Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for en stund siden en ny kollega på teamet som er en veldig trivelig person som jeg ikke har noe som helst imot sånn rent personlig. Problemet er bare at h*n gjennom sin væremåte tapper meg for energi og gjør at jeg ikke får gjort jobben min de gangene vi møtes på kontoret. Grunnen til dette er at h*n prater så utrolig mye, (f.eks. har h*n en tendens til å "tenke høyt" mens h*n jobber), og hvis jeg f.eks. stiller et enkelt spørsmål kan h*n bable i vei om alle mulige detaljer i evigheter, mens jeg detter av allerede halvveis i svaret/resonnementet. Jeg tror denne kollegaen rett og slett får for lite sosial stimuli i fritiden og derfor har et behov for å "ta igjen det tapte" de gangene vi møtes fysisk på kontoret, og jeg kjenner jeg får litt vondt av vedkommende på grunn av dette, men samtidig skulle jeg ønske at dette ikke måtte gå utover oss andre. Det er jeg som er vedkommendes nærmeste kollega og som derfor har mest med h*n å gjøre så å unngå personen er ingen mulighet. Jeg skulle bare ønske vi kunne få samarbeidet til å flyte litt bedre, uten at jeg trenger å være helt utkjørt når jeg kommer hjem etter arbeidsdagen. Tips?

Anonymkode: a6afc...7f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å være konfliktsky og si det rett ut. Ingenting er verre enn butthurte kolleger som ikke kan si ting face-to-face. Blir det dårlig stemning? Ja, da blir det det en periode. Men du slipper å være "utslitt" av denne kollegen din

Anonymkode: 88a69...87b

Skrevet

Hm, tror kanskje du bare må si fra, men prøv å gjør det på en hyggelig måte. Eller har du mulighet til å jobbe med lyddempende øretelefoner? Bare si at du jobber bedre når det er stille rundt deg eller noe. 

Men det er ikke nødvendigvis mangel på sosial stimuli som er grunnen til det, tror noen bare er sånn. Har hatt en kollega som bare måtte kommentere absolutt alt vi gjorde/hun så, trodde jeg skulle klikke til slutt. Og jeg har en venninne/bekjent som kan snakke i over en time om de mest banale ting. Og det går ikke an å avlede henne heller, selv om vi har vært gjennom temaet før. Det er litt synd, for nå har jeg lært å unngå å spørre om ting det egentlig ville være normalt å spørre om, f. eks. en oppdatering på noe vi har snakket om før, fordi jeg vet jeg må høre på gjentakelser om temaet i sikkert en time eller mer.

Men hvis dere er flere som plages av det, kan du kanskje spørre sjefen deres om råd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å være konfliktsky og si det rett ut. Ingenting er verre enn butthurte kolleger som ikke kan si ting face-to-face. Blir det dårlig stemning? Ja, da blir det det en periode. Men du slipper å være "utslitt" av denne kollegen din

Anonymkode: 88a69...87b

ti10 skrev (47 minutter siden):

Hm, tror kanskje du bare må si fra, men prøv å gjør det på en hyggelig måte. Eller har du mulighet til å jobbe med lyddempende øretelefoner? Bare si at du jobber bedre når det er stille rundt deg eller noe. 

Men det er ikke nødvendigvis mangel på sosial stimuli som er grunnen til det, tror noen bare er sånn. Har hatt en kollega som bare måtte kommentere absolutt alt vi gjorde/hun så, trodde jeg skulle klikke til slutt. Og jeg har en venninne/bekjent som kan snakke i over en time om de mest banale ting. Og det går ikke an å avlede henne heller, selv om vi har vært gjennom temaet før. Det er litt synd, for nå har jeg lært å unngå å spørre om ting det egentlig ville være normalt å spørre om, f. eks. en oppdatering på noe vi har snakket om før, fordi jeg vet jeg må høre på gjentakelser om temaet i sikkert en time eller mer.

Men hvis dere er flere som plages av det, kan du kanskje spørre sjefen deres om råd?

Problemet er at jeg ikke føler det går an å ta dette opp på en fin måte, ettersom det er så nært knyttet opp til vedkommendes personlighet. Og det siste jeg vil er å såre personen, eller skape dårlig stemning. Men det med øretelefoner var et godt tips som jeg skal forsøke :) Denne venninnen din høres for øvrig helt ut som kollegaen min, forskjellen er bare at kollegaen min blabler ivei om faglige ting, og ikke i like stor grad personlige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at jeg ikke føler det går an å ta dette opp på en fin måte, ettersom det er så nært knyttet opp til vedkommendes personlighet. Og det siste jeg vil er å såre personen, eller skape dårlig stemning. Men det med øretelefoner var et godt tips som jeg skal forsøke :) Denne venninnen din høres for øvrig helt ut som kollegaen min, forskjellen er bare at kollegaen min blabler ivei om faglige ting, og ikke i like stor grad personlige. 

Du må bare avbryte og si "Nei, nå må jeg jobbe videre!". Det er verken uhøflig eller frekt. Kollegaen min som jeg deler kontor med har sagt det til meg et par ganger når jeg har vært skravlete og jeg blir overhodet ikke såret eller lei meg for det. Vi er jo på jobben for å jobbe!

Anonymkode: 9ee2d...6e3

• Liker 3
Skrevet

Du får si fra om at du er lett/middels/veldig introvert, og at hans ekstreme ekstroverthet med fordel kan utøves på noen andre da du blir sliten av å være powerbank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...