Tanuki Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Vi prøver på en lillesøster/lillebror, blir ca 8 års forskjell mellom barna. Første ble født med hastesnitt, pga forstervannsforgifting. Hadde en samtale med lege ang prøving og han nevnte at siden jeg allerede har hatt KS pga forstervannsforgiftning, så ville de at jeg skal ha KS med neste også. Dette er ikke Norge, bare så det er sagt. Har inntrykk at i en del land så er vaginal fødsel etter KS (VBACK) en ganske big deal. Vet ikke helt hva jeg syntes om det, har spurt noen venninner her, som mener at viss jeg maser på legen så vil de la meg prøve på naturlig fødsel. Jeg sliter virkelig med tanken på at jeg må gjennom et KS igjen, kom jeg relativt kjapt etter første, men var jo svekket i flere uker. På en annen side, om legen selv mener at KS er best, så er det vel det? Mannen min mener vi må høre på legen, men jeg føler nesten en slags sorg over at det fra første stund er bestemt at det må bli KS. vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, må bare få ut litt frustrasjon.
Blomsterpotta Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Jeg har hatt 2 KS og da jeg ventet barn nummer 2 så var vi forespeilet normal fødsel. Det skjedde ikke, men etter siste KS fikk jeg beskjed om at hvis jeg skulle ha flere barn, så ville set bli KS uansett. Hvilket land skal du føde i?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Jeg ville ha lest opp på det i ditt land I Norge føder man på en offentlig fødeavdeling på sykehus og der er det alltid beredskap på plass til å utføre hastekeisersnitt. Dessuten har sykehus ansatt jordmødre og fødselsleger med kompetanse på flere ulike typer fødsler med noe større risiko, som fødsel etter keisersnitt, setefødsler, store barn, osv. Siden vi i Norge vet at vaginal fødsel er det beste for mor og barn i de aller fleste tilfeller, har tilgjengelig kompetanse og tilgang på hastekeisersnitt er det vanlig å forsøke vaginal fødsel i de fleste tilfeller mor ønsker dette. Da er veien til operasjonssalen kort ved behov og siden fødselshjelp er offentlig er det ingen økonomiske hensyn å ta. I andre land kan det være andre tilbud, feks private klinikker uten kompetanse på ulike risikofødsler eller tilgang på operasjonssal for hastekeisersnitt. Da vil de være mer skeptiske til å gjennomføre risikofødsler. Anonymkode: 3e3e6...93c
Tanuki Skrevet 10. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2021 15 minutter siden, Blomsterpotta said: Jeg har hatt 2 KS og da jeg ventet barn nummer 2 så var vi forespeilet normal fødsel. Det skjedde ikke, men etter siste KS fikk jeg beskjed om at hvis jeg skulle ha flere barn, så ville set bli KS uansett. Hvilket land skal du føde i? Sør-Korea. Veldig vanlig med KS her, vet ikke helt hvorfor. Topp helsevesen og stoler på legene, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 I Norge er det ingen automatikk i at ett ks betyr alltid ks. Jeg hadde hastesnitt med nr.1 og igangsatt pga overtid og vaginal fødsel med nr.2. Var aldri snakk om noe annet. Nr.2 gikk helt problemfritt. Anonymkode: d303b...8ee 1
Tanuki Skrevet 10. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ha lest opp på det i ditt land I Norge føder man på en offentlig fødeavdeling på sykehus og der er det alltid beredskap på plass til å utføre hastekeisersnitt. Dessuten har sykehus ansatt jordmødre og fødselsleger med kompetanse på flere ulike typer fødsler med noe større risiko, som fødsel etter keisersnitt, setefødsler, store barn, osv. Siden vi i Norge vet at vaginal fødsel er det beste for mor og barn i de aller fleste tilfeller, har tilgjengelig kompetanse og tilgang på hastekeisersnitt er det vanlig å forsøke vaginal fødsel i de fleste tilfeller mor ønsker dette. Da er veien til operasjonssalen kort ved behov og siden fødselshjelp er offentlig er det ingen økonomiske hensyn å ta. I andre land kan det være andre tilbud, feks private klinikker uten kompetanse på ulike risikofødsler eller tilgang på operasjonssal for hastekeisersnitt. Da vil de være mer skeptiske til å gjennomføre risikofødsler. Anonymkode: 3e3e6...93c Helsevesnet her er topp, og skal føde på privatklinikk. Ganske vanlig her, siden helseforsikring dekker 90% av kostnadene. Legen er også kjempeflink. Har inntrykk at det er lav terskel for KS her, uten at jeg helt vet hvorfor. Blir andre gang jeg føder her.
Blomsterpotta Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Tanuki skrev (10 minutter siden): Sør-Korea. Veldig vanlig med KS her, vet ikke helt hvorfor. Topp helsevesen og stoler på legene, bare så det er sagt. Kanskje du skal forhøre deg med legen om du kan få prøve vaginalt og om det ikke går, så blir det KS? Jeg hadde akutt KS første gang og andre gang fikk jeg ikke nok åpning, så der ble det bare en rolig avgjørelse siden jeg var utslitt etter 75 timer med rier. Lykke til med fødselen og må si jeg er litt misunnelig på at du er i sør-Korea. Absolutt ett sted jeg gjerne ville reist til 😊
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 11 minutter siden, Tanuki said: Helsevesnet her er topp, og skal føde på privatklinikk. Ganske vanlig her, siden helseforsikring dekker 90% av kostnadene. Legen er også kjempeflink. Har inntrykk at det er lav terskel for KS her, uten at jeg helt vet hvorfor. Blir andre gang jeg føder her. Jeg tviler ikke på at helsevesenet er bra, men om det er vanlig med keisersnitt der så er nok ikke kompetansen på vaginal fødsel like god som i Norge. Anonymkode: 3e3e6...93c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Tanuki skrev (15 minutter siden): Sør-Korea. Veldig vanlig med KS her, vet ikke helt hvorfor. Topp helsevesen og stoler på legene, bare så det er sagt. Asiatiske kvinner har smalere bekken, og har lettere for å revne, enn feks nordmenn. Vet ikke om det er akkurat derfor ks er så vanlig der, men at asiatiske kvinner er de som revner oftest er jo bevist. Anonymkode: 02c37...9f6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 Jeg hadde et KS med første her i Norge, og det var ikke noe spørsmål når nr to kom, KS var aldri nevnt som et alternativ, så det ble vaginal fødsel. Anonymkode: 6eb58...3bb 1
Tanuki Skrevet 10. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 10. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tviler ikke på at helsevesenet er bra, men om det er vanlig med keisersnitt der så er nok ikke kompetansen på vaginal fødsel like god som i Norge. Anonymkode: 3e3e6...93c 7 minutter siden, AnonymBruker said: Asiatiske kvinner har smalere bekken, og har lettere for å revne, enn feks nordmenn. Vet ikke om det er akkurat derfor ks er så vanlig der, men at asiatiske kvinner er de som revner oftest er jo bevist. Det er nok mulig, til begge svar:)
Tanuki Skrevet 10. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2021 15 minutter siden, Blomsterpotta said: Kanskje du skal forhøre deg med legen om du kan få prøve vaginalt og om det ikke går, så blir det KS? Jeg hadde akutt KS første gang og andre gang fikk jeg ikke nok åpning, så der ble det bare en rolig avgjørelse siden jeg var utslitt etter 75 timer med rier. Lykke til med fødselen og må si jeg er litt misunnelig på at du er i sør-Korea. Absolutt ett sted jeg gjerne ville reist til 😊 Takk, det var det jeg tenkte å. Prøve, og heller være forberedt på KS, men vet ikke om jeg "for lov". Veldig glad jeg bor i Korea ja, flott land, og har klart seg godt gjennom pandemien. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå