Gå til innhold

Mistanke om vold, og apparat som settes i gang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved mistanke om vold, må alltid hele apparatet settes i sving? Dersom et barn forteller om vold i nære relasjoner, men sier at barnet kommer til å blånekte om det blir meldt i fra om, hva gjør man da?? Hvem kan man snakke med, og rådføre seg med, uten at hele hjelpeapparatet blir satt i gang? 

Anonymkode: d7693...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å sette i gang hele apparatet så vil barnet bli møtt med kompetente voksne som kan hjelpe barnet og få det til å åpne seg. Det at barnet har allerede åpnet seg til deg betyr at det vil ha hjelp og du skylder barnet å varsle videre. Mulig du også er pliktig?

Det at barnet sier det vil nekte for å bli utsatt for vold betyr ikke at barnet ikke vil skifte mening når hjelpeapparatet kommer på banen. Du som ansvarlig voksen skal melde fra i dag, vær så snill. 

AnonymBruker
Skrevet
Reveenka skrev (6 minutter siden):

Ved å sette i gang hele apparatet så vil barnet bli møtt med kompetente voksne som kan hjelpe barnet og få det til å åpne seg. Det at barnet har allerede åpnet seg til deg betyr at det vil ha hjelp og du skylder barnet å varsle videre. Mulig du også er pliktig?

Det at barnet sier det vil nekte for å bli utsatt for vold betyr ikke at barnet ikke vil skifte mening når hjelpeapparatet kommer på banen. Du som ansvarlig voksen skal melde fra i dag, vær så snill. 

Barnet har nektet en gang tidligere, og saken ble henlagt på bakgrunn av manglende bevis. Barnet møtte dessverre ikke kompetente voksne som var dyktige nok til å gjennomskue den voksne personens manipulative væremåte. 
Så ja, jeg skulle gjerne meldt i fra, men når barnet sitter med denne erfaringen, og er livredd for en ny slik runde, så spør jeg etter alternativer. Det skulle vært mulig med et lavterskel tilbud, hvor barnet kunne ha blitt trygget nok til å tørre og gjennomføre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe barnevernet kommunalt eller statens barnehus og drøfte saken anonymt. 

Det ville jeg gjort, og det har gjort selv både som ansatt i skole og som privatperson (mor). 

Anonymkode: 9b339...88f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ringe barnevernet kommunalt eller statens barnehus og drøfte saken anonymt. 

Det ville jeg gjort, og det har gjort selv både som ansatt i skole og som privatperson (mor). 

Anonymkode: 9b339...88f

Men da har de jo telefonnummeret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet har nektet en gang tidligere, og saken ble henlagt på bakgrunn av manglende bevis. Barnet møtte dessverre ikke kompetente voksne som var dyktige nok til å gjennomskue den voksne personens manipulative væremåte. 
Så ja, jeg skulle gjerne meldt i fra, men når barnet sitter med denne erfaringen, og er livredd for en ny slik runde, så spør jeg etter alternativer. Det skulle vært mulig med et lavterskel tilbud, hvor barnet kunne ha blitt trygget nok til å tørre og gjennomføre. 

Jeg forstår.

Kan du ta kontakt med ditt nærmeste Barnehus for råd og veiledning. Ja, de får tlfnr ditt, men hvis du ikke sier hvilke barn det gjelder så får de ikke vite det med en gang. Nå er det en gang slik at skal barnet få hjelp så må det møte hjelpere som vet.. Barnehuset er bedre egnet da tenker jeg enn ditt lokale barnevern om det er der dere tidligere har hatt dårlig erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...