Gå til innhold

Jeg tror kosthold har enormt mye å si for psykisk helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ulike mennesker passer til ulikt kosthold. Det er ikke en type diett som er for alle. Dette er derfor ikke et innlegg til forsvar for et spesielt type kosthold.

Jeg for min del led av store depresjoner, selvmordstanker fra 13-årsalderen. Spiste mye brød, pasta, nugatti, pastiller, pizza, saft, hvit ris. Mye karbohydrater. Var litt rund men ikke overvektig. Normalt aktiv, trening to ganger i uka og gikk og syklet rundt. 

I dag er jeg en 30-åring med samme kroppsform, formfull men normal bmi. Kostholdet er derimot helt annerledes. Jeg lager og tenker mat på en helt annen måte, kjenner etter hva kroppen trenger og gir den det. I dag ble det stekte potetrester med rømme og en avocado til middag. Føler meg så perfekt mett og god. I helga lagde jeg en tung gryterett, det var perfekt da. Tar også vitaminer og tran hele året. 

Og depresjonen ble jeg kvitt på dagen etter jeg lærte meg dette - å kjenne etter. Er det godteri kroppen vil ha så får den litt av det også. 

Anonymkode: def20...478

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. 

Anonymkode: 5ce1c...c54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Its common knowledge!

Anonymkode: 87a61...654

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat. Jeg har ikke tro på det. Sliter med depresjon uansett hvor bra kostholdet mitt er, og de gangene jeg har prøvd å tatt selvmord har jeg vært inne i en god flyt med kostholdet. Så gir ikke mening for meg. 

Anonymkode: 564c7...e7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Jeg har ikke tro på det. Sliter med depresjon uansett hvor bra kostholdet mitt er, og de gangene jeg har prøvd å tatt selvmord har jeg vært inne i en god flyt med kostholdet. Så gir ikke mening for meg. 

Anonymkode: 564c7...e7e

Du er jo en enkeltperson. Studie viser det motsatte. Man må bare huske at det er MANGE andre faktorer som spiller inn.

Ikke meningen å hakke. Håper du har det bra og at du får hjelp. Helt oppriktig

Anonymkode: 87a61...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Har dog et helt annet kosthold enn deg da og en tung gryterett ville vært negativt for min del. Men ja, kosthold har ufattelig mye å si på psyken. 

Anonymkode: 1dd5a...819

AnonymBruker
Skrevet

At kosthold påvirker vår psykiske helse er en kjent sak. Men det er jo langt mer komplisert og sammensatt en dette, det er veldig naivt å tro at problemer rundt psykiske lidelser kan løses kun ved å endre kosthold og ved å være aktiv. Det er vel flere ting som har endret seg i ditt liv utenom kosthold og trening fra du var 13 - 30 ? 

Anonymkode: b3223...051

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Deg om det.

Anonymkode: 42daf...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...