Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gifte meg like før jul, og har ikke funnet salmer til vielsen enda.

Vil gjerne ha noen tips på salmer som er fine og kjente, slik at folk er med og synger (kjedelig hvis du bare hører et par pliktskyldige sangere og orgelet :-? ).

Er det noen som har noen gode forslag?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er jo heldig da som kan bruke mer typiske julesalmer slik som Deilig er jorden o.l. Selv er jeg veldig glad i Mitt hjerte alltid vanker som også har en tekst som gir noe til hverdagens kjas og mas og ikke bare har et julebudskap.

Mitt tips ellers; velg med hjertet! Ta de salmene du er glad i.

Skrevet

Mitt råd er å gi blaffen i om salmene handler om kjærlighet eller ei, velg de fineste salmene dere vet om. Alle VET jo at dette er et bryllup og at dere elsker hverandre, så salmene må ikke nødvendigvis handle om dette. Når det er f. eks. dåp synger man jo ikke bare salmer som handler om akkurat det.

Mine favorittsalmer:

Blott en dag

Jeg er i Herrens hender

I dine hender, Fader blid

Deg være ære

Skrevet

Hei! Eg jobbar som organist og spelar i bryllaup kvar laurdag. Veldig mange lar berre presten velge ut salmar, men det vil eg ikkje råde deg til, med mindre du vil ha dei same salmane som brudeparet før deg!

standardsalmer:

kjærlighet fra Gud

å leva det er å elska

Eg ville ha unngått desse, sjølv om teksten er fin...

Men eg ville nok likevel ha valgt noken salmar som folk kan og som er litt staselege. Ikkje einig med ho som ville velge typiske "gravferdsalmar", det er jo trass alt ein festdag!

Noken forslag er:

Herre Gud, ditt dyre navn og ære

La oss vandre i lyset

Fagert er landet

Lovsyng vår Herre

Guds godhet sang i sinnet (salmar 1997, blå bok)

Nå la oss takke Gud

Skrevet

Jeg mente ikke at alle salmene jeg nevnte nødvendigvis passer i bryllup, men vi brukte faktisk et par av dem (Jeg er i Herrens hender og I dine hender, Fader blid). Syntes det passet fint, jeg.

Skrevet

Jeg syntes no at "Kjærlighet fra Gud" hører med i et kirkebryllup, denne kan nok de fleste også. Ellers er jo "La oss vandre i lyset" kjempe flott.

Lykke til :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss i sommer, og var veldig opptatt av å finne salmer som de fleste kunne- også barna.

Vi endte opp med :

-"Kjærlighet fra Gud." Tradisjnell bryllups-salme som "alle" kan.

-"Måne og sol." Barna sang av full hals, skikkelig rørende.

- "Vandre i lyset." Synes teksten er veldig fin.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss i sommer, og var veldig opptatt av å finne salmer som de fleste kunne- også barna.

Vi endte opp med :

-"Kjærlighet fra Gud." Tradisjnell bryllups-salme som "alle" kan.

-"Måne og sol." Barna sang av full hals, skikkelig rørende.

- "Vandre i lyset." Synes teksten er veldig fin.

Skrevet

Vi har endt opp med to salmer vi liker godt og som vi har fått forståelsen av er vanlig i bryllup:

- Herre Gud, ditt dyre navn og ære

- Å leva, det er å elska :kgsmil:

Skrevet

Tusen takk for alle forslag!

:ler::ler2:

Tar gjerne imot flere forslag...

Skrevet

Vi skal ha følgende salmer:

- Kjærlighet fra Gud

- Alltid freidig

- Kom og hør et gledens ord (norsk versjon av Amazing Grace)

Alle sangene er jo nydelige, men "Kom og hør et gledens ord" er absolutt min favoritt

Skrevet

Hei, Unn_T

Jeg har funnet fram en salme i salmeboka som heter Kom og hør et gledens ord. Den har salmenummer 331. Prøvde å synge den til melodien av Amazing Grace, men fikk det absolutt ikke til å stemme. Finnes det en annen salme med samme tittel noe sted?

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil mangler det et "kom" i tittelen. ("Kom, kom og hør et gledens ord"). Kanskje det stemmer bedre da?

Selv hadde vi "Navnet Jesus" og "Stor er din trofasthet", fordi vi begge har et sterkt forhold til disse sangene, og fordi vi synes at de favner så mye av livet - både den flotte dagen og det som kommer videre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde:

-Lær meg å kjenne dine veie

-Herre Gud ditt dyre navn og ære

-Kom kom og hør et gledens ord

Skrevet

Hei. Jeg giftet meg 10. august i år, og var også veldig opptatt av dette med salmene. Vi valgte noen som ikke er så veldig vanlige, men folket i kirken sang utrolig bra for det... Tror de fleste er med å synger så lenge de har en tekst å forholde seg til.

Vi hadde følgende salmer i kirken:

1. Nå er det morgen, tåkene letter...

2. Guds godhet sang i sinnet

3. Gud gvelsigna dessa to.

Tekstene i disse salmene er bare helt nydelige...

Lykke til med valget...

Cr@sh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...