AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Del Skrevet 10. mai 2021 Jeg har en dagjobb hvor det ikke er mulig å jobbe inn for fri/avspasering. Jeg har en sønn på 10 måneder som må operere bort mandlene i neste måned. Far er da ferdig med sin del av permisjon og sønnen vår skulle egentlig ha startet opp i barnehage den uken, men pga. han må ha den operasjonen blir han hjemme den uken han egentlig skulle ha begynt. Far jobber borte turnus og har ikke anledning til å være hjemme med sønnen etter operasjonen. Jeg snakket med min sjef som sa han ikke syntes noe om at jeg skal være borte fra jobb da og sa at da vil jeg i så fall miste mye lønn og spurte om jeg ikke hadde foreldre eller noen andre som kunne ta babyen til sykehuset og være med han etter operasjon. Er det ingen regler på at man skal kunne dra med barnet sitt på sykehus for nødvendig operasjon? Synes bare ideen på å liksom skulle betale en barnevakt for å dra med barnet mitt på operasjon høres helt sykt ut. Finnes det ingen regler for evt. velferds-fri når barnet som da er 11 måneder må ha en operasjon slik at jeg kan få fri den uken for å ta vare på han hjemme? Anonymkode: b2dd0...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous 91 Skrevet 10. mai 2021 #2 Del Skrevet 10. mai 2021 Høres veldig rart ut. Sykemelding ell egenmelding har alle krav på vell? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 10. mai 2021 #3 Del Skrevet 10. mai 2021 Du tar ut sykt barndager selvfølgelig😀 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 10. mai 2021 #4 Del Skrevet 10. mai 2021 For en utrivelig sjef du har, dette hører ikke hjemme i arbeidslivet i 2021. Synes også det er merkelig at mannen din ikke en gang prøver å få seg fri, dere burde kanskje vært sammen om dette? Du har rett på både sykt barn-dager og omsorgspermisjon om barnet skulle trenge litt lengre tid på å komme seg. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Del Skrevet 10. mai 2021 Anonymous 91 skrev (5 minutter siden): Høres veldig rart ut. Sykemelding ell egenmelding har alle krav på vell? Nei kunne ikke ta ut sykemelding eller egenmelding da det ikke gjelder egen «sykdom» Anonymkode: b2dd0...d36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Del Skrevet 10. mai 2021 Omsorgsdager eller kanskje pleiepenger. Ulønnet velferdspermisjon er minimum. Anonymkode: e7768...133 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Del Skrevet 10. mai 2021 Agatha skrev (3 minutter siden): For en utrivelig sjef du har, dette hører ikke hjemme i arbeidslivet i 2021. Synes også det er merkelig at mannen din ikke en gang prøver å få seg fri, dere burde kanskje vært sammen om dette? Du har rett på både sykt barn-dager og omsorgspermisjon om barnet skulle trenge litt lengre tid på å komme seg. Okei takk for god informasjon! Fikk beskjed at jeg ikke kunne bruke sykt barn dager for jeg har alledede brukt 10 sykt barn dager nå pga. babyen har vært syk og veldig plaget pga. mandlene som han nå skal opereres mot. Og det var jeg som måtte ta de dagene pga. mannens datter og ex. Hadde positiv koronatest så Siden han hadde hatt samvær og vært i kontakt med de måtte han i karantene i morens kjellerleilighet i 14 dager, så jeg tok da sykt barn dager bare to uker etter jeg var begynt i jobb igjen etter permisjonen. Anonymkode: b2dd0...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Del Skrevet 10. mai 2021 Pleiepenger. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/pleiepenger-for-sykt-barn Eller omsorgspenger. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Du har rett på minst 10 dager lovfestet omsorgsdager med barn under 12 år som er sykt/trenger pleie. I år er det vel 20.. Så få en lege til å skrive et fraværsbrev for deg, du får også et slikt brev fra sykehuset når barnet er operert. Du skal ha krav på lønn/penger for det om du har andre forpliktelser enn jobb. Man skal ikke tape på å ha barn. Anonymkode: 72341...d38 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okei takk for god informasjon! Fikk beskjed at jeg ikke kunne bruke sykt barn dager for jeg har alledede brukt 10 sykt barn dager nå pga. babyen har vært syk og veldig plaget pga. mandlene som han nå skal opereres mot. Og det var jeg som måtte ta de dagene pga. mannens datter og ex. Hadde positiv koronatest så Siden han hadde hatt samvær og vært i kontakt med de måtte han i karantene i morens kjellerleilighet i 14 dager, så jeg tok da sykt barn dager bare to uker etter jeg var begynt i jobb igjen etter permisjonen. Anonymkode: b2dd0...d36 I år har alle 20 omsorgsdager så det kan du bruke Anonymkode: 7e3fe...f60 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I år har alle 20 omsorgsdager så det kan du bruke Anonymkode: 7e3fe...f60 Dette. Drit i din forferdelige sjef ts, ta ut sykt barn dager da dette er doblet nå og du da har 10 dager til å gå på! Din sjef har ikke lov til å si noe på dette. Du kan kanskje ta halve tiden og din mann halve tiden? Så ikke dagene blir brukt helt opp om noe dukker opp senere. Anonymkode: 7d32d...019 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Del Skrevet 10. mai 2021 Den sjefen din skal virkelig få noe å bryne seg på når barnet begynner i barnehagen. Det første året pleier å være ganske tøft for immunforsvaret. Selvsagt skal du være hjemme med sykt barn når barnet har en operasjon! Men sjekk opp i muligheten for å få ekstra dager, sånn at du har litt å gå på og slipper å tape lønn. Anonymkode: 299a8...c68 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #12 Del Skrevet 10. mai 2021 Vi brukte sykt barn dager da min tok mandlene. To dager på sykehus, og noen dager hjemme etterpå. Prøv å få operasjon på en onsdag eller torsdag, sånn at dere har helgen hjemme. Anonymkode: 0eece...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #13 Del Skrevet 10. mai 2021 Men hvordan har du brukt 10 dager på en 10 mnd gammel sønn som kun har vært hjemme med deg eller far? Om du har brukt 10 dager allerede synes jeg det er rimelig at far bruker noen dager også. Det er ikke rimelig at mor bruker 20 dager uten at far har brukt noen dager. Kanskje det er derfor sjefen er litt kjip? Men det er en selvfølge at du eller far skal ha fri til å følge barnet til operasjon og passe han i etterkant! Anonymkode: 93385...925 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Del Skrevet 10. mai 2021 Sykt - barn egenmelding eller omsorgspermisjon, uten diskusjon, en av de skal brukes. Anonymkode: 464c4...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Del Skrevet 10. mai 2021 Ganske sært å ha brukt opp 10 dager før ungen i det hele tatt har begynt i bhg, men som andre nevner så har man 20 dager i år pga koronareglene så det burde ikke være noe problem for deg å bruke av disse. Evt kan du søke om å få overført noen av fars dager til deg. Men når barnet begynne ri bhg og er mye syk så må dere jo finne en løsning for det, du kan ikke forvente å være den som tar alt sykt barn fravær fordi far jobber turnus. I så fall skjønner jeg godt at sjefen din er sur og vanskelig. Anonymkode: e2e52...36a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Del Skrevet 10. mai 2021 Jeg har to barn som har tatt mandler og de skal være hjemme i 14 dager etter operasjonen på grunn av blødningsfare. (Styrtblødning). Det er beskjeden fra Lovisenberg sykehus. Barna var medtatte og i dårlig form i 10-12 dager etter operasjonen og ganske smertepåvirket. De var 4 og 5 da de ble operert. Ville ikke turt å sende barna i barnehagen etter noen dager slik en over foreslår. Vi benyttet sykt-barn dager. I år er det dobbelt opp og dere har 40 dager tilsammen. Det burde jo holde lenge. Lykke til. Det blir godt å bli kvitt mandlene kan jeg tenke meg. Barna her ble mye mye bedre❤️ Anonymkode: 0fb63...61b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Del Skrevet 10. mai 2021 Dere kan ikke sende ungen i barnehagen én uke etter operasjonen. Ihvertfall ikke når han aldri har gått i barnehage. Det er jo helt sykt at dere ikke forstår det, dere må være hjemme flere uker. Anonymkode: 94a10...bb9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #18 Del Skrevet 10. mai 2021 Hvis barnet blir innlagt på sykehus, så ber du sykehuslege om å skrive søknad om pleiepenger for sykt barn. Det kan du kanskje spørre om på forhånd også. Så sparer du sykt-barn-dagene dine, du har en hel høst med sykdom foran deg 😉 Du kan også få overført noen av din manns 20 dager, når han er borte. Du skal ikke spørre din sjef om fri til slikt. Du forteller ham at barnet skal legges inn på sykehus for operasjon den og den datoen, at du skal følge barnet, og noe om hvor lenge du forventer å være fraværende. Din sjef bestemmer ikke dette. Han skal ha beskjed i god tid, så han kan finne erstatter om det trengs. Anonymkode: eb647...cb4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #19 Del Skrevet 10. mai 2021 Som andre her skriver er reglene nå 20 dager. Så du kan ta det som sykt barn dager, eller søke om pleiepenger. Men, jeg stiller meg veldig skeptisk til at du allerede har tatt ut 10 sykt barn dager. Hvordan har du fått det til? Enten har du jo vært hjemme i permisjon med barnet selv, eller så har din mann vært hjemme. Du skal jo ikke bruke sykt barn dager hvis din mann er hjemme (hvis barnepasser har vært syk kan du det riktignok, men du skriver jo at det er sønnen som har vært syk). Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke akseptert dette, og det kal være årsaken til ar han slår seg vrang nå. Noe som blir for dumt, han burde jo slått ned på et eventuelt tidligere misbruk av sykt barn dager fremfor å skulle straffe deg nå når du faktisk har rett på å være hjemme. Anonymkode: 98a62...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #20 Del Skrevet 10. mai 2021 Hadde samme problem med min sjef. Jeg skulle jobbe helg. Den fredagen skulle min mann operere ett kne. Han kunne ikke passe en 1 åring da. Sjefen sa at jeg ikke hadde rett på fri med lønn. Jeg ringte fagforbundet. Og vipps så fikk jeg fri med lønn Anonymkode: db726...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå