Gå til innhold

Hvilke grønnsaker, frukter, bær etc burde jeg gro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å gro egen mat, men er nybegynner og trenger å starte et sted. Jeg har stor hage og evt også plass inne. 

Har dere noen anbefalinger til en nybegynner?

Anonymkode: 9e7bc...6ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hage, men planter på terrasse. Jeg har rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra, jordbær og sår salat på sommeren. Sår enkle ting som sukkererter, blomkarse, bie-vennlig mix. 

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor du bor, solforhold og hva du ønsker å oppnå med grønnsakshagen. Og ikke minst hvor mye tid du har lyst til å legge i prosjektet. Vi har grønnsakshage fordi vi synes det er gøy og liker at vi til dels kan være selvforsynt med grønnsaker om sommeren. Vi har barn og ønsker å gi de innsikt i hvor maten kommer fra og hvordan man kan leve fra egen hage.
Vi dyrker i år; 

sukkererter, bondebønner,sjalottløk, gulrøtter, potet, sukkermais, squash, hokkaido, flaskegresskar, rosenkål, grønnkål, div salater, tomat, agurk. Vi har urtebed med koriander, oregano og dansk estragon, potter med basilikum. 
En god del av dette krever at man forsår og har veldig gode solforhold eller drivhus i hagen. Vi har kjøpt veksthus som vi har inne og har bygget et enkelt drivhus ute til tomat/agurk. Resten kan stå ute i vår hage med god tilgang av sol. 
Fast i hagen står flere solbærbusker vi lager saft av, rips, epletre og kirsebærtre. Rabarbara og jordbær også. 
Siden du starter nå, ville jeg gått for ting som ikke trenger å forsås. F.eks sukkererter eller gulrøtter/poteter. Eller så kan du gå på f.eks plantasjen og kjøpe småplanter du kan sette rett ut når temperaturen tillater det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo litt an på hvor du bor, solforhold og hva du ønsker å oppnå med grønnsakshagen. Og ikke minst hvor mye tid du har lyst til å legge i prosjektet. Vi har grønnsakshage fordi vi synes det er gøy og liker at vi til dels kan være selvforsynt med grønnsaker om sommeren. Vi har barn og ønsker å gi de innsikt i hvor maten kommer fra og hvordan man kan leve fra egen hage.
Vi dyrker i år; 

sukkererter, bondebønner,sjalottløk, gulrøtter, potet, sukkermais, squash, hokkaido, flaskegresskar, rosenkål, grønnkål, div salater, tomat, agurk. Vi har urtebed med koriander, oregano og dansk estragon, potter med basilikum. 
En god del av dette krever at man forsår og har veldig gode solforhold eller drivhus i hagen. Vi har kjøpt veksthus som vi har inne og har bygget et enkelt drivhus ute til tomat/agurk. Resten kan stå ute i vår hage med god tilgang av sol. 
Fast i hagen står flere solbærbusker vi lager saft av, rips, epletre og kirsebærtre. Rabarbara og jordbær også. 
Siden du starter nå, ville jeg gått for ting som ikke trenger å forsås. F.eks sukkererter eller gulrøtter/poteter. Eller så kan du gå på f.eks plantasjen og kjøpe småplanter du kan sette rett ut når temperaturen tillater det.

Takk for mange råd! Vi bor i Viken og har både en stor del av hagen som har sol fra morgen til kveld, og en del av hagen som for det absolutt meste er i skyggen. Jeg er allerede mye ute i hagen, så jeg liker å drive ute :) Drømmen hadde vært å kunne være for det meste selvforsynt med grønt til vår familie på tre, men det er jo en del skritt dit. Jeg skal lese litt mer om de ulike alternativene du nevnte. Takk igjen! 😄 

AnonymBruker
Skrevet
Jif skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke hage, men planter på terrasse. Jeg har rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra, jordbær og sår salat på sommeren. Sår enkle ting som sukkererter, blomkarse, bie-vennlig mix. 

Takk for tips!! 😄 Rabarbra er supergodt!

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har stor og solrik tomt, kan det være en idé å kjøpe et drivhus? Vi har det, og vi gror masse nydelige tomater, paprika, agurk ol hver sommer. I tillegg har vi grønnsakskasser. Jeg har best erfaring med sukkererter, bete og plukksalat

Anonymkode: 5fb32...3e2

• Liker 1
Skrevet
Jif skrev (28 minutter siden):

Hvor store krukker trenger en til rabarbra, rips og solbær?

AnonymBruker
Skrevet

Gjerne også om dere har tips til gode steder å få tak i disse frøene/plantene? Gjerne steder hvor en kan bestille på nett nå i disse tider...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom du har stor og solrik tomt, kan det være en idé å kjøpe et drivhus? Vi har det, og vi gror masse nydelige tomater, paprika, agurk ol hver sommer. I tillegg har vi grønnsakskasser. Jeg har best erfaring med sukkererter, bete og plukksalat

Anonymkode: 5fb32...3e2

Absolutt, det hadde vært spennende! Må bare passe litt på økonomien... men et drivhus er jo en investering  :) 

Skrevet
mykemule skrev (29 minutter siden):

Hvor store krukker trenger en til rabarbra, rips og solbær?

Sikkert så store som mulig, men mine er sikkert rundt 50-60 liter. Jeg har kompostjord blandet i de. Rabarbraen døde etter noen år, den hadde litt mindre krukke. Kjøpte ny i fjor.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gjerne også om dere har tips til gode steder å få tak i disse frøene/plantene? Gjerne steder hvor en kan bestille på nett nå i disse tider...

Du kan bestille fra feks gardenliving.no, dinlokalegartner.no, og fra Hesleberg gartneri.

Skrevet
Jif skrev (17 timer siden):

Sikkert så store som mulig, men mine er sikkert rundt 50-60 liter. Jeg har kompostjord blandet i de. Rabarbraen døde etter noen år, den hadde litt mindre krukke. Kjøpte ny i fjor.

Takk for svar. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Mhmjadda skrev (4 timer siden):

Du kan bestille fra feks gardenliving.no, dinlokalegartner.no, og fra Hesleberg gartneri.

Takk så mye for tips! 😄 

Skrevet

Jeg dyrker diverse for moro skyld 😀. Har to epletrær, plantet med hengekøyeavstand , plommetre, moreller, ripsx4 busker, solbær x3 busker. Stikkelsbær, tranebær, bjørnebær og jordbær selvfølgelig.  Setter poteter, men ikke mange, tomater, chilli - forskjellige typer, ja og så plantet jeg drueranker i fjor. Har også persille, gressløk ,timian, oregano, rosmarin, sitronmelisse, mynte og estragon. Det var sånn ca det jeg kom på at jeg dyrker.. Ja, og reddiker, jeg elsker reddiker! MEN, om du ser hva jeg har, så er det veldig lettstelte planter. Jeg har dryppslange på det som trenger å vannes. Rett og slett en "lat manns hage". (Har jo mye blomster og div i tillegg, men ingen ting som krever mye jobb😅.

AnonymBruker
Skrevet

Har mer terrasse enn hage, og liker best at ting er lettstelt.

Om du har skikkelig hage, så ta deg en tur på et hagesenter eller finn en nettbutikk som selger uteplanter.

Enkle ting er: Bærbusker (rips, solbær, bringebær, hageblåbær, stikkelsbær osv.) Velg noen få du liker godt, og tenk at de trenger litt god plass i løpet av noen år. Det er greit å kunne gå rundt busken og plukke også.

Rabarbra står best i jorda. Den liker masse næring, og kan nærmest plantes direkte i kompost.

Jordbærplanter er også ganske lett, forutsatt at de står skjermet for snegler. Det er mange sorter å velge i, så finn en eller to du synes høres riktige ut for deg.

Har du en liten grønnsakshage, så er det som etter min mening er lettest å få til:

Jordskokk (Vokser som ugress...)
Potet
Erter
Reddik
Salat
Gulrot (Krever litt gjødsel for å bli store.)
Agurk (Og sikkert gresskar og.)

Tomater er veldig greit, om du har et solrikt lunt sted, eller enda bedre, et lite drivhus.

Om du vil dyrker urter, så er det kjekt med urter som kommer igjen og igjen og igjen.
Gressløk og grønn mynte vokser som ugress. Kan være greit i potte eller noe annet som avgrenser dem. (Men fine planter å ha.)
Dill - kan finne på å frø seg selv om du lar den blomstre og få frø.

Anbefaler vel nesten å finne noen få ting i hver kategori, som du liker og vil stulle med, og få til det første året.
Når du føler at du mestrer, er det lettere å "bygge på" med nye ting som er litt vanskeligere.

Anonymkode: 74362...8a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt planter på Hageland og Plantasjen, fordi det er nærmest oss.
Men har også handlet fra dyrkselv.no og fått fine planter derfra.

Det er mulig din lokale reko-ring selger noe småplanter og settepotet og sånt. (De gjør det her.)

Anonymkode: 74362...8a3

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 22.15):

Jeg ønsker å gro egen mat, men er nybegynner og trenger å starte et sted. Jeg har stor hage og evt også plass inne. 

Har dere noen anbefalinger til en nybegynner?

Svaret er rett og slett "de du liker"..... Finn ut hva du har lyst å spise. Jeg elsker jordbær. I tillegg syns jeg det er digg med dill som jeg henter fra balkongen når jeg skal spise reker eller røkelaks. Derfor dyrker jeg jordbær og dill. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...