AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Jeg har ei god venninne som jeg har kjent noen år nå. Problemet er at hun alltid skal sjefe over alle. Alle skal alltid følge hennes pipe, og går det ikke slik som hun vil blir hun kjempe sur og kan gjerne kjefte oss huden full. Vi skal alltid stille opp, hjelpe henne (alt fra pass av barn, til full oppussing av hus ++) og om vi sier det ikke passer blir hun sint og truer med konsekvenser. Hun er på nøyaktig samme måte mot sin mann, og sin familie, som hun er mot oss. Hun skal diktere hva vi skal bruke penger på, hva vi skal gjøre, hvordan vi skal bruke vår fritid på osv. Alt skal være styrt av henne, alltid. Om jeg går avgårde med en annen venninne blir hun sint, og skjeller oss ut for å ikke inkludere henne. Jeg blir så sliten av å alltid gå på tå hev rundt henne, og vet det blir drama uten like om jeg tar det opp. Noen som har noen tips eller har vært utfor det samme?? Anonymkode: af502...b69
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Og dette kaller du GOD venninne? 😂 With friends like that - who needs enemies...... Anonymkode: 1d341...fcb 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og dette kaller du GOD venninne? 😂 With friends like that - who needs enemies...... Anonymkode: 1d341...fcb Ja, nei - jeg vet ikke.. Hun stiller opp og hjelper om vi trenger det også, men greia er at vi ikke krever hjelp på lik linje som henne. Og når hun hjelper er det ofte "Åh, nå har jeg gått gjennom det og det og det for å kunne gi denne hjelpa" eller "jeg har gjort alt dette for dere, nå venter jeg bare til jeg får det i retur" (gjerne ting vi ikke har bedt om hjelp til, så føler vi oss presset til å returnere hjelpa som vi i utgangspunktet aldri ønsket).. Anonymkode: af502...b69
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Det høres ut som du må øve deg på grensesetting. Ut ifra det du forteller virker det som hun oppfører seg likt mot alle. Så hvis du ønsker å ha henne i livet ditt, må du gi klar beskjed om hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg forstår det ikke er like enkelt å gjennomføre, men det vil gi henne tydeligere retningslinjer på hva som er greit oppførsel og hva du ikke tolererer. Anonymkode: 873cc...a85 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 Nå er jeg rundet 40 og jeg hjelper ingen. Verken med barnepass eller oppussing. Folk jobber og får betale folk til å gjøre slikt. Når jeg var i 20 årene passet det mer å hjelpe folk med sånt. Hvis et menneske forlanger så mye hjelp, tror jeg at det aldri vil være godt nok. Hun selv får nå hjelpe like mye de som hjelper henne!! Da kunne det vært mer riktig. Anonymkode: d0381...403 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Snakk med henne om det. Vis det ikke hjelper så kanskje vurdere å kutte henne ut? Anonymkode: d1946...1ab 1
Fiffig Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Det er jo ikke egentlig noe dilemma. Dere er voksne mennesker, dere bør klare å sette grenser. Ja, vel, så blir hun sur og urimelig, men det er jo verre om dere skal leve livene deres etter hennes innfall? Jeg hadde ikke orka det i alle fall. Jeg vil ha vennskap med gjensidighet, som gir like mye som de tar. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 Jeg hadde en helt like venninne en gang, jeg gikk i mange år og fant meg i dritt fra hun. En dag orket jeg ikke mer, sa akkurat hva jeg mente om hun og sa at vennskapet var over. Aldri følt meg så fri som da jeg ble kvitt hun, og jeg har aldri vurdert å ta hun tilbake i livet mitt. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme, sånne folk trenger man ikke 👍 Anonymkode: ebd3d...479 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Jeg tenker at venner/veninner er kjempegode og viktige å ha. Vi er en stor vennekrets som består av mennene våre, kvinner og single. Vi koser oss sosialt. Klart vi stiller opp hvis og når noen trenger det, og vi har i løpet av 25 år hatt mange gode vennedugnader! Men - ingen har krevd hverken det ene eller det andre av oss eller andre! Vi har hjulpet hvis vi kunne/kan, og motsatt. Ingen drama der. Har aldri opplevd noen som blir hysterisk og forventer hjelp osv. Denne venninnen hadde jeg klart å kutte ut sånn helt uten skrupler!!!!! Null interesse for slike folk i mitt liv! Anonymkode: 3d1e4...1db
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 Forstår godt at dette er slitsomt, slike mennesker er ikke bra for andres psykiske helse. Det er åpenbart at denne venninnen har manipulerende trekk, men ut fra kun det du skriver her er det vanskelig å få et tydelig bilde av hva som er problemet hennes. Har noe erfaring med manipulerende mennesker selv, men aldri hatt en venninne som er slik du beskriver her. Først og fremst tenker jeg at du må spørre deg selv om hvordan dette vennskapet påvirker deg og om det er verdt å fortsette det? Dersom du tenker at du vil det, burde du ta en alvorlig prat med henne og fortelle henne på en tydelig ( men samtidig forståelsesfull) måte om hvordan oppførselen hennes oppleves for deg og hvordan dette påvirker deg. Prøv å få henne til å forstå at måten hun er på ikke er bra for andre, og dermed vil det i det lange løp ikke være bra for henne heller. Anonymkode: c7a9f...640
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Ts her. Hun har gode kvaliteter også, og er såpass nær familien at det er veldig vanskelig å evt kutte henne ut. Har prøvd å snakke med henne tidligere, men hun sier hun "bare er slik". Jeg pleier bare å la det fare, men blir provosert når hun kan skrive "dra til helvete, nå er jeg forbanna, idioter osv" fordi jeg og ei annen venninne drar på kafé feks. Skikkelig barnslig oppførsel, og jeg hadde aldri skrevet eller sagt noe lignende til noen andre. Hun er voksen, men kan finne på å skjelle ut foreldrene sine og blokkere de om hun ikke får det som hun vil - og de gir alltid etter fordi de orker vel ikke dramaet de heller. Hun skjeller ut mannen sin og kaller alt mulig stygt foran alle andre, snakker han ned "han er så dum, fatter ingenting" hun legge restriksjoner på hva han får "lov" til, hva han får bruke av penger, og behandler han som et lite barn uten noen rettigheter. Jeg synes det er trist også, fordi jeg har kjent henne i 20 år, og denne måten å være på har eskalert de siste årene, og jeg blir litt bekymret også, fordi jeg er glad i henne, men tålmodigheten er bare veldig tynnslitt akkurat nå. Anonymkode: af502...b69
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 jeg ser ikke noe positivt med det mennesket. en god dag overskygger ikke resten av den grusomme oppførselen. Anonymkode: dee21...3bf
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Det høres ut som at det enten trengs en intervensjon der alle trår til og snakker med henne. Eller om dere er flere som forlater henne samtidig og er ærlige om hvorfor vennskapet må pauses eller whatever. Kanskje det da blir tydelig for henne at hun ikke kan behandle alle som dritt. Det høres jo nesten ut som psykisk misbruk/manipulasjon og kanskje hun ikke er helt klar over hvor stor skade hun gjør. Anonymkode: ee1b9...294
Gjest Skogsalv Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Om det er vanskelig å kutte henne ut ,så er det helt INNAFOR å begynne og si nei til ting 🙂
AllahBallah Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 Tenker dere må begynne påpeke når hun oppfører seg på denne måten (nå sjefer du igjen, nå kjefter du, nå dominerer du), for å så overse henne en liten stund. Det gir henne kanskje tid til å reflektere over egen oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå