AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Er en handling god fordi Gud bestemmer at den er det, eller vil Gud at man skal gjøre enkelte handlinger fordi handlingen er god? Hvis det sistnevnte, så er handlinger gode i seg selv uavhengig av Gud, ergo trenger man ikke Gud for å gjøre gode handlinger. Anonymkode: ee94d...601 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Vi har de ti bud, det viktigste for meg er at man skal være mot andre slik man vil at andre skal være mot en selv. Da skjer ikke onde ting. Mennesker har fri vilje og Gud kan ikke råde over dårlig oppførsel. Vi har vel alle opplevd urett gjennom livet, inkludert meg selv. Da ber jeg Gud om å go meg styrke til å håndtere det som er ondt og vanskelig, og jeg kjenner noe hjelper meg. Et som er viktig for meg er at jeg selv kan ha god samvittighet, ha min egen sti ren. Syns det desverre er mye kynisme i verden, vi har alle så mye kjærlighet å gi, og vi må tørre å spre kjærlighet til hverandre ❤️ Anonymkode: f6835...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Om Gud virkelig fantes, så ville det ikke vært så mye elendighet i verden. Da tenker jeg på sult, sykdommer, fattigdom, krig og naturkatastrofer som dreper både mennesker og dyr. Verden kommer aldri til å bli en fredelig og rettferdig plass. Verden blir mer og mer kynisk. Så lenge vi selv kan sørge for å være snille og greie mot både oss selv og andre, så kan vi ha god samvittighet. Ikke alle tenker sånn. Anonymkode: 7f62d...a1e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Om Gud virkelig fantes, så ville det ikke vært så mye elendighet i verden. Da tenker jeg på sult, sykdommer, fattigdom, krig og naturkatastrofer som dreper både mennesker og dyr. Verden kommer aldri til å bli en fredelig og rettferdig plass. Verden blir mer og mer kynisk. Så lenge vi selv kan sørge for å være snille og greie mot både oss selv og andre, så kan vi ha god samvittighet. Ikke alle tenker sånn. Anonymkode: 7f62d...a1e Gud finnes så det er ikke noe spørsmål. Men vi har en som kalles satan som har mange demonengler som skaper sykdommer, fattigdom, krig, og alt ondt og stygt i verden. Gud har ikke skapt det. Men det er av menneskers onde vilje som gjør at verden er slik. Du kan ikke skylde på Gud for noe som er menneskeliggjort. Jesus er det bevis på flere stand at han har vært på jorden, og Den Hellige Ånd har jeg i meg og har kjent under fra Guds Ånd som ikke kan være noe annet. Er trist og vondt for dere som sier at enten gjør Gud alt vondt eller så fins det ingen Gud. Men jeg har kjent Guds kraft inni meg, og opplevd nok til at jeg vet Gud finnes. Men hans Ånd er usynlig, akuratt slik luften og vinden er usynlig, men du kan kjenne og føle vinden, det kan du med Guds ånd og. Anonymkode: 7a672...8d8 1
Årolilja Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Jeg synes egentlig at dette er et veldig interessant tema. Eksisterer absolutt moral? Kan vi si at noe er faktisk er "godt" eller "ondt" uten å basere det på noe større enn oss selv? Hvis godhet er subjektivt (ergo relativt), er den ikke absolutt, og man kan dermed ikke si at "verden er ond". Selv om vi er utstyrte med empati og gjenkjenner andres lidelse, er ikke det i seg selv nok til å kalle en handling for god eller ond. Det vil alltid finnes noen som forsvarer enhver handling, uavhengig av hvor morbid den er. Hvis vi lever etter den sterkestes rett, er det ikke bare bra og nødvendig at vi gjør det som gagner oss selv mest? Så hvorfor mener mange at det finnes noe som er godt og ondt? F.eks. tror jeg veldig mange vil være enige i at det er galt å torturere små barn/babyer. At det kanskje er selve definisjonen på ondskap. Jeg tror at vi alle er utstyrt med et moralsk kompass. Kanskje en liten bit av evigheten er plassert i hver og en av oss. Jeg vet ikke. Men det er veldig interessant.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gud finnes så det er ikke noe spørsmål. Men vi har en som kalles satan som har mange demonengler som skaper sykdommer, fattigdom, krig, og alt ondt og stygt i verden. Gud har ikke skapt det. Men det er av menneskers onde vilje som gjør at verden er slik. Du kan ikke skylde på Gud for noe som er menneskeliggjort. Jesus er det bevis på flere stand at han har vært på jorden, og Den Hellige Ånd har jeg i meg og har kjent under fra Guds Ånd som ikke kan være noe annet. Er trist og vondt for dere som sier at enten gjør Gud alt vondt eller så fins det ingen Gud. Men jeg har kjent Guds kraft inni meg, og opplevd nok til at jeg vet Gud finnes. Men hans Ånd er usynlig, akuratt slik luften og vinden er usynlig, men du kan kjenne og føle vinden, det kan du med Guds ånd og. Anonymkode: 7a672...8d8 Ok, sikkert bra for deg å tro på dette vrøvlet. Anonymkode: 7f62d...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå