AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Har en baby som er født i september, hun begynner i barnehagen i august, vil da være ca. 11 mnd. Per dags dato sover hun 3 lurer per dag, og ca 9 timer på natten. Er som regel sovnet for natten før kl. er nærmere 21. Vet jo at det er noen mnd til enda, men har begynt å tenke på hvordan det skal gå i bhg. Nå er hun våken 2-2,5 timer mellom hver dupp og sovner som regel innen 5 min. Så tydelig at hun trenger de 3 hvilene. Sover i alt fra 30 min - 2 timer hver lur. Som regel rundt 1,5 time den første, og 45-60 min på lur to og tre. Hvordan er/var søvnvanene til deres lille rundt 1 årsalder/bhg start? Endret det seg mye månedene før? Til nå har vi bare følgt baby sin rytme uten å prøve å endre på noe☺ Anonymkode: b0e0d...67e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Ville ikke tenkt noe på det, ting fungerer bare annerledes i barnehagen enn hjemme. Min jente har mye lenger våkentid i barnehagen, enn hjemme. Det skjer bare mer der. Og barnehagen tilpasser seg jo sovebehovet. Anonymkode: 4dd40...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en baby som er født i september, hun begynner i barnehagen i august, vil da være ca. 11 mnd. Per dags dato sover hun 3 lurer per dag, og ca 9 timer på natten. Er som regel sovnet for natten før kl. er nærmere 21. Vet jo at det er noen mnd til enda, men har begynt å tenke på hvordan det skal gå i bhg. Nå er hun våken 2-2,5 timer mellom hver dupp og sovner som regel innen 5 min. Så tydelig at hun trenger de 3 hvilene. Sover i alt fra 30 min - 2 timer hver lur. Som regel rundt 1,5 time den første, og 45-60 min på lur to og tre. Hvordan er/var søvnvanene til deres lille rundt 1 årsalder/bhg start? Endret det seg mye månedene før? Til nå har vi bare følgt baby sin rytme uten å prøve å endre på noe☺ Anonymkode: b0e0d...67e Vi kuttet fra 2 til 1 lur før barnehagestart. Ville absolutt kuttet den tredje luren og heller lagt barnet tidligere.... Anonymkode: 0b06b...542
Sigyn Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 (endret) Hvis hun er forholdsvis enkel å legge er det litt enklere for barnehageansatte at hun sover såpass ofte.. Men jeg synes likevel det høres ofte ut, min gikk over fra to til én dupp rundt den alderen der, og fikk inntrykk av at 1-2 var det vanligste blant de andre også. Hadde ikke stresset med det enda da, men kanskje testet om det var mulig å strekke tiden mellom dupp litt for å komme ned til to, rundt juli kanskje 🙂 Går det noenlunde greit med en gang så går det nok hvert fall bra etter en uke eller to med omstilling, men blir det helt krise så hadde jeg nok droppet det. La først merke til dette med natta kl 21 nå. Man kan selvsagt velge selv hva som passer for seg, man må ikke legge småbarn 18-19 🙂 Men hadde det vært meg hadde jeg nok kuttet en dupp og lagt tidligere, lang og god nattesøvn har alltid vært viktigst for min. Ikke feil med bittelitt alenetid på kvelden før man legger seg selv heller. Endret 10. mai 2021 av Sigyn 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 11 måneder og barnehagestart 😔 Stakkars liten, vil nok trenge all den søvnen hun kan få, så synes ikke du skal endre på det. Anonymkode: d2774...6b1
solmåneogstjerner Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Ville ikke tenkt på det allerede nå uansett. Det skjer mye i utviklingen de neste tre månedene. Og inni der kommer ferie og da blir det stort sett endringer uansett. Når det er et par uker til start så kan du jo se det an litt. Spør kanskje på nytt igjen her da 😊 1
solmåneogstjerner Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 11 måneder og barnehagestart 😔 Stakkars liten, vil nok trenge all den søvnen hun kan få, så synes ikke du skal endre på det. Anonymkode: d2774...6b1 Så tåpelig svar 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 Tusen takk for svar. Har prøvd mange ganger å droppe siste luren og legge henne tidligere, men i 90% av tilfellene tar hun dette som en lur og er da lys våken til langt på kveld😅 hun er veldig enkel å legge i vogna på dagtid, men når hun legges i senga for natten går det fort en time. Nå våkner hun som regel 06/07, har første lur rundt kl 09, neste rundt kl 13 og siste kan være så sent som 16:30-17. Hun sover som regel bare 9-10 timer på natten, tror ting hadde vært bedre om hun hadde hatt lenger nattesøvn. 😅 Anonymkode: b0e0d...67e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Jeg vil tippe at hun går over til 2 dupper i løpet av de neste par månedene av seg selv. Ville bare fulgt baby sin rytme, og tatt det som det kommer når hun begynner i barnehagen. Om hun fremdeles da trenger 2 dupper må bare barnehagen tilrettelegge for det. Mi gikk over til 1 dupp i 14 mnd-alderen og hadde ikke vært klar for mindre søvn før det, så om hun hadde startet i barnehagen i 11 mnd-alderen måtte hun nok hatt 2 hviler en stund. Anonymkode: 0785b...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar. Har prøvd mange ganger å droppe siste luren og legge henne tidligere, men i 90% av tilfellene tar hun dette som en lur og er da lys våken til langt på kveld😅 hun er veldig enkel å legge i vogna på dagtid, men når hun legges i senga for natten går det fort en time. Nå våkner hun som regel 06/07, har første lur rundt kl 09, neste rundt kl 13 og siste kan være så sent som 16:30-17. Hun sover som regel bare 9-10 timer på natten, tror ting hadde vært bedre om hun hadde hatt lenger nattesøvn. 😅 Anonymkode: b0e0d...67e Min jente er cirka like ganmel og har veldig likt sovemønster. Hun går i barnehage, og det fungerer fint (men sovet mindre og lengre der). Jeg og prøver å få vekk den siste luren, men det funker ikke så godt;) Anonymkode: 4dd40...a5f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 11 måneder og barnehagestart 😔 Stakkars liten, vil nok trenge all den søvnen hun kan få, så synes ikke du skal endre på det. Anonymkode: d2774...6b1 Syns det var en unødvendig kommentarer, har allerede dårlig samvittighet for det. Men med de permisjonsreglene som gjelder har vi ikke mulighet økonomisk til å være hjemme uten lønn. Vi jobber dog begge to turnuser, så vi kommer ikke til å ha henne i bhg lange dager man-fredag akkurat. Anonymkode: b0e0d...67e 4
solmåneogstjerner Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vil tippe at hun går over til 2 dupper i løpet av de neste par månedene av seg selv. Ville bare fulgt baby sin rytme, og tatt det som det kommer når hun begynner i barnehagen. Om hun fremdeles da trenger 2 dupper må bare barnehagen tilrettelegge for det. Mi gikk over til 1 dupp i 14 mnd-alderen og hadde ikke vært klar for mindre søvn før det, så om hun hadde startet i barnehagen i 11 mnd-alderen måtte hun nok hatt 2 hviler en stund. Anonymkode: 0785b...6bc Jeg ville fortsatt som du gjør nå inntil videre, så lenge det fungerer for dere nå. Regner med at det blir to dupper helt av seg selv før august. Bhg skal legge til rette for det. Også tre om det er nødvendig, men det blir det sannsynligvis ikke. Ikke stress med bhgstart allerede nå, kos dere heller den siste biten av permisjonen og med ferie. 😊 Endret 10. mai 2021 av solmåneogstjerner Siterte visst feil innlegg men det har vel ikke så mye å si 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det var en unødvendig kommentarer, har allerede dårlig samvittighet for det. Men med de permisjonsreglene som gjelder har vi ikke mulighet økonomisk til å være hjemme uten lønn. Vi jobber dog begge to turnuser, så vi kommer ikke til å ha henne i bhg lange dager man-fredag akkurat. Anonymkode: b0e0d...67e Alle har mulighet til ulønnet permisjon. De minste har absolutt ikke godt av å være i barnehagen. Ungen din kommer til å være mye for seg selv, de har ikke nok voksne til å følge opp. Det er en grunn til at alle som jobber i barnehage er imot at så små får plass. Anonymkode: d2774...6b1
solmåneogstjerner Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har mulighet til ulønnet permisjon. De minste har absolutt ikke godt av å være i barnehagen. Ungen din kommer til å være mye for seg selv, de har ikke nok voksne til å følge opp. Det er en grunn til at alle som jobber i barnehage er imot at så små får plass. Anonymkode: d2774...6b1 Herregud slutt da. Lag din egen tråd om dine meninger og la ts sin tråd være i fred. Hun spør om søvn, bhgstart og erfaringer, ikke om din mening om deres hverdagslogistikk, muligheter og valg. Hvis det var det hun ville ha innspill på så hadde hun skrevet det. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 11 måneder og barnehagestart 😔 Stakkars liten, vil nok trenge all den søvnen hun kan få, så synes ikke du skal endre på det. Anonymkode: d2774...6b1 Dust! Anonymkode: 933bf...377 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle har mulighet til ulønnet permisjon. De minste har absolutt ikke godt av å være i barnehagen. Ungen din kommer til å være mye for seg selv, de har ikke nok voksne til å følge opp. Det er en grunn til at alle som jobber i barnehage er imot at så små får plass. Anonymkode: d2774...6b1 Blir så irritert av sånne kommentarer, kom med dokumentasjon på at alle barnehage ansatte mener det! Der min datter går anbefaler de å starte før 10 måneder, så de er ikke enig med deg. Min jente elsker å være der! Supre voksne og masse lekekamerater. Jeg kunne gått hjemme med henne eller fått bestemor til å passe, men det gjør jeg ikke siden hun trives så godt. Til TS: ikke hør på dette oppgulpet. Nye de siste månedene, og så blir det nok bra:) Anonymkode: 4dd40...a5f 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blir så irritert av sånne kommentarer, kom med dokumentasjon på at alle barnehage ansatte mener det! Der min datter går anbefaler de å starte før 10 måneder, så de er ikke enig med deg. Min jente elsker å være der! Supre voksne og masse lekekamerater. Jeg kunne gått hjemme med henne eller fått bestemor til å passe, men det gjør jeg ikke siden hun trives så godt. Til TS: ikke hør på dette oppgulpet. Nye de siste månedene, og så blir det nok bra:) Anonymkode: 4dd40...a5f Anbefaler å starte før 10 måneder? 😅 Ville aldri sendt ungene mine i en barnehage som har så inkompetente ansatte. Anonymkode: d2774...6b1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #18 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 11 måneder og barnehagestart 😔 Stakkars liten, vil nok trenge all den søvnen hun kan få, så synes ikke du skal endre på det. Anonymkode: d2774...6b1 Min begynte da, og det gikk aldeles strålende. Han stortrivdes fra dag 1! Anonymkode: cb07a...e62 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #19 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Alle har mulighet til ulønnet permisjon. De minste har absolutt ikke godt av å være i barnehagen. Ungen din kommer til å være mye for seg selv, de har ikke nok voksne til å følge opp. Det er en grunn til at alle som jobber i barnehage er imot at så små får plass. Anonymkode: d2774...6b1 Nå er det ikke slik at man kan velge og vrake i oppstart i barnehage rundt om i landet. TS sitt barn har rett på plass fra august/september eller ikke før august påfølgende år. Det blir potensielt et år ulønnet permisjon. Anonymkode: 6d622...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #20 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en baby som er født i september, hun begynner i barnehagen i august, vil da være ca. 11 mnd. Per dags dato sover hun 3 lurer per dag, og ca 9 timer på natten. Er som regel sovnet for natten før kl. er nærmere 21. Vet jo at det er noen mnd til enda, men har begynt å tenke på hvordan det skal gå i bhg. Nå er hun våken 2-2,5 timer mellom hver dupp og sovner som regel innen 5 min. Så tydelig at hun trenger de 3 hvilene. Sover i alt fra 30 min - 2 timer hver lur. Som regel rundt 1,5 time den første, og 45-60 min på lur to og tre. Hvordan er/var søvnvanene til deres lille rundt 1 årsalder/bhg start? Endret det seg mye månedene før? Til nå har vi bare følgt baby sin rytme uten å prøve å endre på noe☺ Anonymkode: b0e0d...67e Vår måtte faktisk gå fra to lurer til én lur den alderen. Hun var bare ikke trøtt, og for at hun ikke skulle være våken til ti, så måtte vi ha duppen tidligere på dagen. Sov greit i tolv timer på natten og to til tre timer midt på dagen. Anonymkode: e864b...d76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå