Gå til innhold

Er det lov til å sette seg ved siden av en annen på bussen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller må man stå da? 

Anonymkode: 30499...3fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må stå.

Anonymkode: a1d17...a14

Skrevet (endret)

Man kan sitte ved siden av hverandre på bussen så lenge man ikke sitter mot hverandre. Det er mye bedre enn å stå faktisk. Når noen står og noen sitter øker det sjansen for ansikt til ansikt kontakt. Du bør derfor heller sette deg ned ved siden av noen enn å stå. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-kollektivtransport-covid-19/praktiske-rad-for-a-redusere-smitte#kontaktreduserende-tiltak

Endret av altflyter
La inn kilde
Skrevet

Nei. Du må stå. 

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (3 minutter siden):

Man kan sitte ved siden av hverandre på bussen så lenge man ikke sitter mot hverandre. Det er mye bedre enn å stå faktisk. Når noen står og noen sitter øker det sjansen for ansikt til ansikt kontakt. Du bør derfor heller sette deg ned ved siden av noen enn å stå. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-kollektivtransport-covid-19/praktiske-rad-for-a-redusere-smitte#kontaktreduserende-tiltak

Det er ikke sosialt akseptabelt å sette seg ved siden av noen nå. Man må ta litt hensyn til sånne ting og. Jeg bruker kollektivtransport ofte, og ingen har sittet ved siden av hverandre siden oktober. Ikke rett overfor noen heller, så det sitter to personer på firemanns-plassene, da på skrå for hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Med loven i hånda? Ja, det kan du.

Sosiale koder? Nei. Vi nordmenn er konfliktsky, og liker hvertfall ikke sitte ved siden av hverandre

Anonymkode: e0509...378

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må stå.

CorvusCorax skrev (6 minutter siden):

Nei. Du må stå. 

Er det deres personlige mening eller er det kommet en ny anbefaling jeg har gått glipp av? Ifølge Helsedirektoratet skal man heller sette seg ned framfor å stå nemlig. 

Endret av altflyter
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sosialt akseptabelt å sette seg ved siden av noen nå. Man må ta litt hensyn til sånne ting og. Jeg bruker kollektivtransport ofte, og ingen har sittet ved siden av hverandre siden oktober. Ikke rett overfor noen heller, så det sitter to personer på firemanns-plassene, da på skrå for hverandre. 

Jeg velger heller å ta hensyn til det faktum at ståplassene øker sjansene for å spre smitte framfor folks personlige følelser av hva som er smittevernvennlig. 

• Liker 3
Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Er det deres personlige mening eller er det kommet en ny anbefaling jeg har gått glipp av? Ifølge Helsedirektoratet skal man heller sette seg ned framfor å så nemlig. 

Man skal holde minst en meter avstand. 

Skrevet

På bussene i Bergen er det anbefalinger på skjermene om å bruke sitteplasser før ståplasser. Tolker det som å bruke sete ved siden av noen i stedet for å stå i midtgangen i flokk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både på tog og t-bane i Oslo er det i alle fall anbefalt at man sitter framfor å stå. Det står ganske tydelig på plansjer ved døra. Men selvfølgelig, ha helst et sete i mellom. 

Anonymkode: c3ee6...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Her er det greit med skulder mot skulder. De vil helst at alle sitter og kjører heller forbi enn å ta inn folk som må stå. 

Anonymkode: 25e94...663

Gjest TheCatLady
Skrevet

Vel, det vil jo skje det samme når man står i klynge som når man sitter ved siden av noen. Hvis ikke bussen er ganske tom så ville jeg egentlig bare ha satt meg ned ved siden av noen. Man vil uansett være nærmere enn 1 meter på bussen. 

Det er vel derfor de i en periode (?) anbefalte folk å ha på munnbind om de ikke kunne opprettholde 1 meters avstand på busser og kollektivtransport. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man må være forberedt på reaksjoner uansett hvilket råd man følger.

Jeg MÅ sitte pga usynlig funksjonsnedsettelse, og en kvinne reiste seg i stor irritasjon selv om det faktisk var ett sete mellom oss 🤷‍♀️

I en annen setting fikk jeg irettesettelse når munnbind var av i noen sekunder (jeg har delvis fritak pga sykdom). 

Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå fremover med mer åpning av ting, det er jo mer smittefare ved at jeg skal snakke høyt om behov for sitteplass enn å bare sitte skulder til skulder.

Så jeg forbereder meg på litt utskjelling 🙈

Anonymkode: 499e3...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...