også. Jeg har også ett snev av sosial angst. Av å til babler jeg som en foss og folk har vanskelig for å forstå at jeg sliter sosialt når jeg babler så mye🥵 så angrer jeg på at jeg sa noe som helst i ettertid. Analyserer og over tenker alt som har blitt sakt, urolig slitsomt. 

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men slik jeg oppfatter det sliter de med Asberger også i sine nære relasjoner (kanskje til og med enda mer), de introverte har ikke de samme sosiale problemene med fex ektefelle/barn. 

Skrevet

Drit i small talk, du kommer langt med å snakke om været og utover det så er det mange som ikke liker small talk uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (3 minutter siden):

Drit i small talk, du kommer langt med å snakke om været og utover det så er det mange som ikke liker small talk uansett. 

Problemet er at jeg sliter med å si noe som helst.. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at jeg sliter med å si noe som helst.. 

ts

Hvis det skaper problemer for deg så bør du få hjelp med det. Jeg har ingen problemer med å snakke med fremmede men idet jeg får folk for nerme får jeg panikk og blir rett og slett syk hvis ikke jeg kan komme unna. Det rammer jobb og muligheten for gode vennskap hos meg. Jeg anbefaler at du kjenner etter om du vil gjøre noe med problemene, bare det å vite hvorfor du sliter med dette kan være til hjelp. Kanskje du vil se at andre har lyst til å snakke med deg, at de ønsker å bli kjent.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så mye aspergersnakk fordi minst en av de faste veldig aktive brukerne her har Asperger og føler visst en slags seier hver gang noen andre har det, og vil vinkle all oppførsel til at det er Asperger-relatert, både privat og på forumet. Litt trist. Asperger er ikke så vanlig.

Anonymkode: 05a4b...ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...