AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Er det noen andre som har eller har hatt lett for å bli irritert på en av foreldrene sine, uten å ha opplevd omsorgssvikt eller vold fra denne forelderen? Og har dere noen gode tips til hvordan en kan håndtere det? Jeg vet at det er ganske vanlig å irritere seg over egne foreldre. Men jeg kjenner at for meg er det på et nivå som nok ikke er hverken vanlig eller sunt. Jeg er mye irritert på og nærmest misliker min egen far. Ellers i livet mener jeg at jeg er både tålmodig og tolerant, og opptatt av å være grei og hyggelig mot alle. Jeg liker mennesker, og er opptatt av å forstå hvorfor andre gjør som de gjør framfor å dømme. Denne irritasjonen kjenner når jeg er sammen med faren min, kjenner jeg heller ikke overfor noen andre, med unntak av en leder jeg hadde på jobb en gang, som jeg syntes behandlet de ansatte dårlig. Pappa har nok kjeftet en del i barndommen, men jeg kan ikke huske noen konkrete episoder. Og det var nok heller ikke særlig annerledes enn hva mange andre foreldre på 80- og 90-tallet gjorde. Foreldrene mine bor langt unna. Men når vi møtes, merker jeg raskt at jeg får et problem med denne surheten min. Alt med personligheten til pappa blir feil, han er bare teit (som om jeg var fjorten igjen) og det meste han gjør er irriterende. Jeg har det på ingen måte samme utfordring i relasjon til moren min, hun liker jeg godt og det er trivelig å ha besøk av henne. Jeg vil ikke at min irritasjon skal skinne igjennom. Men det gjør den nok. Og det er greit å være sur og irritert, men jeg er ganske sikker på at jeg er urimelig mye sur og irritert i dette tilfellet. Jeg ønsker at barna mine skal få ha en god relasjon til bestefaren. Det hele har blitt mer utfordrende etter at jeg fikk barn også. Jeg misliker veldig at faren min hever stemmen til mine barn, og jeg syns han gjør det for mye og unødvendig. Men jeg bare koker innvendig, og har ikke fått til å snakke med ham om det på en ordentlig måte. Så jeg innser at her må jeg først og fremst jobbe med og endre meg selv. Men jeg vet ikke helt hvordan. Anonymkode: 38ae7...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå