Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå meg rett. Jeg leste et sted at de vaksinerte, både de med kun en dose og de som har fått begge doser, kan bevege seg friere. Stemmer dette, altså er dette kun forslag eller er det vedtatt. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/flere-lettelser-for-vaksinerte/id2847773/

Vi er invitert til 17.mai hos familien. Til sammen blir vi 8 gjester, som jeg syns blir for mange. Så jeg har allerede takket nei, selv om vi har veldig lyst. Vi tørr ikke, og har heller ikke samvittighet til dette. 

Men igår leste jeg i Dagbladet at regjeringen åpner for lettelser for de vaksinerte. Fire av oss er vaksinerte med en dose, og alle er innenfor 3-15 uker etter vaksine, som nevnt i linken. Jeg forøvrig får min andre dose før 17.mai. 

Så hvis dette stemmer, betyr det at vi kan egentlig samles, men at de fire som er ubeskyttede holder avstand til hverandre og til de ubeskyttede blant vertskap. 

Vi er ikke sikre og fortsatt tenker at det er greit å holde seg hjemme. Men vi ønsker likevel å forstå dette riktig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står at man ikke lengre skal telle med de som er «beskyttet» eller fullvaksinerte, de blir regnet som en del av husstanden. Ergo kan man samles flere hjemme. 

Skrevet
mmd skrev (11 minutter siden):

Det står at man ikke lengre skal telle med de som er «beskyttet» eller fullvaksinerte, de blir regnet som en del av husstanden. Ergo kan man samles flere hjemme. 

TS her 

De fire som er "ubeskyttede" er fra to forskjellige husstander. Ergo de må holde avstand til de andre ubeskyttede både blant gjestene og til husstanden, men kan være nær de vaksinerte, også de som ikke er i husstanden deres. Sorry, trenger inn med teskje.  

Dvs åtte gjester og fire i vertskapet, blir 12 til sammen. Så vi kan feire "normalt"? Så lenge de ubeskyttede holder avstand. 

Skrevet
sonush skrev (6 timer siden):

TS her 

De fire som er "ubeskyttede" er fra to forskjellige husstander. Ergo de må holde avstand til de andre ubeskyttede både blant gjestene og til husstanden, men kan være nær de vaksinerte, også de som ikke er i husstanden deres. Sorry, trenger inn med teskje.  

Dvs åtte gjester og fire i vertskapet, blir 12 til sammen. Så vi kan feire "normalt"? Så lenge de ubeskyttede holder avstand. 

En må sjekke med reglene i den kommunen en bor. 

Det er ikke lett å få med seg alt, det som skrives over er riktig, men enklere kommuner er strengere enn nasjonale retningsliner.

Gjest Rocka69
Skrevet
sonush skrev (6 timer siden):

TS her 

Altså de som er "beskyttet" telles ikke med i total antallet som er 10. Dvs at med fire beskyttede, så er dere bare 8 av 10 (altså lovlig utenfor Oslo - her i Oslo som har fått lov til å kjøre egne regler - så skilles det ikke på beskyttede og ubeskyttede enda - dvs her er grensen 10 uansett, dvs at dere ville blitt to for mange - og alle 12 ville få forenklede forelegg på 20000 kroner hver). 

Men går man utenfor Oslo, så fremdeles skal man holde meteren. De 4 som er beskyttet kan sitte nærmere sammen. De som er ubeskyttet må holde god avstand til hverandre. Da vil dere være 8 totalt, de 4 som er beskyttet telles ikke mer. Og skulle politiet dukke opp - så får dere et foredrag om "Husk å holde avstand" - så drar de. Og ingen forenklet forelegg til noen.

Men hvordan skal kommunen eller politiet kontrollere hva som skjer inne i et hus. Politiet kan bare gå inn i et hus hvis det er skjellig grunn til mistanke om lovbrudd. Og hvordan kan politiet vite dette da, jo høy lyd fra hus som de oppdager når de kjører forbi eller at naboer rapporterer høy musikk og masse folk. 

Husk på at selv om de beskyttede er beskyttet mot alvorlig sykdom (og kan faktisk hende ikke smitter andre) - så kan f.eks smitte overføres fra en ubeskyttet til en beskyttet(en klem). Og hvis den beskyttede da gir en klem til en annen ubeskyttet rett etterpå, så vil smitte overføres via kontakt mellom hud og klær. Vaksinen(e) virker ikke på huden, bare mot virus som har kommet seg inn i kroppen.

Gjest Rocka69
Skrevet
mmd skrev (7 timer siden):

Utenfor Oslo ja. Men ikke i Oslo, som har fått lov til å kjøre egne regler av Regjeringen (og det varer helt til man er i slutten av fase 4 i Oslos gjenåpningsplan - da sa Keiser Raymond at Oslo går over på de nasjonale reglene - dvs når Oslo går over til sin fase 5). Her i Oslo skilles det ikke mellom beskyttede og ubeskyttede enda, dvs at Oslo betrakter fullvaksinerte, delvis vaksinerte og uvaksinerte fremdeles som ubeskyttede.  

Men grensen på 2 gjester utenfor egen husstand er tatt bort, og man kan samles inntil 10 personer (i Oslo). 12 blir for mange, og politiet kan stoppe selskapet og gi forenklede forelegg til samtlige deltakere (dvs 20000 kroner til hver deltaker).

Det kan komme endringer før 17. mai i Oslo, men lite trolig om man skal høre på Raymond - da er datoen 20. mai det kan komme flere lettelser - og da sier jeg kan. For dette vil avhenge av smittetallene i Oslo i de neste 8-9 dagene, går de ikke nedover - så blir det ingen lettelser fra 20. mai - utover de man allerede har. Øker de igjen, så kan nok grensa med max 2 gjester blir innført igjen og butikker må stenge igjen.  

Skrevet

I Bergen er det frem til i morgen kun lov med 2 på besøk, og ingen unntak for vaksinerte.

Skrevet
mmd skrev (10 timer siden):

TS her 

Byen dette gjelder er Trondheim. Jeg fant ikke informasjon, verken for el imot, om denne planen (lettelser)  gjelder for Trondheim. 

• Opprett ny...