Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette står på helsenorge.no:

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.
Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

• Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Er virkelig energidrikk så ille da? Tenker de som drikker 1-2 kopper kaffe hver dag, siden det er innenfor anbefalingen. Energidrikk inneholder jo faktisk mindre koffein per dl drikke i forhold til kaffe. Maksimal anbefalt grense pr dag er jo 100-200 mg daglig. Snakket med jordmor også som sa at jeg fint kunne drikke et par kopper med kaffe per dag uten at det skulle være noe problem. Lurer på om jeg da heller kan drikke f.eks. en halv boks med energidrikk istedenfor (blir ca. 75 mg koffein)? En "Monster Ultra White" inneholder 30 mg koffein pr dl drikke.

Hva har dere gjort/hva gjør dere?

Anonymkode: 288b6...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke større uvane enn folk som drikker pils i helga, folk som snuser, så blir som med alle andre uvaner, dyrt i lengden.

Men sånn er livet, noen laster må man jo ha, vil si det er tross alt bedre å ha uvane med energidrikk, enn å f.eks. røyke eller for mye alkohol. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Floater said:

Er vel ikke større uvane enn folk som drikker pils i helga, folk som snuser, så blir som med alle andre uvaner, dyrt i lengden.

Men sånn er livet, noen laster må man jo ha, vil si det er tross alt bedre å ha uvane med energidrikk, enn å f.eks. røyke eller for mye alkohol. :)

Du er i gravidforum, snus, røyk og alkohol er ikke helt relevant 😂

TS, du kan selvfølgelig fint drikke energidrikk i stedet for kaffe i graviditeten, så lenge du er innafor anbefalingene :)

Jeg liker ikke kaffe eller te noe særlig, ihvertfall ikke som gravid, så trenger jeg litt koffein for å komme gjennom dagen ta jeg mye heller en 0,33l battery :) Det er absolutt innafor anbefalingene :).

Anonymkode: 2d30c...291

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er i gravidforum, snus, røyk og alkohol er ikke helt relevant 😂

TS, du kan selvfølgelig fint drikke energidrikk i stedet for kaffe i graviditeten, så lenge du er innafor anbefalingene :)

Jeg liker ikke kaffe eller te noe særlig, ihvertfall ikke som gravid, så trenger jeg litt koffein for å komme gjennom dagen ta jeg mye heller en 0,33l battery :) Det er absolutt innafor anbefalingene :).

Oida! 😂 Jeg visste ikke at det var graviditetsforum, haha.  Dersom det er en advarsel på den for gravide, ville jeg latt det være. Er ikke sikkert det bare er pga koffeininnholdet i den heller. Smaker ikke så godt når man vet man ikke burde uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Floater said:

Oida! 😂 Jeg visste ikke at det var graviditetsforum, haha.  Dersom det er en advarsel på den for gravide, ville jeg latt det være. Er ikke sikkert det bare er pga koffeininnholdet i den heller. Smaker ikke så godt når man vet man ikke burde uansett. 

Joda, i følge norske anbefalinger er det ihvertfall ikke problematisk, det er ikke noe farlig i :) Spesielt godt smaker det uansett ikke, er ikke derfor man drikker det 😂

Energidrikk har dårlig rykte da ungdom gjerne bøtter ned med flere liter og bruker det som tørstedrikk. Det er selvfølgelig ikke bra! Men å drikke det på samme måte som man tar en liten kopp kaffe for å få i seg litt koffein er ikke farlig. Kaffe inneholder jo ofte mye mer enn dobbelt så mye koffein som energidrikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 28 og har gjennom graviditeten tatt meg en liten redbull her og der for å få energi. Jordmor sa det ikke var noe problem. Kanskje 2-3 ganger i uka. Jobber i barnehage og det har rett og slett vært nødvendig for å komme seg gjennom de tyngste dagene 😅 Liker ikke kaffe/te da. 

Anonymkode: ae71f...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 🙂 Da føler jeg mer litt tryggere på at jeg drikker litt energidrikk enkelte dager jeg har behov for det. Er egentlig glad i kaffe, men under graviditeten føler jeg plutselig at kaffe smaker her grusomt! 

- ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar 🙂 Da føler jeg mer litt tryggere på at jeg drikker litt energidrikk enkelte dager jeg har behov for det. Er egentlig glad i kaffe, men under graviditeten føler jeg plutselig at kaffe smaker her grusomt! 

- ts

det er du ikke alene om 😂 og lukter.... har mange kaffedrikkende kollegaer, og.... usj! 

Skrevet

Med måte tenker jeg... personlig er jeg veldig glad i energidrikk og drakk minst en stor boks hver dag i helgen. Men dette er ikke noe jeg ha, selv om jeg syns det er veldig godt. Nå som jeg er gravid så klarer jeg fint å la være. Men ved spesielle anledninger unner jeg meg det. Da jeg gikk gravid med mitt forrige barn drakk jeg 1-2 slike bokser ved anledninger som 30-årsfest, julebord o.l. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er du ikke alene om 😂 og lukter.... har mange kaffedrikkende kollegaer, og.... usj! 

Helt grusomt**
Ja enig... Går mye i kaffedrikking blant kollegaer ol. Og det stinker plutselig! Før graviditeten var det den beste lukten jeg kunne lukte om morgenen. Nå blir jeg kvalm:fnise:

- ts

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (58 minutter siden):

Med måte tenker jeg... personlig er jeg veldig glad i energidrikk og drakk minst en stor boks hver dag i helgen. Men dette er ikke noe jeg ha, selv om jeg syns det er veldig godt. Nå som jeg er gravid så klarer jeg fint å la være. Men ved spesielle anledninger unner jeg meg det. Da jeg gikk gravid med mitt forrige barn drakk jeg 1-2 slike bokser ved anledninger som 30-årsfest, julebord o.l. 

Takk for at du deler hva du tenker og gjør!
Ja tenker jo så klart også med "med måte". Jeg blir ikke å drikke energidrikk hver dag, og gjerne ikke en hel boks. Men kanskje dele på 2 dager ila uka eller noe... Det må vel være "innafor"? :ironi:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler hva du tenker og gjør!
Ja tenker jo så klart også med "med måte". Jeg blir ikke å drikke energidrikk hver dag, og gjerne ikke en hel boks. Men kanskje dele på 2 dager ila uka eller noe... Det må vel være "innafor"? :ironi:

Du kan fint drikke en stor redbull hver dag iht norske myndigheters anbefaling...på samme måte som du kan drikke 1-2 kaffe eller 1 liter Pepsi max

Anonymkode: 281bd...68d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker 1-2 energidrikker hver dag, det har jeg sikkert gjort siden vgs, så de 10 siste årene.

Eneste jeg har merket det på er lommaboka og vekta. Blir jo noen kilo ekstra med slike uvaner, men foruten det, så har jeg ikke merket noe på helsa.

Så nei, energidrikk er ikke verre enn alt annet av avhengighet, ikke verre enn kaffe, røyk, snus, alkohol. Energidrikk er dyrt og usunt, men ikke farligere enn andre avhengigheter.

Anonymkode: 42669...00e

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg drikker 1-2 energidrikker hver dag, det har jeg sikkert gjort siden vgs, så de 10 siste årene.

Eneste jeg har merket det på er lommaboka og vekta. Blir jo noen kilo ekstra med slike uvaner, men foruten det, så har jeg ikke merket noe på helsa.

Så nei, energidrikk er ikke verre enn alt annet av avhengighet, ikke verre enn kaffe, røyk, snus, alkohol. Energidrikk er dyrt og usunt, men ikke farligere enn andre avhengigheter.

Anonymkode: 42669...00e

Igjen, dette er graviditetsforum 😂 Det finnes mange uvaner man skal være forsiktig med under graviditeten, og store mengder koffein er en av de :)

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder energidrikk er det ikke kun koffein en skal se på, men også hvilke stoffer den er tilsatt. Noen er tilsatt ting gravide ikke skal ha, som ginseng f.eks. så er viktig å se på ingredienser.

Anonymkode: 66ed0...88a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når det gjelder energidrikk er det ikke kun koffein en skal se på, men også hvilke stoffer den er tilsatt. Noen er tilsatt ting gravide ikke skal ha, som ginseng f.eks. så er viktig å se på ingredienser.

Kilde? 🙂

Anonymkode: 9acca...01f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilde? 🙂

Anonymkode: 9acca...01f

Ikke meg du siterer , men er ikke det allmennkunnskap ? Finner masse om det på Google og overlegen sa til meg ar ved f.eks nikotinfri snus måtte jeg ikke bruke med ginseng

Anonymkode: 281bd...68d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så er det viktig å ikke bli hysterisk også :) Det meste av typiske ting man er litt usikre på om gravide bør få i seg, som urter, er ikke avgjørende som tilsetningsstoffer i små doser. 

Lavendelolje og rosmarin er for eksempel urter typisk frarådet gravide, men ingen blir hysteriske om man bruker en håndsåpe eller krem tilsatt noe lavendel eller krydrer maten med  rosmarin av den grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så er det viktig å ikke bli hysterisk også :) Det meste av typiske ting man er litt usikre på om gravide bør få i seg, som urter, er ikke avgjørende som tilsetningsstoffer i små doser. 

Lavendelolje og rosmarin er for eksempel urter typisk frarådet gravide, men ingen blir hysteriske om man bruker en håndsåpe eller krem tilsatt noe lavendel eller krydrer maten med  rosmarin av den grunn. 

Føler det er litt samme tankegangen som å tenke "alt med måte, litt salami skader vel ikke".

Forskjell på å vaske hender med såpe, og drikke en drikk med stoffer som er frarådet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler det er litt samme tankegangen som å tenke "alt med måte, litt salami skader vel ikke".

Forskjell på å vaske hender med såpe, og drikke en drikk med stoffer som er frarådet.

🙈

Det finnes ingen generell anbefaling å holde seg unna ginseng som gravid som du gir uttrykk for. Eneste jeg finner er at det er usikkert om ginseng kan ha noe skadelig effekt, som veldig mye annet. Men noen ting, som alkohol, tobakk og toxoplasmose, VET vi helt sikkert har skadelig effekt på foster og det er disse tingene vi må være nøye med. Andre ting kan man bruke sunn fornuft og innta med måte. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...