AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Hvordan finner man svaret? Jeg må hjelpe ungen min. Anonymkode: cdb98...473
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Emily er 7 år. 7+14 = 21. Anonymkode: 70f04...c08 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Jeg har ikke peiling, så dette er et skikkelig amatørsvar. Men jeg gjetter på: 21/3=7 Isabell er 2*7=14 og Emily er 7 Anonymkode: e25dc...10f 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Isabells alder er 2/3 av 21, Emilys alder er 1/3 av 21. 21 / 3 = 7 Isabell er 14 og Emily er 7. Anonymkode: 4c2c6...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 Eller x (Emily) + 2x (Isabelle) = 21 3x = 21 3x/3 = 21/3 x = 7 Emily x = 7 Isabelle 2x = 14 Anonymkode: f782a...781 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller x (Emily) + 2x (Isabelle) = 21 3x = 21 3x/3 = 21/3 x = 7 Emily x = 7 Isabelle 2x = 14 Anonymkode: f782a...781 Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 Anonymkode: 70f04...c08 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 Anonymkode: 70f04...c08 Det jeg ikke vet hehe tror det er for vanskelig Anonymkode: cdb98...473
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 Hvis du vil ha en ordentlig ligning bytter du alder med x: x+2x=21 3x=21 x=7 (og 2x=14) Anonymkode: c4312...97b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Isabell = y Emily = x y = 2x (Isabell er dobbelt så gammel som Emily) y + x = 21 (Summen av deres alder er 21) 2x + x =21 3x = 21 x=21/3 x=7 (Dvs. Emily er 7 år) y=2*7 y=14 år (Dvs. Isabell er 14 år). Anonymkode: 294d3...070 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 Anonymkode: 70f04...c08 Jeg er enig i at det er idiotisk å gi barna en gjettekonkurranse og prøve-seg-frem løsning! Du kan jo prøve å forklare med x og se hva responsen blir? Har gjort det med barnet mitt, og det skjønte han. Var mer oppgaver som ikke var like lett å gjette da. Anonymkode: c4312...97b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 Anonymkode: 70f04...c08 Så vidt jeg klarer å se fra læreplanen er ikke ligninger pensum før på ungdomsskolen. Gjetter at barneskoleeleven din skal løse denne oppgaven med brøkregning. Se på hva kapitelet hun jobber med heter, ofte får man et hint der. Anonymkode: e25dc...10f 3
Ilmodric Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er enig i at det er idiotisk å gi barna en gjettekonkurranse og prøve-seg-frem løsning! Til lærebokens forsvar er iterasjon en viktig matematisk gren, så jeg tenker det er greit å eksponere barna for litt prøve-seg-frem løsningsmetoder. 1
Ze.Xhx Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 Jeg tror det viktigste her er metode og struktur. Sett opp en tabell med aldre og regn ut: 1+2=3 2+4=6 ... 7+14=21 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 Dersom det er en barneskoleoppgabe så vil jeg anta at utregningen de er ute etter er: 21/3=7 Den yngste er 7 år. 2*7= 14. Den eldste er 14 år. Kontroll: 7+14=21 Anonymkode: 086c1...359 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 Dette er en problemløsningsoppgave. Det er mer av det i skolen i dag enn det har vært før. Det er også bra, fordi barna skal lære at det er flere måter å komme fram til riktig svar på. Oppgaven egner seg kanskje ikke som lekse uten foreldreveiledning, men hva med å tegne? Eksempel på løsning: del siden i to. på den ene siden begynn med å tegne en sirkel, på den andre siden det dobbelte. Blir dette 21 tilsammen? Nei - så fortsett med to sirkler på den ene siden og det dobbelte på neste.. dette er bare en måte å løse det på, da med dobling som strategi. Det er ikke tipping, som noen over her skriver. Det er en arbeidsmetode med arbeidstegning. Anonymkode: 12a61...ac0 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 Kjære vene. Del på tre. To tredjedeler av summen er dobbelt så mye som en tredjedel av summen. Anonymkode: 16a7d...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå