Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler med på noen influencer som skriver at de har gått over tiden men så er de bare i uke 39? Trodde termindatoen var rundt uke 40? Når går man egentlig over og når bør man begynne å være obs-beskymret?

Anonymkode: b5bbf...0ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Termindato er 40+3 uker. Det er helt vanlig å føde innenfor et intervall på 2 uler før og etter termin. Ved 41 uker tas man inn til overtidskontroll.

Anonymkode: 7def9...672

AnonymBruker
Skrevet

40+3 er termindato i Norge, men fødsel mellom 37-42 regnes som innenfor termin. Om man fremdeles ikke har født i uke 42 vil man mest sannsynlig settes i gang. 

Anonymkode: a9521...6e2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Termindato er 40+3 uker. Det er helt vanlig å føde innenfor et intervall på 2 uler før og etter termin. Ved 41 uker tas man inn til overtidskontroll.

Anonymkode: 7def9...672

Overtidskontroll et i uke 42 :) Kontrollen i uke 41 kalles terminkontroll :)

https://www.helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel/#overtidskontroll-meir-enn-42-veker

https://www.helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel/#terminkontroll-veke-41-kontroll

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har termin 14. oktober er du 18 uker gravid nå 😂 Men ja, 14. oktober er dagen du er 40+3 uker (283 dager) gravid, men du kan føde før og etter og allikevel føde til termin. 

AnonymBruker
Skrevet

Termin er 40+3, men man trenger uansett ikke være bekymret, for på slutten passer de på.

Jeg har hatt overtidskontroll med begge mine 41+3. Da sjekker de at alt er i orden. Med førstemann var alt greit, og han ble til slutt født 41+5. Med yngste så de at det var lite fostervann 41+3 i tillegg til at de estimerte vekten hennes til 2,5 kg, så da satte de meg igang. 

Men uansett i Norge, så anbefales det at man settes igang hvis fødselen ikke har skjedd innen begynnelsen av uke 42. 

Anonymkode: aa98b...c66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...