AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #21 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som andre her skriver er reglene nå 20 dager. Så du kan ta det som sykt barn dager, eller søke om pleiepenger. Men, jeg stiller meg veldig skeptisk til at du allerede har tatt ut 10 sykt barn dager. Hvordan har du fått det til? Enten har du jo vært hjemme i permisjon med barnet selv, eller så har din mann vært hjemme. Du skal jo ikke bruke sykt barn dager hvis din mann er hjemme (hvis barnepasser har vært syk kan du det riktignok, men du skriver jo at det er sønnen som har vært syk). Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke akseptert dette, og det kal være årsaken til ar han slår seg vrang nå. Noe som blir for dumt, han burde jo slått ned på et eventuelt tidligere misbruk av sykt barn dager fremfor å skulle straffe deg nå når du faktisk har rett på å være hjemme. Anonymkode: 98a62...89b Du vet at permisjonen er ferdig når barnet er 7 måneder hvis mor tar både mødrekvote og felleskvote? Regner med du vet det... så hadde far 15 uker og på uke 7 hadde exn hans og datteren vært pjusk og tatt koronatest og mens datteren hadde samværsuke hos oss ringer moren to dager etter hun kom og sa at de hadde positiv koronatest. Mannen måtte da oppholde seg i kjellerleiligheten i karantene sammen med datteren og jeg og babyen hadde negativ koronatest. Mannen måtte ta seg av datteren på 9 år så de var sammen i kjellerleiligheten i karantene siden hun hadde korona. Og da var babyen dårlig og jeg måtte være hjemme med babyen siden mannen var i morens kjellerleilighet med datteren! Mente du jeg skulle dra på jobb da og babyen som ikke hadde korona skulle tas ned i kjellerleiligheten sammen med søsteren som hadde korona og faren?? Anonymkode: b2dd0...d36 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #22 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Som andre her skriver er reglene nå 20 dager. Så du kan ta det som sykt barn dager, eller søke om pleiepenger. Men, jeg stiller meg veldig skeptisk til at du allerede har tatt ut 10 sykt barn dager. Hvordan har du fått det til? Enten har du jo vært hjemme i permisjon med barnet selv, eller så har din mann vært hjemme. Du skal jo ikke bruke sykt barn dager hvis din mann er hjemme (hvis barnepasser har vært syk kan du det riktignok, men du skriver jo at det er sønnen som har vært syk). Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke akseptert dette, og det kal være årsaken til ar han slår seg vrang nå. Noe som blir for dumt, han burde jo slått ned på et eventuelt tidligere misbruk av sykt barn dager fremfor å skulle straffe deg nå når du faktisk har rett på å være hjemme. Anonymkode: 98a62...89b Vel det kan hende barnet bare tar pupp feis pga vonde og store mandler Anonymkode: b0c8e...0f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. mai 2021 #23 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvordan har du brukt 10 dager på en 10 mnd gammel sønn som kun har vært hjemme med deg eller far? Om du har brukt 10 dager allerede synes jeg det er rimelig at far bruker noen dager også. Det er ikke rimelig at mor bruker 20 dager uten at far har brukt noen dager. Kanskje det er derfor sjefen er litt kjip? Men det er en selvfølge at du eller far skal ha fri til å følge barnet til operasjon og passe han i etterkant! Anonymkode: 93385...925 Det er dette som gjør kvinner mindre attraktive på arbeidsmarkedet enn menn. Ikke at de har litt mer permisjon. Forstår ikke hvorfor en del kvinner ikke forstår det. Når det gjelder selve problemer til TS ville jeg hørt med HR-avdelingen om det er en litt større bedrift. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #24 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du vet at permisjonen er ferdig når barnet er 7 måneder hvis mor tar både mødrekvote og felleskvote? Regner med du vet det... så hadde far 15 uker og på uke 7 hadde exn hans og datteren vært pjusk og tatt koronatest og mens datteren hadde samværsuke hos oss ringer moren to dager etter hun kom og sa at de hadde positiv koronatest. Mannen måtte da oppholde seg i kjellerleiligheten i karantene sammen med datteren og jeg og babyen hadde negativ koronatest. Mannen måtte ta seg av datteren på 9 år så de var sammen i kjellerleiligheten i karantene siden hun hadde korona. Og da var babyen dårlig og jeg måtte være hjemme med babyen siden mannen var i morens kjellerleilighet med datteren! Mente du jeg skulle dra på jobb da og babyen som ikke hadde korona skulle tas ned i kjellerleiligheten sammen med søsteren som hadde korona og faren?? Anonymkode: b2dd0...d36 Dersom stedatteren fikk påvist corona og du var nærkontakt så måtte du jo i karantene (?), ergo skulle du vel ikke ha brukt syk barnepasser-dager på dette ? Da kunne du ha bedt om sykmelding fra lege pga. karantene. Anonymkode: 9e602...0cc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #25 Del Skrevet 10. mai 2021 Men uansett så bruker du sykt barn-dager eller søker pleiepenger når babyen skal opereres. Sistnevnte er nok best, siden du kommer til å få bruk for sykt barn dagene når barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 9e602...0cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #26 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du vet at permisjonen er ferdig når barnet er 7 måneder hvis mor tar både mødrekvote og felleskvote? Regner med du vet det... så hadde far 15 uker og på uke 7 hadde exn hans og datteren vært pjusk og tatt koronatest og mens datteren hadde samværsuke hos oss ringer moren to dager etter hun kom og sa at de hadde positiv koronatest. Mannen måtte da oppholde seg i kjellerleiligheten i karantene sammen med datteren og jeg og babyen hadde negativ koronatest. Mannen måtte ta seg av datteren på 9 år så de var sammen i kjellerleiligheten i karantene siden hun hadde korona. Og da var babyen dårlig og jeg måtte være hjemme med babyen siden mannen var i morens kjellerleilighet med datteren! Mente du jeg skulle dra på jobb da og babyen som ikke hadde korona skulle tas ned i kjellerleiligheten sammen med søsteren som hadde korona og faren?? Anonymkode: b2dd0...d36 Selvsagt mener jeg ikke at du skulle la babyen være alene mens far satt i karantene med datteren. Jeg vet hvor lang mors permisjon er ja, men hvordan dere deler permisjonen mellom dere er ikke relevant her. Barnet er fortsatt hjemme med en forelder i permisjon, og hvis det er barnet selv som er syk så er det forelderen som er hjemme som skal passe på barnet. Det skal ikke føres sykt barn dager hvis den andre omsorgspersonen er hjemme med barnet. At den andre omsorgspersonen ikke kunne passe på barnet pga karantene hadde jeg ingen forutsetninger for å vite, du skrev selv at du hadde brukt alle sykt barn dagene fordi BARNET var sykt! Hadde du skrevet at dagene var brukt pga far ikke kunne hadde jeg selvsagt svart annerledes. Jeg må nesten kunne ta utgangspunkt i historien du selv forteller, og ikke den du tilpasser etterhvert i tråden. Hvis det er tilfelle at de 10 dagene du har tatt ut allerede er pga far i karantene eller av andre årsaker ikker var i stand til å passe barnet er jo alt i den skjønneste orden fra din side. Er det derimot fordi barnet selv har vært syk, far har passet barnet og du har vært hjemme med omsorgspenger i tillegg så er det misbruk av ordningen og noe en arbeidsgiver naturlig nok bør reagere på. Uavhengig av hva som er greien med dagene du allerede har tatt ut kan arb.giver ikke nekte deg å ta ut flere ifm operasjonen. Jeg prøvde bare å forklare hvorfor arb.giver gjerne er litt irritert på deg i utgangspunktet. Anonymkode: 98a62...89b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #27 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel det kan hende barnet bare tar pupp feis pga vonde og store mandler Anonymkode: b0c8e...0f6 Det er ikke godkjent å ta omsorgsdager for å amme. Er far hjemme, må han ordne opp. Anonymkode: 94a10...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 10. mai 2021 #28 Del Skrevet 10. mai 2021 Selvfølgelig må du ha fri fra jobb og ikke sende ungen til operasjon med en barnevakt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #29 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at permisjonen er ferdig når barnet er 7 måneder hvis mor tar både mødrekvote og felleskvote? Regner med du vet det... så hadde far 15 uker og på uke 7 hadde exn hans og datteren vært pjusk og tatt koronatest og mens datteren hadde samværsuke hos oss ringer moren to dager etter hun kom og sa at de hadde positiv koronatest. Mannen måtte da oppholde seg i kjellerleiligheten i karantene sammen med datteren og jeg og babyen hadde negativ koronatest. Mannen måtte ta seg av datteren på 9 år så de var sammen i kjellerleiligheten i karantene siden hun hadde korona. Og da var babyen dårlig og jeg måtte være hjemme med babyen siden mannen var i morens kjellerleilighet med datteren! Mente du jeg skulle dra på jobb da og babyen som ikke hadde korona skulle tas ned i kjellerleiligheten sammen med søsteren som hadde korona og faren?? Anonymkode: b2dd0...d36 Men da er det jo på høy tid at far tar ut sykt barn dager for å være hjemme med sitt barn etter operasjon, ikke at din arbeidsplass skal lide fordi kun du er vekke. At far jobber turnus er helt irrelevant, han kan ta en uke med sykt barn dager i strekk da om det gjør det lettere. Anonymkode: e2e52...36a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #30 Del Skrevet 10. mai 2021 Be fastlegen din om sykmelding. Jeg var sykmeldt i flere mnd da ene barnet mitt var syk. Jeg bare la frem saken for legen og spurte hva jeg skulle gjøre og da sa han at sykmelding er det riktige her. Anonymkode: abfa5...170 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #31 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Be fastlegen din om sykmelding. Jeg var sykmeldt i flere mnd da ene barnet mitt var syk. Jeg bare la frem saken for legen og spurte hva jeg skulle gjøre og da sa han at sykmelding er det riktige her. Anonymkode: abfa5...170 Sykmelding gjelder kun for EGEN sykdom. Det er svindel å få sykmelding for andres sykdom om man ikke selv er syk. Legen kan også få en smell dersom han skriver ut uberettiget sykmelding.. Anonymkode: c6309...07b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #32 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Be fastlegen din om sykmelding. Jeg var sykmeldt i flere mnd da ene barnet mitt var syk. Jeg bare la frem saken for legen og spurte hva jeg skulle gjøre og da sa han at sykmelding er det riktige her. Anonymkode: abfa5...170 Svindel. Hva fikk du som diagnose? Du vet det kan ødelegge forsikringen din. Anonymkode: 94a10...bb9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #33 Del Skrevet 10. mai 2021 Hvis du allerede har brukt 10 sykt barn dager er det jo naturlig at far tar ut dager nå i forbindelse med operasjonene. Hvorfor skulle dere ikke dele på det? Det er ikke rimelig for din arbeidsgiver at du tar alle dagene, og jeg forstår at arbeidsgiver kan reagere på det. På min arbeidsplass er det også forventet at begge foreldre deler på å være borte med sykt barn. Men du har krav på flere dager enn de 10 dagene du har tatt (tror i hvert fall det er flere nå pga korona), så du kan ta de ut. Anonymkode: f4212...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kemila Skrevet 10. mai 2021 #34 Del Skrevet 10. mai 2021 Da ungen min ble operert i fjor fikk jeg velferdspermisjon (med lønn)på operasjonsdagen , og brukte sykt barn -dager de dagene han måtte være hjemme fra skolen/SFO. Helt sykt at sjefen din foreslår at du skal sende noen andre med en baby på sykehuset. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #35 Del Skrevet 10. mai 2021 Far kan like mye ta sykt barn dager som det du kan, så han kan fint ta 10 dager ifbm med operasjon, han har rett på det selvom han jobber turnus. Så kan du spare dine. Anonymkode: 588cc...bd8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #36 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei kunne ikke ta ut sykemelding eller egenmelding da det ikke gjelder egen «sykdom» Anonymkode: b2dd0...d36 Du har krav på «sykt barn dager». Anonymkode: 32564...172 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipsen71 Skrevet 10. mai 2021 #37 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykmelding gjelder kun for EGEN sykdom. Det er svindel å få sykmelding for andres sykdom om man ikke selv er syk. Legen kan også få en smell dersom han skriver ut uberettiget sykmelding.. Anonymkode: c6309...07b Det kommer helt an på diagnosen. Og den setter lege og ikke du, og ikke forsikringsselskapet( hvordan er det egentlig relevant?) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #38 Del Skrevet 10. mai 2021 Om du har brukt såpass mange sykt barn-dager er det jo ikke urimelig om far og tar noen. Og ettersom dette er planlagt fravær, er det enklere å tilpasse turnuser enn om det er noe som oppstår akutt. Nå vet ikke jeg om mannen er i Nordsjøen eller om han et sykehuslege eller hva han gjør, men alle har faktisk rett på sykt barn-dager. Så med mindre han befinner seg på et skip langt borte eller noe sånt, så er det heit rimelig å fordele dagene dere imellom. Dere kommer til å få mange slike situasjoner i årene fremover. Barn blir syke og må være hjemme, ofte plutselig, og det passer jo sjeldent. Men det kam faktisk ikke bare være mødre som er hjemme. Anonymkode: 9f1ff...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #39 Del Skrevet 10. mai 2021 Vipsen71 skrev (15 minutter siden): Det kommer helt an på diagnosen. Og den setter lege og ikke du, og ikke forsikringsselskapet( hvordan er det egentlig relevant?) https://e24.no/privatoekonomi/i/zG9evb/derfor-kan-sykmelding-koste-deg-dyrt Anonymkode: 94a10...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #40 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt mener jeg ikke at du skulle la babyen være alene mens far satt i karantene med datteren. Jeg vet hvor lang mors permisjon er ja, men hvordan dere deler permisjonen mellom dere er ikke relevant her. Barnet er fortsatt hjemme med en forelder i permisjon, og hvis det er barnet selv som er syk så er det forelderen som er hjemme som skal passe på barnet. Det skal ikke føres sykt barn dager hvis den andre omsorgspersonen er hjemme med barnet. At den andre omsorgspersonen ikke kunne passe på barnet pga karantene hadde jeg ingen forutsetninger for å vite, du skrev selv at du hadde brukt alle sykt barn dagene fordi BARNET var sykt! Hadde du skrevet at dagene var brukt pga far ikke kunne hadde jeg selvsagt svart annerledes. Jeg må nesten kunne ta utgangspunkt i historien du selv forteller, og ikke den du tilpasser etterhvert i tråden. Hvis det er tilfelle at de 10 dagene du har tatt ut allerede er pga far i karantene eller av andre årsaker ikker var i stand til å passe barnet er jo alt i den skjønneste orden fra din side. Er det derimot fordi barnet selv har vært syk, far har passet barnet og du har vært hjemme med omsorgspenger i tillegg så er det misbruk av ordningen og noe en arbeidsgiver naturlig nok bør reagere på. Uavhengig av hva som er greien med dagene du allerede har tatt ut kan arb.giver ikke nekte deg å ta ut flere ifm operasjonen. Jeg prøvde bare å forklare hvorfor arb.giver gjerne er litt irritert på deg i utgangspunktet. Anonymkode: 98a62...89b Arbeidsgiver er ikke irritert på meg i utgangspunktet som du skriver. Siden jeg er ledende terapeut med ansvar for team-opplæring, kurs og nyansettelser på nytt tiltak ønsker han ikke at jeg er borte da det medfører ulemper med driften og planer. Men takk for at du skal forklare meg hvorfor arbeidsgiver er irritert på meg som du skriver. Høres ut som om du kjenner vedkommende. Du kan ikke bare tenke i ditt eget hode og konkludere med at noen har vært hjemme samtidig som den andre foreldern fordi man liker å sitte hjemme å klø Seg. Det blir for dumt. Nå tilskriver du scenarioer som ikke er tilfelle istedenfor å bidra konstruktivt til problemstillingen. Du lager fiktive historier og konklusjoner. Takk til deg. Anonymkode: b2dd0...d36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå