Gå til innhold

Foreslå husfarge? (Ikke brun/grå/svart/hvit!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

En farge hvor det ikke synes at huset er skittent eller skjoldete. Hadde gult hus. Og å vaske hele huset på utsiden fordi vindusvaskingen har laget skjolder nedover veggene er noe herk. 

Anonymkode: 4f290...e7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2021, så det er nybygg, men i etablert nabolag med litt andre nybygg. Nærmeste nabo byttet nettopp fra okergult til grå. Trist som bare det. 

ts

Anonymkode: 10bab...24f

Skjønner. (Sånn til en annen gang så kalles det nyfunkis når huset er bygget på 2000-tallet. Mens funkis er hus bygget på 1930- og 1940-tallet.)

Nyfunkis skal være i naturmaterialer og skal helst gjøre minst mulig ut av seg. Tror det kan bli litt stil-krasj om du maler huset i en kraftig farge. Du skrev at huset ditt har lyse vinduskarmer, så jeg tror jeg heller ville hentet opp igjen den fargen og eventuelt supplert med en friskere kontrastfarge som dekor (mye spennende i inspirasjonsbildene tidligere i tråden).

Hvis du veldig gjerne vil male hele huset ville jeg holdt meg til avdempede jordfarger. Jeg er enig i at det er litt kjedelig, men har man valgt seg et hus i nyfunkis-stil må man nesten holde seg til den stilen. Det ser ikke pent ut om man f.eks. setter opp lister med utskjæringer eller småsprossede vinduer, man må holde seg til husets stil og kan ikke blande ulike stilarter. 

Anonymkode: b71f8...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner. (Sånn til en annen gang så kalles det nyfunkis når huset er bygget på 2000-tallet. Mens funkis er hus bygget på 1930- og 1940-tallet.)

Nyfunkis skal være i naturmaterialer og skal helst gjøre minst mulig ut av seg. Tror det kan bli litt stil-krasj om du maler huset i en kraftig farge. Du skrev at huset ditt har lyse vinduskarmer, så jeg tror jeg heller ville hentet opp igjen den fargen og eventuelt supplert med en friskere kontrastfarge som dekor (mye spennende i inspirasjonsbildene tidligere i tråden).

Hvis du veldig gjerne vil male hele huset ville jeg holdt meg til avdempede jordfarger. Jeg er enig i at det er litt kjedelig, men har man valgt seg et hus i nyfunkis-stil må man nesten holde seg til den stilen. Det ser ikke pent ut om man f.eks. setter opp lister med utskjæringer eller småsprossede vinduer, man må holde seg til husets stil og kan ikke blande ulike stilarter. 

Nå skrev jeg vel «funkishus» og la ved bilde nettopp fordi jeg følte det ble mer beskrivende. Men da er «nyfunkis» notert! 

Karmene er lyse, ja, men veldig smale. Ved strengt behov kan de jo males (er standard eggeskall) men hadde vært fint å slippe i første omgang.

Kjenner at jeg er ganske uenig i at «nyfunkis-stil» må være i «ikke-farger». Om det har vært en sannhet folk føler de må følge er det på tide å bidra til å utvide mulighetene til fargebruk. Nå er det faktisk mer enn nok nøytrale farger alle steder. Farger er tross alt mer universelle og tidløse og nødvendige(!) enn utskjæringer og småsprosser.

Men enig i at husets størrelse må tas i betraktining i fargevalg så det ikke blir skrikende. Ønsker jo selvfølgelig at det skal passe inn i omgivelsene på en positiv måte.

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønn umbra! Med svarte detaljer (blir jo fint med hvitt og, men...) Vi har den fargen på 80-tallshuset vårt i skogen, og det sklir så fint inn i omgivelsene. +en sprek farge på døra.. Sjekk det ut i hvertfall 😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville valgt enten en mørk mosegrønn eller mørk blå. Vi har Deco Blue på huset vårt ☺

Anonymkode: 5dc41...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fineste huset jeg vet om utvendig er i en dempet grønn mintfarge med hvite karmer.

Anonymkode: 6f1fc...ca7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det fineste huset jeg vet om utvendig er i en dempet grønn mintfarge med hvite karmer.

Anonymkode: 6f1fc...ca7

Skulle akkurat til å skrive det samme! En venninne malte nettopp sitt hus i en dempet grønn mint og har hvite detaljer. Det er så fint! Vi skal male huset til sommeren å vurderer noe av det samme :) 

Anonymkode: e9f26...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det kan man bestemme helt selv, heldigvis.

Vil du male huset ditt i farger, gjør det, TS! Det er altfor mange kjedelige grå hus nå som ikke bidrar positivt til omgivelsene i det hele tatt.

Anonymkode: ac595...2ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken kledning skal dere ha? Jeg så nylig et funkishus som var kledd med røde spiler. Det var DRITSTILIG! Fasaden er egentlig svart, men spilene ligger litt utenfor resten av fasaden. Noe slikt trenger ikke å være over hele huset, dere kan velge noen felt. Det går også an å få fargede plater i metall, altså perforerte plater/spiler e.l. som ikke er heldekkende. Da kan dere male huset i en nøytral farge og nesten lage kunstverk med farget kledning oppå.

Screenshot_20210510-105743.thumb.jpg.9b11c1b0532c3a609333114127db97f4.jpg

Anonymkode: 21e25...dea

Mens jeg så dette huset og kalte det for et fengsel. 😅

jeg syns mørkeblått er kjempefint hvis man har grønn og frodig hage rundt huset. Fin kontrast! Evt. mørkebrun til moderne hus, eller gult til mer tradisjonelt.

Anonymkode: 78a53...d48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Koi har jeg sett her mye inspirasjon! De hadde også nettopp kurs, men jeg syntes det ble litt dyrt til at jeg ikke helt hvordan opplegget var/om det var noe som kunne være noe for meg, men hadde veldig lyst! Men de har mye fine farger, ja! 

ts

Ja, det skjønner jeg. Men de er aktive på Instagram, så spør hvis du ser farger du liker. Jeg har selv falt litt for Stockholmsgrønn på bilder. Har ikke funkis selv, men synes det er en fin og klassisk farge. Dagny har også gitt ut bøker om farger du kan låne på biblioteket. Men grønn er jo naturens farge og passer til deg meste, så en anvendelig og god farge. Gul er også en god farge i Norge. Bakgrunnen for farger på husene her i Norge er jo at store deler av året er grått og fargeløst, og da er det viktig for oss mennesker at vi fargesetter de omgivelsene vi kan. Var på et gratis foredrag med henne i fjor på zoom og det var skikkelig inspirerende!

Anonymkode: c2391...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...