AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #41 Skrevet 20. mai 2021 Jaconandersen skrev (På 9.5.2021 den 22.35): Nasjonalisme er noe av det mest positive i verden, så lenge målet er å bedre situasjonen innenlands, uten å ødelegge utenlands. Nasjonalisme er å elske sitt eget folk. Det gir individ mening i tilværelsen. De blir en del av et fellesskap. Det fører til positive handlinger i lokalmiljøet. Det fungerer også som et immunforsvar mot mulitkultur. Siden multietniske samfunn aldri i menneskets historie har fungert og har ført til massedrap og det som verre er. Ingen multietniske og multikulturelle nasjoner fungerer og vi ser det i økende grad her. Dersom folk hadde forsett å vært nasjonalistiske, hadde vi gått en bedre fremtid i møte. Burde det bli tatt et oppgjør med anti-nasjonalismen? Hvorfor er de fleste politikere så hatefulle mot sin egen nasjon? Nasjonalisme er mange av disse tingene, men nasjonalisme er også å prakke på folk viljen sin. Fordi den antyder et slags helhetlig enighet for landet som nasjon. Men realiteten er en helt annen, folk tror forskjellige ting. Det samme gjelder sosialisme, og andre ideologier. Det blir altså skapt mer gnisninger og uenigheter, enn å samle folket til en enhetlig enhet. Anonymkode: 155c4...c91
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #42 Skrevet 20. mai 2021 Boblerone skrev (Akkurat nå): Har jeg aldri sagt. Men de ulike politiske integreringsteoriene påvirker. Og mange innfødte har dårlige holdninger. Du er en av de. Og å kalle innvandrere (som er en gigantisk gruppe som du nå drar under en kam) er ganske dårlig holdning det også. Og DU har også et ansvar. Og å snakke slik og å ha sånne holdninger mot innvandrere bidrar ikke akkurat til et ønske om å være nasjonalist. Jeg har sunne holdninger, da jeg er bevisst mine egne interesser og nasjonens interesser, og derfor ikke ønsker at hundrevis av milliarder skal sløses bort hvert år på et «multikulturelt» prosjekt jeg mener er samfunnsnedbrytende. Videre jobber jeg og betaler høye skatter for samfunnets beste. Jeg kaster i alle fall ikke stein på politiet, og lager kvalm. Mennesker som deg er fast bestemt på å unnskylde og bortforklare alle de negative virkningene innvandring har, i et ønske om å fremstå «god» i egne og andres øyne. Det er ikke «godt» å ignorere virkeligheten og skjønnmale svekkelsen av det trygge samfunnet Norge en gang var og fortsatt kan bli.
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #43 Skrevet 20. mai 2021 Boblerone skrev (4 minutter siden): Du er ikke ungdom. Ungdommer har en hjerne i utvikling og det er helt latterlig p sammenlikne deg selv med ungdommer Jeg oppførte meg aldri sånn som ungdom. De fortjener kjeft og husarrest, hele gjengen.
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #44 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nasjonalisme er mange av disse tingene, men nasjonalisme er også å prakke på folk viljen sin. Fordi den antyder et slags helhetlig enighet for landet som nasjon. Men realiteten er en helt annen, folk tror forskjellige ting. Det samme gjelder sosialisme, og andre ideologier. Det blir altså skapt mer gnisninger og uenigheter, enn å samle folket til en enhetlig enhet. Anonymkode: 155c4...c91 Det kan aldri bli fullkommen enighet om hva en nasjon skal være, og det er heller ikke ønskelig. Men det å trekke i samme retning og tenke på fellesskapets beste, er et positivt ideal.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #45 Skrevet 20. mai 2021 Lampe1 skrev (15 minutter siden): Religion er da intet annet en ren overtro, ingen ting har holdt menneskeheten så mye tilbake som det. Religion fortjener å knuses under samfunnets hæl. Religion har alltid vært en del av mennesker og vil alltid være det. Religion gjør samfunn bedre og varmere enn kalde samfunn uten troende hvor ingen har noen medmenneskelighet eller moral. Lampe1 skrev (17 minutter siden): Men hvor effektive er de da? Politiet kan ikke være overalt hele tiden, og har begrensede ressurser. Innvandringen har gjort betydelige deler av Sverige til et drittsamfunn. Mange va tiltakene har allerede vist seg å ha svært god effekt slik som punktmarkering i Malmø. Anonymkode: 05470...d93
Tiuren Skrevet 20. mai 2021 #46 Skrevet 20. mai 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Han sikter nok til de blendahvite norske ungdommene på fylla i Fredrikstad. Anonymkode: 05470...d93 Nå mener jeg du er på et lavmål. Om du mener det er greit å skrive "blenda hvit", er da "kølsvart" også OK? Jeg mener det ikke er OK. 2
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #47 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Religion har alltid vært en del av mennesker og vil alltid være det. Religion gjør samfunn bedre og varmere enn kalde samfunn uten troende hvor ingen har noen medmenneskelighet eller moral. Mange va tiltakene har allerede vist seg å ha svært god effekt slik som punktmarkering i Malmø. Anonymkode: 05470...d93 Religion har intet monopol på moral eller medmenneskelighet, men er ofte med på å gjøre det umoralske normalt. Jeg er ikke overbevist om at utviklingen i Sverige går riktig vei. Det må fremtiden vise. Situasjonen er mørk.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #48 Skrevet 20. mai 2021 Lampe1 skrev (2 minutter siden): Det kan aldri bli fullkommen enighet om hva en nasjon skal være, og det er heller ikke ønskelig. Men det å trekke i samme retning og tenke på fellesskapets beste, er et positivt ideal. Det er riktig. Men da blir jo spørsmålet naturligvis: hvorfor trenger du da nasjonalisme? Holder det ikke med et vanlig folk, respekt og felleskap? Kan du utdype og skille dette grundig for meg, så skal jeg rette oppmerksomheten min mot nasjonalisme. Jeg står på et nøytralt sted for øyeblikket, da du sikkert har fått med deg at ideer i slike former gjennom historien ofte trekker til seg ekstreme holdninger. Anonymkode: 155c4...c91
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #49 Skrevet 20. mai 2021 Lampe1 skrev (8 minutter siden): Religion har intet monopol på moral eller medmenneskelighet, men er ofte med på å gjøre det umoralske normalt. Jeg er ikke overbevist om at utviklingen i Sverige går riktig vei. Det må fremtiden vise. Situasjonen er mørk. Nei, men det er ofte religiøse som er best på det. Vi er nok uenige her, jeg mener det går i riktig retning etter at politikerne endelig har begynt å sette igang tiltak for å bedre integreringen og slå ned på gjengene. Anonymkode: 05470...d93
Boblerone Skrevet 20. mai 2021 #50 Skrevet 20. mai 2021 Lampe1 skrev (19 minutter siden): Jeg har sunne holdninger, da jeg er bevisst mine egne interesser og nasjonens interesser, og derfor ikke ønsker at hundrevis av milliarder skal sløses bort hvert år på et «multikulturelt» prosjekt jeg mener er samfunnsnedbrytende. Videre jobber jeg og betaler høye skatter for samfunnets beste. Jeg kaster i alle fall ikke stein på politiet, og lager kvalm. Mennesker som deg er fast bestemt på å unnskylde og bortforklare alle de negative virkningene innvandring har, i et ønske om å fremstå «god» i egne og andres øyne. Det er ikke «godt» å ignorere virkeligheten og skjønnmale svekkelsen av det trygge samfunnet Norge en gang var og fortsatt kan bli. Jeg driter en lang marsj i om folk tenker jeg er god. Jeg har studert dette temaet i flere år og kan mer enn de fleste. Har også jobbet med disse snylterne du nevner og kjenner ikke igjen dine beskrivelser.
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #51 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er riktig. Men da blir jo spørsmålet naturligvis: hvorfor trenger du da nasjonalisme? Holder det ikke med et vanlig folk, respekt og felleskap? Kan du utdype og skille dette grundig for meg, så skal jeg rette oppmerksomheten min mot nasjonalisme. Jeg står på et nøytralt sted for øyeblikket, da du sikkert har fått med deg at ideer i slike former gjennom historien ofte trekker til seg ekstreme holdninger. Anonymkode: 155c4...c91 Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen på «et vanlig folk, respekt og fellesskap» og nasjonalisme. Man kan jo kalle det nasjonalfølelse eller samfunnsånd om det klinger bedre. Strengt tatt oppsto jo «nasjonalisme» som ideologi i kjølvannet av Den franske revolusjon og Napoleonskrigene, da det nettopp var lojaliteten til nasjonen Frankrike (ikke kongen eller herskeren) som var det samlende idégrunnlaget for de mange forsvars- og angrepskrigene Frankrike var involvert i på denne tiden. Romantikken innen kunst, litteratur og filosofi bidro til avføde ny interesse for de enkelte folkenes kultur, nasjonale særpreg og historie (nasjonalromantikken). Vår egen Henrik Wergeland var nasjonalist og nasjonalromantiker. Det samme var de fleste kjente nordmenn i nasjonsbyggingen på 1800-tallet og senere. Man må skille mellom vanlig, moderat nasjonalisme (som Wergeland, Nansen og uttallige andre sto for), og ytterligående, sjåvinistiske former for nasjonalisme («min nasjon er best») som i verste fall leder til imperialisme og fascisme (med Hitler og Mussolini som skrekk-eksempler). Akkurat som både Gerhardsen og Lenin var sosialister, men på svært ulik måte. Man kan ikke si at fordi Lenin skapte et totalitært diktatur, så var Gerhardsen «egentlig» en skap-diktator fordi han også var sosialist. Moderasjon og sunn fornuft er det avgjørende.
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #52 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, men det er ofte religiøse som er best på det. Vi er nok uenige her, jeg mener det går i riktig retning etter at politikerne endelig har begynt å sette igang tiltak for å bedre integreringen og slå ned på gjengene. Anonymkode: 05470...d93 Jeg er nysgjerrig på din dokumentasjon på at religiøse er mer moralske enn andre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #53 Skrevet 20. mai 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Alle målinger og statistikker går imot dine påstander. Sverige er et av de beste landene å bo i i verden og problemene er begrenset til enkelte områder. Det samme gjelder Frankrike. Anonymkode: 05470...d93 Ja, men det er eksempler på land som har blitt gjort betydelig verre å bo i som et direkte resultat av innvandring fra visse land og kulturer. Anonymkode: 5a685...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #54 Skrevet 20. mai 2021 Helt ærlig jeg ser mange som klager på innvandrere her inne men vil påpeke at vi som er etniske nordmenn er ganske hyklerske vi snakker om samhold, dugnad, solidaritet men vi behandler jo hverandre som dritt jo. Herregud ta en titt på hvordan folk her inne dømmer hverandre på ulike tråder tror vi alle har ett ansvar når det gjelder samhold og nasjonalfølelse. Rein og skjær arroganse jo og håper det er en generalisering men har sett mye av dette og har bodd overalt i Norge. Hvis man skiller seg bare litt ut fra det som er typisk a4 Norsk så blir man utstøtt fra samfunnet og den clique kulturen er noe stereotypisk Norsk jeg håper forsvinner ganske så raskt. Anonymkode: fdcd0...e01
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #55 Skrevet 20. mai 2021 Boblerone skrev (3 minutter siden): Jeg driter en lang marsj i om folk tenker jeg er god. Jeg har studert dette temaet i flere år og kan mer enn de fleste. Har også jobbet med disse snylterne du nevner og kjenner ikke igjen dine beskrivelser. Det at du har mye erfaring med menneskene det gjelder, forandrer ikke mitt syn på helhetseffekten innvandring gir. Dessuten er dette en tråd om nasjonalismens fordeler og ulemper, den handler ikke om innvandring. Sistnevnte er bare et sidespørsmål, og et perifert et. Det viktigste er fellesskapsånd, vilje til å bidra, kulturelle tradisjoner og ikke minst det å motvirke egosentriske holdninger.
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #56 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ærlig jeg ser mange som klager på innvandrere her inne men vil påpeke at vi som er etniske nordmenn er ganske hyklerske vi snakker om samhold, dugnad, solidaritet men vi behandler jo hverandre som dritt jo. Herregud ta en titt på hvordan folk her inne dømmer hverandre på ulike tråder tror vi alle har ett ansvar når det gjelder samhold og nasjonalfølelse. Rein og skjær arroganse jo og håper det er en generalisering men har sett mye av dette og har bodd overalt i Norge. Hvis man skiller seg bare litt ut fra det som er typisk a4 Norsk så blir man utstøtt fra samfunnet og den clique kulturen er noe stereotypisk Norsk jeg håper forsvinner ganske så raskt. Anonymkode: fdcd0...e01 Dette er problemer med norsk kultur vi må ta tak i og løse. Det er for mye egoisme, drittslenging og ukultur rundt om i landet. Enig i det.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #57 Skrevet 20. mai 2021 Lampe1 skrev (1 minutt siden): Det at du har mye erfaring med menneskene det gjelder, forandrer ikke mitt syn på helhetseffekten innvandring gir. Dessuten er dette en tråd om nasjonalismens fordeler og ulemper, den handler ikke om innvandring. Sistnevnte er bare et sidespørsmål, og et perifert et. Det viktigste er fellesskapsånd, vilje til å bidra, kulturelle tradisjoner og ikke minst det å motvirke egosentriske holdninger. Bahahahah tror vi skal begynne med oss selv før vi anklager innvandrerne egosentriske holdninger er typisk Norsk. Selv ikke Amerikanerene kan slå oss der. Anonymkode: fdcd0...e01 1
Gjest Lampe1 Skrevet 20. mai 2021 #58 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bahahahah tror vi skal begynne med oss selv før vi anklager innvandrerne egosentriske holdninger er typisk Norsk. Selv ikke Amerikanerene kan slå oss der. Anonymkode: fdcd0...e01 Nå er jo Norge blant landene med en høyest utviklet velferdsstat. Det forteller om vilje til å betale skatt til fellesskapet, noe som mangler i USA.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #59 Skrevet 20. mai 2021 Til dere som skryter så fælt av "berikelsen" https://www.rights.no/2021/05/nordmenns-festdag-ble-innvandrerungdoms-voldsdag/ Anonymkode: 05aa7...693 2
Boblerone Skrevet 20. mai 2021 #60 Skrevet 20. mai 2021 Denne tråden får meg hvertfall til å ønske å bli mindre nasjonalistisk. Orker ikke å bli sett på som en høyrevridd egoist som skylder alt på alle andre. Stolt av landet mitt, men flau av mange av holdningene til de bortskjemte menneskene som bor i dette landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå