AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Hvordan oppdra gutter til å bli ulik sin far? Bør jeg si det rett ut til de at nå reagerer du likt som pappa og det er ikke greit? Jeg prøver å være motvekt, men ser etter som tiden går at pappaen fort er forbildet og den kule og de tar ubevisst mye etter han. Og han igjen har tatt mye fra sin far, alt det negative han har sagt om sin far gjør han prikk likt nå. Jeg har prøvd å snakke med han om det, vi er sammen fortsatt men jeg tenker litt for ofte at vi bør flytte fra hverandre. Vi kommuniserer dårlig, han lytter ikke (han stenger ute/overser totalt, hersketeknikk), han hever stemmen og kjefter for små ting, og han er nedlatende og sier mye «hold kjeft» ol om vi snakker om helt vanlige ting. Han viser ingen respons på mine følelser om jeg blir lei meg av noe han sier. Ser sønnene mine begynner å ta etter han nå med å bare overse eller si hold kjeft til gode venner når de gamer og er uenig i noe. De er under 10år. Jeg tror ikke jeg er lykkelig i dette forholdet, men samarbeidet om barna vil bli enda verre om vi ikke er sammen. Jeg vet mange sier man ikke skal holde sammen for barnas skyld, men alternativet med to hjem når jeg ikke er i det andre hjemmet og kan være motvekt føles verre. Ikke nevn familievernkontor som løsning, det er prøvd med hans ex og det hjelper ikke på han. Det jeg lurer på er om hvordan jeg skal hjelpe barna mine til å ikke bli som sin far? Anonymkode: 785e6...527
pingeling Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Syns på ingen måte du skal si at nå reagerer du som pappa. Du snakker negativt om faren deres foran de, og det er ikke greit uansett hvor dårlig faren oppfører seg. Og heller ikke om dere i fremtiden går hver deres vei. Det du burde gjøre er å snakke med sønnene dine om hvorfor de ikke skal oppføre seg på den måten de gjør uten å dra inn faren. 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 pingeling skrev (1 minutt siden): Syns på ingen måte du skal si at nå reagerer du som pappa. Du snakker negativt om faren deres foran de, og det er ikke greit uansett hvor dårlig faren oppfører seg. Og heller ikke om dere i fremtiden går hver deres vei. Det du burde gjøre er å snakke med sønnene dine om hvorfor de ikke skal oppføre seg på den måten de gjør uten å dra inn faren. Helt enig. Ikke dra pappa's oppførsel inn i dette, bare forklar at det de gjør, ikke er ok. I tillegg hadde jeg tatt en alvorsprat med pappa'n. Sagt det som det er, måten han oppfører seg på plukkes opp av barna, og at det ikke er bra. Og at du er så lei av hans oppførsel ovenfor deg, at du vurderer å forlate forholdet. Ikke finn deg i å bli behandlet slik. Anonymkode: d7d84...77c 4
Kanutte Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Enig med pingeling. I tillegg - ha fokus på å positivt gi tilbakemelding på ønsket atferd. Så fint at du hører etter når jeg snakker med deg... Eventuelt forklare hvorfor det er bra å lytte. Osv.
Gjest Fnuggolina Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 Hvorfor skal du lære dem normal høflighet og empatisk kommunikasjon ved å sette dem opp mot sin far? Hvordan tenker du at det er mer sunt når man skal lære seg normalt respektfull kommunikasjon?
GammelKaktus Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Det skal mye til for å oppdra gutter til ikke å bli lik sin far når du velger å bo sammen med han. Da aksepterer du oppførselen hans. Måten han oppfører seg ovenfor deg vil være slik dine gutter mest sannsynlig vil oppføre seg mot sine partnere når de blir voksne. Flott at du ønsker å være en motvekt men jeg ser ikke helt hvordan ting kan bli bedre når du velger å bli værende og med det viser at du tolererer en slik dårlig oppførsel. Du får gjøre som de andre her sier, prate med de på en skikkelig måte å gi beskjed om hva som er greit og hva som ikke er greit uten at du drar far inn i dette. Det vil nok de gjøre selv regner jeg med så du får finne en god forklaring på det. Feks. at han ikke hadde foreldre som kunne lære seg skikkelig oppførsel og nå er løpet kjørt. Men å prate negativt direkte om far er ikke veien å gå. Vil du være i dette forholdet? At mor og far holder sammen er ikke alltid det beste for barna, overhodet ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 pingeling skrev (37 minutter siden): Syns på ingen måte du skal si at nå reagerer du som pappa. Du snakker negativt om faren deres foran de, og det er ikke greit uansett hvor dårlig faren oppfører seg. Og heller ikke om dere i fremtiden går hver deres vei. Det du burde gjøre er å snakke med sønnene dine om hvorfor de ikke skal oppføre seg på den måten de gjør uten å dra inn faren. Jeg har ikke sagt det til barna. Jeg snakker ikke negativt om pappaen foran dem. Han derimot snakker mye negativt om meg. Værsåsnill og ikke heng dere opp i å bare kommenter på den. «Du snakker negativt om faren deres foran de og det er ikke greit», og Nei det gjør jeg ikke så det er en uriktig forutinntatt påstand. Anonymkode: 785e6...527 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Bør jeg si det rett ut til de at nå reagerer du likt som pappa og det er ikke greit? Anonymkode: 785e6...527 What??? Selvfølgelig skal du ikke trashe barnets far direkte til ditt barn, det er jo helt spinnvilt! Anonymkode: b1fce...9f2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Fnuggolina skrev (32 minutter siden): Hvorfor skal du lære dem normal høflighet og empatisk kommunikasjon ved å sette dem opp mot sin far? Hvordan tenker du at det er mer sunt når man skal lære seg normalt respektfull kommunikasjon? Jeg har forsøkt i åresvis å oppdra de. Men legger merke til at de kopierer faren sin og det virker som om de tror det er sånn man skal oppføre seg og at det er greit. Jeg mener ikke å sette de opp mot faren sin, mer bevisstgjøre at nå gjør du akkurat det du selv sier at du ikke liker at pappa gjør mot deg (feks roper). Anonymkode: 785e6...527
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvordan oppdra gutter til å bli ulik sin far? Bør jeg si det rett ut til de at nå reagerer du likt som pappa og det er ikke greit? Jeg prøver å være motvekt, men ser etter som tiden går at pappaen fort er forbildet og den kule og de tar ubevisst mye etter han. Og han igjen har tatt mye fra sin far, alt det negative han har sagt om sin far gjør han prikk likt nå. Jeg har prøvd å snakke med han om det, vi er sammen fortsatt men jeg tenker litt for ofte at vi bør flytte fra hverandre. Vi kommuniserer dårlig, han lytter ikke (han stenger ute/overser totalt, hersketeknikk), han hever stemmen og kjefter for små ting, og han er nedlatende og sier mye «hold kjeft» ol om vi snakker om helt vanlige ting. Han viser ingen respons på mine følelser om jeg blir lei meg av noe han sier. Ser sønnene mine begynner å ta etter han nå med å bare overse eller si hold kjeft til gode venner når de gamer og er uenig i noe. De er under 10år. Jeg tror ikke jeg er lykkelig i dette forholdet, men samarbeidet om barna vil bli enda verre om vi ikke er sammen. Jeg vet mange sier man ikke skal holde sammen for barnas skyld, men alternativet med to hjem når jeg ikke er i det andre hjemmet og kan være motvekt føles verre. Ikke nevn familievernkontor som løsning, det er prøvd med hans ex og det hjelper ikke på han. Det jeg lurer på er om hvordan jeg skal hjelpe barna mine til å ikke bli som sin far? Anonymkode: 785e6...527 Vær så snill å oppdra dine gutter til å bli menn og ikke feminiserte redde gutter som ingen vil ha... Anonymkode: 14bce...17d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 Du kan jo starte med deg selv og far. Hvis far får lov til å snakke sånn til deg foran barna uten at du reagerer, så oppfatter de jo dette som dette er normalt og helt OK. Du må med andre ord irettesette mannen din og vise tydelig at slik snakker man ikke eller oppfører man seg ikke mot andre mennesker. Anonymkode: b722e...a53 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vær så snill å oppdra dine gutter til å bli menn og ikke feminiserte redde gutter som ingen vil ha... Anonymkode: 14bce...17d Hva mener du med «feminiserte redde gutter»? Jeg ønsker å oppdra guttene mine til å være hyggelige mot alle rundt seg og spesielt fremtidige kjærester/ektefeller/egne barn i fremtiden. Gutter blir ikke «feminine og redde» av å være høflige og hyggelige. Anonymkode: 785e6...527 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo starte med deg selv og far. Hvis far får lov til å snakke sånn til deg foran barna uten at du reagerer, så oppfatter de jo dette som dette er normalt og helt OK. Du må med andre ord irettesette mannen din og vise tydelig at slik snakker man ikke eller oppfører man seg ikke mot andre mennesker. Anonymkode: b722e...a53 Irettesetting eller å snakke i mot han hjelper ikke. Da begynner han enten å rope til meg, eller bare overser meg, eller sier noe dritt som får meg til å bli på gråten (og nei han trøster aldri). Anonymkode: 785e6...527
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 Det sterkeste signalet du kan sende til sønnene dine er vel å flytte. De forstår forhåpentligvis at dersom de behandler sine fremtidige kjærester, slik deres far behandlet deg, så er vil det ha alvorlige konsekvenser. De vil skjønne at det ikke er greit. Uansett, hersketeknikker og frekk språkbruk skal ikke du tolerere. Enten så må noe forandre seg fra kjæresten din sin side, eller så flytter du. Du skal jo også ha det bra. Lykke til. Anonymkode: 56564...bc9 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Irettesetting eller å snakke i mot han hjelper ikke. Da begynner han enten å rope til meg, eller bare overser meg, eller sier noe dritt som får meg til å bli på gråten (og nei han trøster aldri). Anonymkode: 785e6...527 Da tenker jeg at dette er en mann du ikke burde bo med og du burde gjøre deg og barna en tjeneste med å flytte fra han. Det er det tydeligste signalet du kan gi til barna dine. Anonymkode: b722e...a53 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva mener du med «feminiserte redde gutter»? Jeg ønsker å oppdra guttene mine til å være hyggelige mot alle rundt seg og spesielt fremtidige kjærester/ektefeller/egne barn i fremtiden. Gutter blir ikke «feminine og redde» av å være høflige og hyggelige. Anonymkode: 785e6...527 Nei det handler ikke om la være å være høflige og hyggelige men det å mangle ryggrad. Lær de å bli trygge og stolte over å være gutter og ikke konfliktskye og redde for andres meninger eller for å møte utfordringer. Selvstendighet, trygghet og selvtillit hos menn er det mest attraktive. Anonymkode: 14bce...17d
Gjest ABM Skrevet 10. mai 2021 #17 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan oppdra gutter til å bli ulik sin far? Bør jeg si det rett ut til de at nå reagerer du likt som pappa og det er ikke greit? Jeg prøver å være motvekt, men ser etter som tiden går at pappaen fort er forbildet og den kule og de tar ubevisst mye etter han. Og han igjen har tatt mye fra sin far, alt det negative han har sagt om sin far gjør han prikk likt nå. Jeg har prøvd å snakke med han om det, vi er sammen fortsatt men jeg tenker litt for ofte at vi bør flytte fra hverandre. Vi kommuniserer dårlig, han lytter ikke (han stenger ute/overser totalt, hersketeknikk), han hever stemmen og kjefter for små ting, og han er nedlatende og sier mye «hold kjeft» ol om vi snakker om helt vanlige ting. Han viser ingen respons på mine følelser om jeg blir lei meg av noe han sier. Ser sønnene mine begynner å ta etter han nå med å bare overse eller si hold kjeft til gode venner når de gamer og er uenig i noe. De er under 10år. Jeg tror ikke jeg er lykkelig i dette forholdet, men samarbeidet om barna vil bli enda verre om vi ikke er sammen. Jeg vet mange sier man ikke skal holde sammen for barnas skyld, men alternativet med to hjem når jeg ikke er i det andre hjemmet og kan være motvekt føles verre. Ikke nevn familievernkontor som løsning, det er prøvd med hans ex og det hjelper ikke på han. Det jeg lurer på er om hvordan jeg skal hjelpe barna mine til å ikke bli som sin far? Anonymkode: 785e6...527 Det jeg har sett av forsøk på å få gutter til å ligne mor har endt med katastrofe...denne taper du!
Pås Skrevet 10. mai 2021 #18 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lær de å bli trygge og stolte over å være gutter og ikke konfliktskye og redde for andres meninger eller for å møte utfordringer. Selvstendighet, trygghet og selvtillit hos menn er det mest attraktive. Dette gjelder for jenter og gutter, kvinner og menn! At man skal lære gutter SPESIELT å ikke være konfliktsky eller redde for andres meninger er helt hinsides! Både jenter og gutter skal læres opp til å bli selvstendige og trygge mennesker. Jeg forstår TS veldig godt, små gutter ser opp til sin far og tar etter ham! Jeg tror løsningen er å flytte fra ham, på den måten lærer du guttene dine hvordan menn ikke skal oppføre seg mot kvinner. 2
Gjest TheCatLady Skrevet 10. mai 2021 #19 Skrevet 10. mai 2021 Tenker vel også som de andre her i tråden at du ikke skal trekke inn far når du irettesetter dem og jeg tenker at du ikke skal finne deg i å bli behandlet sånn. Mannen din har jo ingen respekt for deg og sier slike ting mens barna hører det. Min erfaring er at det ikke er så lett å endre på siden mange oppfører seg akkurat sånn som sine foreldre gjorde, men du gir jo et signal når du flytter fra faren. Om de skjønner at hans drittoppførsel er grunnen da, men kanskje om du etter en tid finner en annen mann som er snill og respekterer deg så ser de at hvordan de behandler andre er viktig.
Million Skrevet 10. mai 2021 #20 Skrevet 10. mai 2021 Neste gang mannen din snakker sånn til deg, får du ganske enkelt si at "Nå er det nok. Jeg finner meg ikke i dette lenger. Snakker du til meg så respektløst og stygt en eneste gang til, blir det skilsmisse! Og jeg mener alvor." Så snur du ryggen til og går et annet sted. Jeg har full forståelse for at du ikke vil at barna dine skal være hos faren 50% av tiden som skilsmissebarn og få farens drittale oppførsel matet inn dag ut og dag inn, men her må du bare ta et valg. Ikke la han behandle deg som en dørmatte og dritt lenger. Gå fra han! (om han ikke skjerper seg etter EN advarsel) Og for all del... har du først truet med å gå, ikke trekk det tilbake eller ikke la være å følge opp ditt eget løfte. Da blir alt bare enda verre hjemme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå