Gå til innhold

Hvor ofte har du negative opplevelser med ungdomsgjenger og hvor bor du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at jeg oftere og oftere opplever utagerende eller truende oppførsel fra «ungdomsgjenger» i det offentlige rom. De tar kontakt, roper stygge ting eller prøver å stjele. Det gjør at jeg begynner å kvie meg for å ta offentlig transport eller gå i butikken alene. 

Hvor ofte har du negative opplevelser med «ungdomsgjenger» og hvor bor du?

Anonymkode: 4d817...38d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg bor på beste vestkant og her er det ungdom av velstående foreldre som lager kvalme på kveld/nattbuss hver helg. Dritings ungdom, flere av dem mindreårige ser det ut som, som oppfører seg ufyselig mot andre. 

Min erfaring er faktisk at ungdomsgjengene på Oslo vest er minst like ille som dem på Oslo øst.

Anonymkode: 1a9f8...60b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler at jeg oftere og oftere opplever utagerende eller truende oppførsel fra «ungdomsgjenger» i det offentlige rom. De tar kontakt, roper stygge ting eller prøver å stjele. Det gjør at jeg begynner å kvie meg for å ta offentlig transport eller gå i butikken alene. 

Hvor ofte har du negative opplevelser med «ungdomsgjenger» og hvor bor du?

Aldri, bor i Stavanger 

Anonymkode: 81447...c66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja! Jeg bor på beste vestkant og her er det ungdom av velstående foreldre som lager kvalme på kveld/nattbuss hver helg. Dritings ungdom, flere av dem mindreårige ser det ut som, som oppfører seg ufyselig mot andre. 

Min erfaring er faktisk at ungdomsgjengene på Oslo vest er minst like ille som dem på Oslo øst.

Dreper de folk da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dreper de folk da?

Ja, det var jo faktisk et drap gjort av en viss Manshaus for ikke så lenge siden.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Jessheim. Før jeg flytta hit, hørte jeg at det var et tøft ungdomsmiljø her. Ikke lagt merke til noe selv. Har passert noen gjenger både her, i hjembyen og andre steder. Men jeg er ganske vant til å omgås ungdommer som prøver å tøffe seg. Jeg er lærer. Så jeg er ikke redd dem. Hadde de stått der med kniv, hadde det vært noe annet, men det har jeg aldri opplevd. Har noen ganger møtt på ungdomsgjenger som står i veien der jeg skal forbi, i en butikk e.l, men da bare ser jeg på dem, sier: unnskyld, jeg skal forbi, og venter egentlig ikke på at de skal flytte seg. Jeg forventer det. Så fniser de litt og slenger kanskje litt med leppa, men det overser jeg. 

Anonymkode: 1330e...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri, bor i Bergen.

Anonymkode: c59f9...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det var jo faktisk et drap gjort av en viss Manshaus for ikke så lenge siden.  

Han er ikke en ungdomsgjeng.

Anonymkode: e44f2...9a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd noe slikt. Har bodd i Groruddalen i fem år.

Har derimot opplevd en gjeng med tenåringsgutter med hettegensere som kom løpende etter meg på gata. Da var jeg litt skremt, men det viste seg at jeg hadde mistet noe som lå i kåpelomma, og at de ville levere det tilbake. 

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av ungdom i Groruddalen som verserer på nettet og i kommentarfeltene. Det kan hende at området mitt er «bedre» enn andre områder, det vet jeg jo ikke. 🙂

Anonymkode: 53780...48f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Drammen, har ikke opplevd ubehagelige ungdomsgjenger siden jeg ble voksen selv.

Anonymkode: 5d4c6...ad9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har aldri opplevd noe slikt. Har bodd i Groruddalen i fem år.

Har derimot opplevd en gjeng med tenåringsgutter med hettegensere som kom løpende etter meg på gata. Da var jeg litt skremt, men det viste seg at jeg hadde mistet noe som lå i kåpelomma, og at de ville levere det tilbake. 

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av ungdom i Groruddalen som verserer på nettet og i kommentarfeltene. Det kan hende at området mitt er «bedre» enn andre områder, det vet jeg jo ikke. 🙂

Jeg bor også i Groruddalen, og jeg kjenner meg godt igjen. Men de går nok oftest etter andre ungdommer, særlig enslige som er litt yngre og ikke tør å ta igjen, slik at de ikke risikerer noe selv.

Men jeg har selv opplevd et par episoder som jeg har opplevd som truende, i tillegg til at de oppfører seg veldig høylytt og brautende. Godt mulig det er mest skrik og lite ull, men det oppleves aggressivt og utrygt. Jeg kjenner også et par som har blitt slått ned.

Anonymkode: cfc55...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd flere steder i mitt liv

Auckland, New Zealand - En del fyll, men Ingen problemer med ungdomsgjenger. 
København, Danmark - Ingen problemer med ungdomsgjenger. Var ikke ute på nattetid.
Oslo (vestkant) - Ingen problemer, noen vestkantungdommer har dårlig oppførsel. Kan føles litt utrygt i byen om natten.
Kina - Ingen problemer, ungdommer oppfører seg mye bedre enn den eldre generasjonen. 

Ungdomsgjenger er bare et problem i enkelte områder. Om du vil unngå dem, slutt å opphold deg i dårlige områder midt på natten.

Anonymkode: fd45b...675

AnonymBruker
Skrevet

Aldri, bor på Grunerløkka. Er par ganger jeg har blitt irritert på noen som kjører uansvarlig på sparkesykkel eller hoier og skriker litt (ikke mot meg), men det tenker jeg jeg får tåle.

Anonymkode: 14398...68d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg bor også i Groruddalen, og jeg kjenner meg godt igjen. Men de går nok oftest etter andre ungdommer, særlig enslige som er litt yngre og ikke tør å ta igjen, slik at de ikke risikerer noe selv.

Men jeg har selv opplevd et par episoder som jeg har opplevd som truende, i tillegg til at de oppfører seg veldig høylytt og brautende. Godt mulig det er mest skrik og lite ull, men det oppleves aggressivt og utrygt. Jeg kjenner også et par som har blitt slått ned.

Skjønner.

Jeg var 23 år da jeg flyttet hit, og har ikke opplevd noe. Har gått ute sent på kvelden i kort skjørt, men ikke opplevd noen problemer. Jeg bor ved Høybråten / Haugenstua (på «Haugen»).

Kjenner meg kun igjen i at noen er høylytte og brautende, men det er «internt» i en klikk. F.eks. på bussholdeplassen ved Stovner-senteret eller ved t-banestasjonen på Grorud. Men jeg har aldri opplevd at de henvender seg til meg eller andre. 🤷‍♀️

Men dersom noen blir/ føler seg plaget, er det selvfølgelig leit!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd noe ubehagelig med ungdomsgjenger. Bor syd-øst i Oslo. 

Anonymkode: 4d13a...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei gang i voksen alder. Var en bil med ungdommer/unge voksne som kjørte forbi, som bremset ned og buet fælt på meg, tuta og var ufyselige. Jeg var riktig så lekker i diger boblejakke (lånte mi mors for øyeblikket), skibukse, lue nedover øynene samt stor og tung tursekk på ryggen! Jeg så småfeit ut i jakka, men er altså en slank person. Unger på slep hadde jeg og. 

Da ble jeg litt sint, kjente jeg. 

Hører derimot at det er litt tull blant ungdommen rundt i sentrum på nattestid.

Bor i Kristiansand. 

Anonymkode: c863c...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i Norge. Gjenger som prøver seg, spesielt i Oslo, går alltid etter enslige personer som ikke ser fysisk utfordrende ut. De er som løvene ute på savannen. Plukker ut de svakeste dyra. Hadde noen guttevalper prøvd seg på meg i Oslo hadde jeg grisebanket de. 

Anonymkode: b5601...f05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner.

Jeg var 23 år da jeg flyttet hit, og har ikke opplevd noe. Har gått ute sent på kvelden i kort skjørt, men ikke opplevd noen problemer. Jeg bor ved Høybråten / Haugenstua (på «Haugen»).

Kjenner meg kun igjen i at noen er høylytte og brautende, men det er «internt» i en klikk. F.eks. på bussholdeplassen ved Stovner-senteret eller ved t-banestasjonen på Grorud. Men jeg har aldri opplevd at de henvender seg til meg eller andre. 🤷‍♀️

Men dersom noen blir/ føler seg plaget, er det selvfølgelig leit!

Ja, det var jo en gjeng som ble skysset til barnevernet i går etter å ha ranet og truet en kvinne på Grefsen/Kjelsås, så at det er et problem må vi begynne å innse, tror jeg.

Jeg bor på Kalbakken, og her opplevde jeg det ikke som noe problem før Bislett Kebab kom. Ikke så rart, kanskje, siden det er det eneste stedet som er åpent og som ikke har aldersgrense. Har hørt fra de som går natteravn i området at de også merker de samme tendensene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, flere ganger, og spydigheter, mange steder i Oslo. 

Anonymkode: 2e754...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Ofte da jeg bodde på Grønland og Tøyen i Oslo. Aldri da jeg bodde på Frogner eller i Drammen. 

Anonymkode: c8901...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...