Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 17 uker på vei og merker det er tungt å puste nå. Har ikke følt meg i form i dag heller. Smartklokken min viser et høyt stressnivå selv om jeg har slappet av hjemme hele dagen, og jeg våknet opp uten energi selv om jeg hadde sovet godt. Ellers har føttene mine hovnet opp i det siste, og jeg er tidvis kvalm. Tenker å ringe legen i morgen for sikkerhetsskyld, men vet jo det er vanlig med diverse graviditetsgreier og. Andre som har hatt lignende plager? 

Anonymkode: 25064...447

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal ringe legevakten og høre med de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hør med lege!!!, men ja...

Er veldig vanlig å slite med både pust og puls i graviditeten. Er faktisk helt jævlig.

men selv om det er normalt så kan det være ting som forårsaker det som ikke er bra også

Anonymkode: 92a6c...f39

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er 17 uker på vei og merker det er tungt å puste nå. Har ikke følt meg i form i dag heller. Smartklokken min viser et høyt stressnivå selv om jeg har slappet av hjemme hele dagen, og jeg våknet opp uten energi selv om jeg hadde sovet godt. Ellers har føttene mine hovnet opp i det siste, og jeg er tidvis kvalm. Tenker å ringe legen i morgen for sikkerhetsskyld, men vet jo det er vanlig med diverse graviditetsgreier og. Andre som har hatt lignende plager? 

Legevakt er sikkert lurt. De vurderer jo om du bør komme inn eller ei. Syntes det virker unormalt til å være 17 uker... To graviditeter bak meg. Hatt ekstremt ting pust selv, men mye lenger ut i graviditeten.

Endret av Kruspersillen
  • Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med legevakt! Kan være ingenting, men kan også være noe alvorlig. Bare ring og snakk med sykepleieren på vakt, de nesten alltid hyggelige og vil gi deg beskjed hvis de tenker at det er ok å vente til i morgen. 

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Så tidlig og slike plager, sa ville jeg ringt legevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med lege bare for sikkerhetsskyld. Så føler du deg også tryggere. Men kjenner meg igjen, jeg var tungpustet, kvalm og slapp det meste av de 9 månedene. Ikke gøy å være gravid:(

Anonymkode: c18a7...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt lurt å sjekke med lege fort! :)

Lurt å sjekke jernnivå også, min lege fant ingenting umiddelbart galt da jeg plutselig var veldig trøtt og anpusten, men viste seg at jeg hadde ekstremt lave jernverdier (selv om de var helt fine et par måneder før). 

Anonymkode: e4e69...716

AnonymBruker
Skrevet

Sov med både hode og bein høyt, og det ble mye bedre heldigvis🙂 Så tror nok ikke det var noe annet enn selve graviditeten😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sov med både hode og bein høyt, og det ble mye bedre heldigvis🙂 Så tror nok ikke det var noe annet enn selve graviditeten😅 

Veldig unormalt å være tungpustet så tidlig. Ungen er knøttliten.

Anonymkode: 991e6...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig unormalt å være tungpustet så tidlig. Ungen er knøttliten.

Anonymkode: 991e6...238

Føles mye bedre i dag. Men den er vel sånn 17 cm nå. Første graviditet her. Regner med det tar energi å lage/ bære på en baby og. Hadde trent en del dagen før dette, så kan hende det var det som slo meg ut litt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Graviditet kan trigge hjerteproblemer, så jeg ville uansett oppsøkt lege i dag for å utelukke noe alvorlig. 

Anonymkode: 814d4...9c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, bør du sjekke det, men jeg var ganske tungpustet i starten av 2.trimester selv, og det gikk over. Kroppen trenger mer oksygen enn tidligere pga økt blodvolum og økt oksygenbehov inne i livmoren, så du må rett og slett få i deg mer oksygen enn før. For min del tok det litt tid før kroppen klarte å justere seg. Jeg var dog ikke tungpustet når jeg var i ro, men ble det så fort jeg gikk meg en tur o.l. Jeg hadde også høy puls, men det ble aldri gjort noe med det fordi blodtrykket var fint og jeg ellers var frisk. 

Anonymkode: afee5...44f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig tungpustet og sleit med pusten fra uke 15 og ut svangerskapet, men det bedret seg litt fra uke 32 kanskje..Ble sliten av å sitte, og følte ikke jeg pusta ordentlig uten at jeg lå på siden. 

Hos meg var det nok en blanding av stress og svangerskap. Ble bedre, men ikke bra, da jeg ble delvis sykemeldt ut svangerskapet.

Legen sendte meg til full sjekk på sykehuset før han slo seg til ro med at det «kun» var svangerskapsrelatert og ikke noe mer alvorlig. 

Nå når jeg ikke er gravid mer er alt tilbake til normalen! :) 

Så som de andre sier, ta kontakt med legen i første omgang og ta det derifra. Men det kan altså også være helt normalt. Svangerskap kan by på mange rare symptomer.

Anonymkode: fcda8...800

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...