Gå til innhold

Føde på Sørlandet sykehus, Kristiansand? Alternativ og erfaringer?

IsaLuna

Anbefalte innlegg

Jeg sokner til, og bor i nærheten av, sykehuset i Kristiansand. Sykehuset har fått mye negativ omtale i mediene i det siste. Det, i kombinasjon med at jeg har et par dårlige erfaringer fra kvinneklinikken der tidligere, gjør at jeg kjenner meg helt fortvila om dagen for å måtte dit for å føde. Jeg er førstegangsfødende, og nervøs for hva jeg går til.

Er det andre som tenker det samme eller har positive/negative erfaringer å dele med meg? 

Jeg har forstått det slik at i Kristiansand er det èn fødestue med badekar, lystgass fungerer ikke i alle fødestuene, og på barsel ligger man konsekvent på flermannsrom (med mindre man er heldig og det er få fødekvinner for øyeblikket). Hvordan er dette på andre sykehus? Sitter jeg med helt feil inntrykk dersom jeg tror man får enerom og barselhotell automatisk andre steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

KK Bergen er det nesten bare flermannsrom, og lystgass er ikke mulig å få. Har også et fryktelig dårlig rykte på seg, men de har blitt bedre. Så er dessverre slik flere steder i Norge, tilbudet er for dårlig. 

Anonymkode: fec57...db8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Det får man på ingen måte andre steder.

Jeg er fra Kristiansand, og de fleste jeg kjenner har født der.

Selv fødte jeg på Ullevål, men kunne valgt Riksen eller Ahus også. De fleste jeg kjenner her har født på Riksen, Ullevåll, Ahus eller Bærum/Drammen (?). 

Alt i alt virker det som fødselsopplevelsene er varierende på godt og vondt uansett hvor man er.

Veldig få sykehus tilbyr lystgass, for min del i Osloregionen var det valget mellom epidural eller ingenting.

Det var vanskelig å få plass på barselhotell selv om jeg hadde fått lovnader om prioritet. Enerom var bare å glemme mer mindre man fikk flerlinger OG det var ledig. 

Jeg personlig hadde aldri tatt sjansen på å kjøre til Arendal som vel er alternativet - hadde heller født på venterommet på legevakta med tilgang til personell enn midt på veien mot Arendal. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk beskjed at vi kunne bli sendt til Arendal selv om vi bor i Kristiansand. Fødte i Kristiansand men venninna mi valgte Arendal. Jeg fikk både lystgass og enerom denne gangen. Sist hadde vi tomannsrom første dagen, men alene etterpå.. Hun i Arendal hadde en fin opplevelse hun også, men måtte dele rom. 

Anonymkode: fdf22...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fødte i Kristiansand i februar og hadde en kjempefin opplevelse. Ja, sykehus og avdelingen er slitt, men ikke grusomt. De som jobber der er fantastiske. Fikk enerom og partner fikk være med under hele barseloppholdet. Ville ikke bekymret meg! Lykke til!

Anonymkode: 915d7...c50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fødte i Arendal for 4 år siden og det var veldig fint. God oppfølging, badekar, lystgass og allt det der på rommet. Enerom etterpå. 
var selv redd for Kristiansand så veldig glad jeg på tidspunktet bodde i Grimstad

Anonymkode: 96508...3d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født i Kristiansand tre ganger men det begynner å bli en stund siden så muligens ting er annerledes nå. 

Fikk lystgass alle gangene. Hadde ikke lyst på badekar så det vet jeg ikke noe om. 

Har ligget på flermannsrom en gang og enerom en gang (begge kompliserte fødsler). En gang på barselhotell med enerom (ukomplisert). 

Er forsåvidt formøyd, men den gangen jeg var på flermannsrom, som var første fødsel og alt var liksom gærent og vanskelig, så fikk jeg omtrent ikke hjelp når jeg trengte. Det var mye bedre de andre gangene, og spesielt på barselhotellet faktisk. Der hadde de goood tid. Trodde egentlig det var motsatt... 

Men som sagt, dette er en stund siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har født i Kristiansand (2017) og jeg tenkte ikke på at det var slitt, for å være helt ærlig. Var førstegangs og visste vel ikke hva jeg skulle forvente heller 😅. Har vært innlagt på barneavdelingen 2 ganger med barnet mitt også, aldri reflektert over at det ikke er bra nok der.. men nå har jeg til gjengjeld vært innom et par utenlandske sykehus 😆 så forventningene mine var ikke akkurat på hotellnivå. 

Fikk enerom på naboavdelingen fordi det var fullt på barsel, mannen kunne bli over men det ønsket vi ikke mer enn én natt - for jeg trengte at han var uthvilt. 

men - nå blir det sannsynligvis Arendal nestegang fordi jeg bor nærmere. 

Anonymkode: c0de8...c43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har født i Kristiansand og på Ahus. Var superfornøyd begge ganger. Veldig dyktige helsepersonell. Hadde styrtfødsel begge ganger, så rakk ikke noe badekar eller epidural, men fikk lystgass begge plasser. Enerom begge plasser. Var kanskje heldig med fødselstidspunktet. Det finnes alltid noen som har hatt dårlige opplevelser, og det er ikke uvanlig at det er de som roper høyest. 

Anonymkode: 38336...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har født i Kristiansand for noen år siden. God opplevelse, enerom og tett oppfølging både under fødsel og i etterkant. Husker ikke om jeg hadde lystgass, fødselen gikk ganske raskt. Har også født på et annet sykehus, hvor det også mye mere hektisk og lite tidvis lite oppfølging.

Anonymkode: 75501...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørt mye bra om Arendal. Kristiansand er vel litt sånn som KK Bergen, slitte og grusomme lokaler, men flotte ansatte som jobber rumpen av seg

Anonymkode: b51c6...46a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 20.36):

Fødte i Kristiansand i februar og hadde en kjempefin opplevelse. Ja, sykehus og avdelingen er slitt, men ikke grusomt. De som jobber der er fantastiske. Fikk enerom og partner fikk være med under hele barseloppholdet. Ville ikke bekymret meg! Lykke til!

Anonymkode: 915d7...c50

Takk for betryggende kommentar :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...