Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner man svaret? Jeg må hjelpe ungen min.

2EE0FFB3-EB5E-4F1E-B566-D70597EE9BF9.jpeg

Anonymkode: cdb98...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Emily er 7 år. 

7+14 = 21. 

Anonymkode: 70f04...c08

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling, så dette er et skikkelig amatørsvar. Men jeg gjetter på: 21/3=7   Isabell er 2*7=14 og Emily er 7

Anonymkode: e25dc...10f

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Isabells alder er 2/3 av 21, Emilys alder er 1/3 av 21. 21 / 3 = 7

Isabell er 14 og Emily er 7.

Anonymkode: 4c2c6...b5d

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller x (Emily) + 2x (Isabelle) = 21

3x = 21

3x/3 = 21/3 

x = 7

Emily x = 7

Isabelle 2x = 14

 

Anonymkode: f782a...781

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller x (Emily) + 2x (Isabelle) = 21

3x = 21

3x/3 = 21/3 

x = 7

Emily x = 7

Isabelle 2x = 14

 

Anonymkode: f782a...781

Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 

Anonymkode: 70f04...c08

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 

Anonymkode: 70f04...c08

Det jeg ikke vet hehe tror det er for vanskelig 

Anonymkode: cdb98...473

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha en ordentlig ligning bytter du alder med x:

x+2x=21

3x=21

x=7 (og 2x=14)

Anonymkode: c4312...97b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Isabell = y

Emily = x

y = 2x (Isabell er dobbelt så gammel som Emily)

y + x = 21 (Summen av deres alder er 21)

2x + x =21

3x = 21

x=21/3

x=7 (Dvs. Emily er 7 år)

y=2*7

y=14 år (Dvs. Isabell er 14 år). 

 

Anonymkode: 294d3...070

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 

Anonymkode: 70f04...c08

Jeg er enig i at det er idiotisk å gi barna en gjettekonkurranse og prøve-seg-frem løsning!  Du kan jo prøve å forklare med x og se hva responsen blir? Har gjort det med barnet mitt, og det skjønte han. Var mer oppgaver som ikke var like lett å gjette da.

Anonymkode: c4312...97b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var slik jeg tenkte, men jeg antok at denne metoden ikke hører hjemme på barneskolen 😂 

Anonymkode: 70f04...c08

Så vidt jeg klarer å se fra læreplanen er ikke ligninger pensum før på ungdomsskolen. Gjetter at barneskoleeleven din skal løse denne oppgaven med brøkregning. Se på hva kapitelet hun jobber med heter, ofte får man et hint der. 

Anonymkode: e25dc...10f

  • Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at det er idiotisk å gi barna en gjettekonkurranse og prøve-seg-frem løsning!

Til lærebokens forsvar er iterasjon en viktig matematisk gren, så jeg tenker det er greit å eksponere barna for litt prøve-seg-frem løsningsmetoder. :)

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det viktigste her er metode og struktur. Sett opp en tabell med aldre og regn ut:

1+2=3

2+4=6

...

7+14=21

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er en barneskoleoppgabe så vil jeg anta at utregningen de er ute etter er: 21/3=7 

Den yngste er 7 år. 
 

2*7= 14. 

Den eldste er 14 år. 
 

Kontroll: 7+14=21

Anonymkode: 086c1...359

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en problemløsningsoppgave. Det er mer av det i skolen i dag enn det har vært før. Det er også bra, fordi barna skal lære at det er flere måter å komme fram til riktig svar på.

Oppgaven egner seg kanskje ikke som lekse uten foreldreveiledning, men hva med å tegne?

Eksempel på løsning: del siden i to. på den ene siden begynn med å tegne en sirkel, på den andre siden det dobbelte. Blir dette 21 tilsammen? Nei - så fortsett med to sirkler på den ene siden og det dobbelte på neste.. dette er bare en måte å løse det på, da med dobling som strategi.

Det er ikke tipping, som noen over her skriver. Det er en arbeidsmetode med arbeidstegning. 

Anonymkode: 12a61...ac0

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene.

Del på tre.

To tredjedeler av summen er dobbelt så mye som en tredjedel av summen. 

Anonymkode: 16a7d...eff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...