Gå til innhold

Snart tenårings datter som ikke bryr seg noe om hvordan hun tar seg ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart 13 år. Hun har alltid vært veldig enkel og grei. Aldri ønsket noen klær feks. Sier det ikke er fornuftig å kjøpe så mye klær/ting. Bryr seg ikke. Jeg kjøper klærne. Hun liker ikke shopping. Hun går med det jeg kjøper. Klager aldri. Men vil helst bare gå i hettegenser dessverre. Og myke bukser. Behagelige klær som hun sier. Jeg synes det er bra at hun ikke føler presset fra venninner om klær og sminke og er seg selv. Men skulle så ønske at hun brydde seg litt mer. Jeg må hjelpe henne til å finne frem klær som passer sammen. Hvis ikke bare tar hun det som ligger øverst i skuffa. Så lite bryr hun seg faktisk. 
What to do? Kan det bedre seg? Bør jeg si noe?

Forresten så er dusj og hårvask også et problem. Så vidt hun gidder å børste håret. Og hun lukter stramt, sikkert ekstra nå pga alderen? Jeg må nesten tvinge henne i dusjen hver dag. Og minne henne på til å bruke deo. Hun glømmer det og bryr seg ikke.

Jeg kjenner jeg skjems litt og bekymret at hun ikke bryr seg litt, når jeg ser venninnene hennes er veldig opptatt av det og pynter seg. 

Forresten har hun fått mye hår under armene og nedentil. Burde stusset litt? Hun har også fått mensen for 1 år siden, og jeg må minne henne på å skifte bind.

Noen råd? Er det virkelig normalt å bry seg så lite om seg selv? 

Anonymkode: a4753...969

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Asberger?

Anonymkode: a7a7d...f66

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Asberger?

Nei, kan jeg aldri tro? Hun er helt fantastisk på alle vis, utenom dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Asberger?

Asperger er alltid svaret. Uansett problemstilling. 

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Asberger?

Hvorfor tror du det?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som meg i den alderen☺️ Interessen for sminke og utseende kom ganske,plutselig med et brak (sammen med puppene) sommeren da jeg fylte 14 år. Da stjal jeg sminken til storesøsteren min, lærte meg å nappe øyenbryn på YouTube og ble veldig opptatt av klær. Ønsket å kle meg spesielt slik at jeg skilte meg ut. Slik er jeg fortsatt😊

Anonymkode: 54f9f...399

• Liker 6
Skrevet

Jeg var også slik. Jeg ble brått ekstremt feminig og velstelt fra jeg var 17. Kunsten er å gi frihet.

Hjelp henne med hygienen, for det kan slå tilbake på henne, ellers gi frihet.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Problemer på skolen? Evt psykiske problemer?

Anonymkode: 622a9...b3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemer på skolen? Evt psykiske problemer?

Anonymkode: 622a9...b3b

Hvorfor skal alt alltid være så dramatisk? TS sier jo at datteren er helt fantastisk på andre områder.

• Liker 24
Skrevet

Støtter det med hygiene og ellers la henne være. Jeg vet om flere foreldre med tenåringer hvor dusjing osv er et problem, så mer vanlig enn du tror! Det ordner seg! 

• Liker 13
Skrevet

Du kan jo innlede til en hygieneprat, hvor du lar henne styre samtalen. Hva er det hun selv ønsker? Det er mange som i den alderen ikke sminker seg osv, å det bør være helt greit. Men jeg tenker at akkurat dette med bind bør hun ta til seg. Resten tenker jeg at hun får styre selv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også slik altså. Jeg holdt på med dukker til jeg var i den alderen og brukte svært lite energi på klær og utseende!

Men husker at det var veldig ubehagelig å delta i svømmetimer, dusjing etter gym osv, når man hadde fått hår under armene og mensen og sånn.

Vil anbefale deg å vise henne hvordan hun barberer seg i tilfelle hun ønsker å gjøre det, og kjøpe gode hygieneprodukter. F eks en deodorant fra apotek uten parfyme/allergivennlig )De andre med lukt lukter så grusomt og er ubehagelige spør du meg).

Hun orker så vidt å børste håret? Kjøp en sånn tangle teezer, de er utrolig gode og lugger ikke.

Og så kan jo du sørge for at klærne du kjøper inn er plagg som er behagelige, stilrene og som passer sammen. Svarte bomullstightser, sand fargede gensere/singletter, hvite Nike sko... sånne basic plagg som går til alt 😃

Ellers så er det jo supert at hun ikke er opphengt av utseende og merkeklær. Det kommer en dag, og da er det ingen vei tilbake..

Anonymkode: 8de4e...fbc

• Liker 8
Skrevet

Ville nok ventet og sett det an om interessen kom av seg selv når hun er klar. Gjør den ikke det ville jeg heller ikke foretatt meg noe sånn umiddelbart. Kanskje hun er moden og trygg for alderen med gode holdninger om å være glad i seg selv akkurat som hun er (uten pyntejuks)? Da skal du bare være sjeleglad og tenke at datteren din er heldig og at hun kanskje vil oppleve mindre motstand og press i livet enn jenter flest i den alderen.

Kommer hun derimot til deg og er nedfor og eller utrykker hun har det vanskelig fordi hun ikke føler seg god nok og at hun føler alle de andre jentene (som sikkert jukser med sminke osv) er penere enn henne..Så syns jeg godt du kan informere og introdusere henne for jukse -verdenen. Si at de fleste pene jentene nok benytter seg av ulike juksemidler på den ene eller andre måten. At de fleste jenter kan jukse seg til et finere utseende enn de har. Og om datteren din viser nysgjerrighet rundt dette, er det helt greit å legge tilrette for å vise henne og la henne prøve det ut litt. Så lenge du ikke presser på, og ikke minst er var for tegn på at dette ikke er noe hun trives med🌸

• Liker 2
Skrevet
Jullen skrev (2 minutter siden):

Ville nok ventet og sett det an om interessen kom av seg selv når hun er klar. Gjør den ikke det ville jeg heller ikke foretatt meg noe sånn umiddelbart. Kanskje hun er moden og trygg for alderen med gode holdninger om å være glad i seg selv akkurat som hun er (uten pyntejuks)? Da skal du bare være sjeleglad og tenke at datteren din er heldig og at hun kanskje vil oppleve mindre motstand og press i livet enn jenter flest i den alderen.

Kommer hun derimot til deg og er nedfor og eller utrykker hun har det vanskelig fordi hun ikke føler seg god nok og at hun føler alle de andre jentene (som sikkert jukser med sminke osv) er penere enn henne..Så syns jeg godt du kan informere og introdusere henne for jukse -verdenen. Si at de fleste pene jentene nok benytter seg av ulike juksemidler på den ene eller andre måten. At de fleste jenter kan jukse seg til et finere utseende enn de har. Og om datteren din viser nysgjerrighet rundt dette, er det helt greit å legge tilrette for å vise henne og la henne prøve det ut litt. Så lenge du ikke presser på, og ikke minst er var for tegn på at dette ikke er noe hun trives med🌸

Når det kommer til hår, syns jeg du skal la henne få styre dette HELT selv. Det hårløse presset i samfunnet er så tydelig og sterkt at dette vil hun garantert finne ut av selv.

Har hun busk som står ut under armer og utenfor badedrakten når badesesongen er i gang, kan du derimot godt gjøre henne obs på moten og de sterke fordommene i samfunnet mot hår. Ikke minst hva som kan gjøres for å sleppe dem. Men si gjerne at hun må få bestemme helt selv om hun likevel vil la dem gro. Da er hun tøff❤️ Men gjerne forbered henne på at der med stor sannsynlighet vil komme kommentarer og slengbemerkninger. Fordi verden er brutal. Vær ærlig❤️

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fint for henne. Ikke press henne til å bli voksen for fort bare fordi hun er hunnkjønn. 

Man trenger ikke å dusje hver dag. Men vis henne at man må tørke med våt klut under armene, så tørr og deretter ta på deo, når man ikke har dusjet. 

Anonymkode: 590a3...296

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ikke press barn til å barbere seg, herlighet! 
Og alle tenåringer stinker, hormonene er ville i den alderen. 
Du sier det er bra at hun ikke faller for press, men du syns også at hun burde falle mer for press om utseende? La hun få finne ut av dette selv. 
Det er også vanskelig å bli vandt med mensen de første årene, men det går seg til det også!

Anonymkode: 93e1e...37e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Synes det bør være lov å veilede litt. Jenter kan fort bli stygge med andre i den alderen. Mener ikke at man skal gi etter for alt press. Men om alle jentene i klassen sminker seg litt, bryr seg litt om mote osv, og din datter kler seg som en i 5.klasse, så blir det lagt merke til på sikt. Finnes det noen bukser som er behagelige, men samtidig litt penere? Samme med hettegensere. Litt forskjell på en med disney-bilde på og mer voksne varianter. 

Når det gjelder barbering så synes jeg det burde være ok å ta opp. Jeg turte ikke dusje etter gymtimene da jeg fikk hår (kanskje derfor hun kan lukte stramt?) og jeg var livredd for å gå i toppene min mor kjøpte til meg i frykt for at andre så hårene. Men jeg turte ikke spørre om hun kunne kjøpe tskjorter i stedet som dekket litt mer. Det går jo fint å ta opp som tema. At alt er normalt og at hun bestemmer selv, men at hvis hun trenger råd eller f.eks egen høvel så vil du være behjelpelig. 

Anonymkode: 3f56b...5ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snart 13 år. Hun har alltid vært veldig enkel og grei. Aldri ønsket noen klær feks. Sier det ikke er fornuftig å kjøpe så mye klær/ting. Bryr seg ikke. Jeg kjøper klærne. Hun liker ikke shopping. Hun går med det jeg kjøper. Klager aldri. Men vil helst bare gå i hettegenser dessverre. Og myke bukser. Behagelige klær som hun sier. Jeg synes det er bra at hun ikke føler presset fra venninner om klær og sminke og er seg selv. Men skulle så ønske at hun brydde seg litt mer. Jeg må hjelpe henne til å finne frem klær som passer sammen. Hvis ikke bare tar hun det som ligger øverst i skuffa. Så lite bryr hun seg faktisk. 
What to do? Kan det bedre seg? Bør jeg si noe?

Forresten så er dusj og hårvask også et problem. Så vidt hun gidder å børste håret. Og hun lukter stramt, sikkert ekstra nå pga alderen? Jeg må nesten tvinge henne i dusjen hver dag. Og minne henne på til å bruke deo. Hun glømmer det og bryr seg ikke.

Jeg kjenner jeg skjems litt og bekymret at hun ikke bryr seg litt, når jeg ser venninnene hennes er veldig opptatt av det og pynter seg. 

Forresten har hun fått mye hår under armene og nedentil. Burde stusset litt? Hun har også fått mensen for 1 år siden, og jeg må minne henne på å skifte bind.

Noen råd? Er det virkelig normalt å bry seg så lite om seg selv? 

Hun høres litt ut som meg på den alderen, og jeg har aspergers. Men det kan hende at hun bare ikke bryr seg eller er usikker på kroppen eller dårlig selvtillit eller noe? 

Ikke press henne til å stusse seg nedentil og under armene. Det er fint at man bare kan få være som hun er. Si at hun bør gre håret så det ikke blir flokete og at det er greit å vaske seg pga svettelukt og at man må skifte bind. Fra jeg var 12-13 gikk jeg alltid med hettegenser og myke bukser og skatesko/joggesko. Følte det var behagelig. Jeg brukte ikke sminke og har aldri brukt sminke. Man må ikke bruke sminke. 

Det hadde vært fint om det ble slutt på klespress, kroppspress og sminkepress. Det naturlige er det beste. 

Selv trenger jeg ikke å sminke meg da jeg er naturlig pen fra naturens side. 

Anonymkode: 2109e...40e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Asberger?

Kan høres ut som en aspergers på en måte, men det er flere kriterier som må spille inn for at den diagnosen kak settes. Og det finnes aspergere som bryr seg om utseende, så vi er alle forskjellige. Ingen er lik, aspergers eller ei. 

Anonymkode: 2109e...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...