AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Del Skrevet 9. mai 2021 Har snart bursdag. Jeg har veldig lyst på en Apple watch. De er imidlertid veldig dyre. Så de som spør, får beskjed om at jeg ønsker meg penger, uavhengig av om de gir 200 el 500, eller midt i mellom, så kan jeg legge til det lille jeg kan, og kjøpe meg Apple Watch. Jeg trenger ikke den nyeste. Hvis klokken trenger å oppdateres, som selve mobilen, så trenger jeg en som kan fortsatt oppdateres, slik at jeg har den i ihvertfall 3-4 år. Jeg ønsker at mobilen kan måle pulsen (inkl O2 måler, hvis det går an), ta imot samtaler og meldinger. Samtidig med at den kan brukes som en treningklokke og skritt teller. Nå vet jeg ikke om Apple Watch faktisk har treningsklokke funksjon. Hvis ikke, er det en annen treningsklokke som har de funksjonene som jeg har skrevet. Altså mobilen og meldinger, i tillegg til de vanlige treningsklokke funksjonene. . Ser for meg at jeg får inn 1000-1500 kr i gavepenger. Så kan jeg legge til samme beløp. Så jeg har mulighet til rundt 3000 kr pluss/minus. Kan noen av de litt eldre Apple klokkene gir en helt grei funksjon i ihvertfall 3-4 år. Anonymkode: 29c0a...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #2 Del Skrevet 9. mai 2021 hvor gammel er du ? 3000 er jo ikke lommepenger engang. er du 14? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Del Skrevet 9. mai 2021 bomba skrev (5 minutter siden): hvor gammel er du ? 3000 er jo ikke lommepenger engang. er du 14? Hva mener du med at 3000 er ikke lommepenger en gang? Jeg mener det jeg ØNSKER er en Apple watch, det jeg TRENGER er en treningklokke. Den jeg har hatt er en fitbit charge, som dessverre har streiket. Så den lader ikke lenger. Den har hatt de fleste treningsklokke funksjoner, som puls, skritt teller, osv og er koblet mot mobilen, sånn at den varsler og vibrerer når noen ringer. TS Anonymkode: 29c0a...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #4 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med at 3000 er ikke lommepenger en gang? Jeg mener det jeg ØNSKER er en Apple watch, det jeg TRENGER er en treningklokke. Den jeg har hatt er en fitbit charge, som dessverre har streiket. Så den lader ikke lenger. Den har hatt de fleste treningsklokke funksjoner, som puls, skritt teller, osv og er koblet mot mobilen, sånn at den varsler og vibrerer når noen ringer. TS Anonymkode: 29c0a...e77 3000 er veldig lite penger, vist du absolutt trenger en, gå å kjøp en nå imorgen. trenger ikke ønske deg penger. er du ufør så spar i 2 mnd så har du det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Del Skrevet 9. mai 2021 Apple Watch er helt elendig som treningsklokke hvis du er opptatt av pulsmåling og kalorier. Jeg har alltid brukt de mer avanserte klokkene fra Polar (vet at Garmin er enda bedre, men ble vant til Polar og var fornøyd med de) Hadde hatt lyst på Apple Watch lenge, og da Polar’en min tok kvelden i fjor, gikk jeg til innkjøp av den Watch’en som kom i fjor høst, 6. Kjøpte den du kan ringe med uavhengig av tlf (cellulitter). Ble advart på forhånd om at det er en smartklokke, ikke treningsklokke, men «alle» hadde den og jeg liker designet, så... For det første - den bruker utrolig mye batteri hvis du skal ha messenger, snap, Spotify, e-post etc installert og bruke den som treningsklokke i tillegg. Tar tid å lade selv med hurtiglader. Går greit med 1 times trening, men en fjelltur på 4-5-6 timer totalt kan du glemme, selv uten noe som helst installert. Jeg avinstallerte de appene fra klokken etter bare noen dager. Det er mange treningsprogrammer å velge mellom, men de er ganske enkle. Det er også underrapportering av kalorimålingen ved trening (la merke til dette tidlig og i to perioder brukte jeg andre pulsklokker samtidig, de viste ca likt, mens Apple sin konsekvent viser ca 100 kcal lavere per økt). Pulsmåling på håndleddet, selv om jeg har den nyeste, konker ofte ut, dvs den slutter og måle og henger bare på der den sist fikk signal. Er mye styr å pause klokken, ta den av håndleddet, eller restarte treningsprogrammet for å få pulsmålingen på track igjen. Den er litt treig å følge med på intervaller, men det gjelder stort sett med alle som har pulsmåling på håndleddet. Den Vo2 målingen gjelder kun på «uteprogrammene», altså gåing og jogging ute. For meg som trener mest innendørs, både kondis og styrke, så registrerer den ikke Vo2. Polar sin søvnmåling er mye mer nøyaktig og detaljert. Apple sin sier stort sett kun om du har oppnådd søvnmålet ditt eller ikke. Polar har kontinuerlig pulsmåling, og det tror jeg Apple også skal ha, men grafene er skikkelig dårlige. En fordel er hvis du kommer over 120 i puls mens du er inaktiv - da får du melding på klokken. Sikkert effektivt og lurt hvis du er syk. Morsomt når jeg ligger på sofaen og diskuterer med typen og så kommer det på klokken «du har hatt puls på over 120 i mer enn 10 minutter mens du tilsynelatende var aktiv» og spørsmål om klokken skal ringe nødnummeret 😄 Ellers får man treningsmål og utfordringer for hver mnd og for spesielle dager, og «pokaler» når man oppnår dette. Man setter selv et mål for antall treningsminutter, antall timer stående/oppreist og antall kalorier for generell bevegelse - tre ulike ringer som da må lukkes hver dag. Kjenner ikke til Fitbit, men på Polar er det annerledes. Der setter man også mål for trening og bevegelse, som til sammen blir minimum 100% og er mye lettere å oppnå selv om treningsminuttene der er 60, mens på Apple Watch har jeg satt den til 30 - fordi det er ikke alltid jeg trener hver dag. Polar registrerer jevnt. Apple registerer også ca 2000 færre skritt daglig sammenlignet med ulike polarmodeller jeg har prøvd, enda Polar er manuelt kalibrert og burde være riktig - eplet kalibrerer seg selv (men med såpass god teknologi at den også burde vært korrekt). Spørs hva du er ute etter egentlig, men vil råde deg til å Google litt. Etter å ha testet klokken noen dager og oppleve misnøye med batteritid, kalorimåling, pulsmåling og mulighetene til de forskjellige treningsprogrammene så googlet jeg og fikk bekreftet at jeg ikke var den eneste som irriterte meg over dette, og at det har vært et problem alltid. Husker ikke hvordan den måler, men den måler på en annen måte enn i alle fall Garmin og Polar. Det var også misnøye med at noe manglet på sykkel-programmet, men jeg sykler ikke selv så jeg husker ikke hva. Hvis det er greit med en kul aktivitetsklokke, så kjør på. Hvis du er opptatt av å kunne måle fremgang, utvikling, hektet på tall og statistikker (og puls), styr unna. Anonymkode: 1441d...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #6 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Apple Watch er helt elendig som treningsklokke hvis du er opptatt av pulsmåling og kalorier. Jeg har alltid brukt de mer avanserte klokkene fra Polar (vet at Garmin er enda bedre, men ble vant til Polar og var fornøyd med de) Hadde hatt lyst på Apple Watch lenge, og da Polar’en min tok kvelden i fjor, gikk jeg til innkjøp av den Watch’en som kom i fjor høst, 6. Kjøpte den du kan ringe med uavhengig av tlf (cellulitter). Ble advart på forhånd om at det er en smartklokke, ikke treningsklokke, men «alle» hadde den og jeg liker designet, så... For det første - den bruker utrolig mye batteri hvis du skal ha messenger, snap, Spotify, e-post etc installert og bruke den som treningsklokke i tillegg. Tar tid å lade selv med hurtiglader. Går greit med 1 times trening, men en fjelltur på 4-5-6 timer totalt kan du glemme, selv uten noe som helst installert. Jeg avinstallerte de appene fra klokken etter bare noen dager. Det er mange treningsprogrammer å velge mellom, men de er ganske enkle. Det er også underrapportering av kalorimålingen ved trening (la merke til dette tidlig og i to perioder brukte jeg andre pulsklokker samtidig, de viste ca likt, mens Apple sin konsekvent viser ca 100 kcal lavere per økt). Pulsmåling på håndleddet, selv om jeg har den nyeste, konker ofte ut, dvs den slutter og måle og henger bare på der den sist fikk signal. Er mye styr å pause klokken, ta den av håndleddet, eller restarte treningsprogrammet for å få pulsmålingen på track igjen. Den er litt treig å følge med på intervaller, men det gjelder stort sett med alle som har pulsmåling på håndleddet. Den Vo2 målingen gjelder kun på «uteprogrammene», altså gåing og jogging ute. For meg som trener mest innendørs, både kondis og styrke, så registrerer den ikke Vo2. Polar sin søvnmåling er mye mer nøyaktig og detaljert. Apple sin sier stort sett kun om du har oppnådd søvnmålet ditt eller ikke. Polar har kontinuerlig pulsmåling, og det tror jeg Apple også skal ha, men grafene er skikkelig dårlige. En fordel er hvis du kommer over 120 i puls mens du er inaktiv - da får du melding på klokken. Sikkert effektivt og lurt hvis du er syk. Morsomt når jeg ligger på sofaen og diskuterer med typen og så kommer det på klokken «du har hatt puls på over 120 i mer enn 10 minutter mens du tilsynelatende var aktiv» og spørsmål om klokken skal ringe nødnummeret 😄 Ellers får man treningsmål og utfordringer for hver mnd og for spesielle dager, og «pokaler» når man oppnår dette. Man setter selv et mål for antall treningsminutter, antall timer stående/oppreist og antall kalorier for generell bevegelse - tre ulike ringer som da må lukkes hver dag. Kjenner ikke til Fitbit, men på Polar er det annerledes. Der setter man også mål for trening og bevegelse, som til sammen blir minimum 100% og er mye lettere å oppnå selv om treningsminuttene der er 60, mens på Apple Watch har jeg satt den til 30 - fordi det er ikke alltid jeg trener hver dag. Polar registrerer jevnt. Apple registerer også ca 2000 færre skritt daglig sammenlignet med ulike polarmodeller jeg har prøvd, enda Polar er manuelt kalibrert og burde være riktig - eplet kalibrerer seg selv (men med såpass god teknologi at den også burde vært korrekt). Spørs hva du er ute etter egentlig, men vil råde deg til å Google litt. Etter å ha testet klokken noen dager og oppleve misnøye med batteritid, kalorimåling, pulsmåling og mulighetene til de forskjellige treningsprogrammene så googlet jeg og fikk bekreftet at jeg ikke var den eneste som irriterte meg over dette, og at det har vært et problem alltid. Husker ikke hvordan den måler, men den måler på en annen måte enn i alle fall Garmin og Polar. Det var også misnøye med at noe manglet på sykkel-programmet, men jeg sykler ikke selv så jeg husker ikke hva. Hvis det er greit med en kul aktivitetsklokke, så kjør på. Hvis du er opptatt av å kunne måle fremgang, utvikling, hektet på tall og statistikker (og puls), styr unna. Anonymkode: 1441d...0a2 apple er overpriset status merke som kvinner kjøper fordi det er "kult" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Apple Watch er helt elendig som treningsklokke hvis du er opptatt av pulsmåling og kalorier. Jeg har alltid brukt de mer avanserte klokkene fra Polar (vet at Garmin er enda bedre, men ble vant til Polar og var fornøyd med de) Hadde hatt lyst på Apple Watch lenge, og da Polar’en min tok kvelden i fjor, gikk jeg til innkjøp av den Watch’en som kom i fjor høst, 6. Kjøpte den du kan ringe med uavhengig av tlf (cellulitter). Ble advart på forhånd om at det er en smartklokke, ikke treningsklokke, men «alle» hadde den og jeg liker designet, så... For det første - den bruker utrolig mye batteri hvis du skal ha messenger, snap, Spotify, e-post etc installert og bruke den som treningsklokke i tillegg. Tar tid å lade selv med hurtiglader. Går greit med 1 times trening, men en fjelltur på 4-5-6 timer totalt kan du glemme, selv uten noe som helst installert. Jeg avinstallerte de appene fra klokken etter bare noen dager. Det er mange treningsprogrammer å velge mellom, men de er ganske enkle. Det er også underrapportering av kalorimålingen ved trening (la merke til dette tidlig og i to perioder brukte jeg andre pulsklokker samtidig, de viste ca likt, mens Apple sin konsekvent viser ca 100 kcal lavere per økt). Pulsmåling på håndleddet, selv om jeg har den nyeste, konker ofte ut, dvs den slutter og måle og henger bare på der den sist fikk signal. Er mye styr å pause klokken, ta den av håndleddet, eller restarte treningsprogrammet for å få pulsmålingen på track igjen. Den er litt treig å følge med på intervaller, men det gjelder stort sett med alle som har pulsmåling på håndleddet. Den Vo2 målingen gjelder kun på «uteprogrammene», altså gåing og jogging ute. For meg som trener mest innendørs, både kondis og styrke, så registrerer den ikke Vo2. Polar sin søvnmåling er mye mer nøyaktig og detaljert. Apple sin sier stort sett kun om du har oppnådd søvnmålet ditt eller ikke. Polar har kontinuerlig pulsmåling, og det tror jeg Apple også skal ha, men grafene er skikkelig dårlige. En fordel er hvis du kommer over 120 i puls mens du er inaktiv - da får du melding på klokken. Sikkert effektivt og lurt hvis du er syk. Morsomt når jeg ligger på sofaen og diskuterer med typen og så kommer det på klokken «du har hatt puls på over 120 i mer enn 10 minutter mens du tilsynelatende var aktiv» og spørsmål om klokken skal ringe nødnummeret 😄 Ellers får man treningsmål og utfordringer for hver mnd og for spesielle dager, og «pokaler» når man oppnår dette. Man setter selv et mål for antall treningsminutter, antall timer stående/oppreist og antall kalorier for generell bevegelse - tre ulike ringer som da må lukkes hver dag. Kjenner ikke til Fitbit, men på Polar er det annerledes. Der setter man også mål for trening og bevegelse, som til sammen blir minimum 100% og er mye lettere å oppnå selv om treningsminuttene der er 60, mens på Apple Watch har jeg satt den til 30 - fordi det er ikke alltid jeg trener hver dag. Polar registrerer jevnt. Apple registerer også ca 2000 færre skritt daglig sammenlignet med ulike polarmodeller jeg har prøvd, enda Polar er manuelt kalibrert og burde være riktig - eplet kalibrerer seg selv (men med såpass god teknologi at den også burde vært korrekt). Spørs hva du er ute etter egentlig, men vil råde deg til å Google litt. Etter å ha testet klokken noen dager og oppleve misnøye med batteritid, kalorimåling, pulsmåling og mulighetene til de forskjellige treningsprogrammene så googlet jeg og fikk bekreftet at jeg ikke var den eneste som irriterte meg over dette, og at det har vært et problem alltid. Husker ikke hvordan den måler, men den måler på en annen måte enn i alle fall Garmin og Polar. Det var også misnøye med at noe manglet på sykkel-programmet, men jeg sykler ikke selv så jeg husker ikke hva. Hvis det er greit med en kul aktivitetsklokke, så kjør på. Hvis du er opptatt av å kunne måle fremgang, utvikling, hektet på tall og statistikker (og puls), styr unna. Anonymkode: 1441d...0a2 Du tuller nå? Jeg har Apple series 5 og den klarer 5-6 timer med tur uten å bruke 50% av batteriet engang, og det med alle appene du nevner og flere. Jeg har kun gps versjonen da, ikke cellular. Har hatt garmin i mange år før jeg skaffet min Apple Watch og for meg så har sistnevnte vært mer nøyaktig både for kalorier og distanse. Det eneste negative er at det ikke er kontinuerlig pulsmåling når du ikke trener, men finner at garmin og Apple Watch har ca lik kalkulasjon for meg utenom trening så det er ikke et problem. Disse varslene du klager over kan du slå av forresten, men hvordan kommer du opp i 120 i hvile? Anonymkode: b1203...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du tuller nå? Jeg har Apple series 5 og den klarer 5-6 timer med tur uten å bruke 50% av batteriet engang, og det med alle appene du nevner og flere. Jeg har kun gps versjonen da, ikke cellular. Har hatt garmin i mange år før jeg skaffet min Apple Watch og for meg så har sistnevnte vært mer nøyaktig både for kalorier og distanse. Det eneste negative er at det ikke er kontinuerlig pulsmåling når du ikke trener, men finner at garmin og Apple Watch har ca lik kalkulasjon for meg utenom trening så det er ikke et problem. Disse varslene du klager over kan du slå av forresten, men hvordan kommer du opp i 120 i hvile? Anonymkode: b1203...0d9 Selvfølgelig tuller jeg ikke når jeg skriver et såpass langt innlegg. Har trent med treningsklokker siden 90-tallet og trener minimum 4-5 ganger i uken så har bra sammenligningsgrunnlag. Er klar over at varslene kan slås av. Det blir ikke en bedre og mer avansert treningsklokke av den grunn. Det med 120 i puls var ment som et morsomt apropos. Det er vel allment kjent at pulsen stiger når man blir engasjert/irritert. Igjen, jeg anbefaler TS å Google for å være sikker på at klokken passer til hennes forventninger. PT’en min, f.eks, er fornøyd med Apple Watch fordi den er enkel. Jeg er misfornøyd både, som nevnt, pga batterikapasitet og finesse i funksjoner samt at grafer og statistikker er dårligere enn det jeg er vant med. Etter over 6 mnd med daglig bruk er jeg fremdeles misfornøyd, så det har ikke med tilvenning å gjøre, men at jeg er vant til, og foretrekker, detaljert informasjon. Det er selvfølgelig forskjell på å bruke en av de avanserte modellene til Garmin/Polar som er spisset mot trening og å gå over til en smartklokke (som altså ikke heter treningsklokke/pulsklokke en gang). Kommer til å gi bort min til noen av de yngre i familien og gå tilbake til Polar Anonymkode: 1441d...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå