AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har en sønn på fire år som går i barnehagen. På hans avdeling er det tre barn med meget utagerende og avvikende oppførsel. De er både kraftig voldelige, og sier meget stygge ting. Dette er observert med egne øyne og ører, så det er ikke noe barnet mitt fantaserer om. Barnehagen gjør ingen ting tross utallige klager og møter med de andre foreldrene etter gjentatte (flere alvorlige) voldsepisoder mot de andre barna. Ledelsen er kaotisk og svak, ped.leder er som regel sykmeldt. Jeg tviler også sterkt på at det overhodet er en dialog med foreldrene til barna det gjelder. Det er ikke et tema å skifte barnehage, av ulike grunner. Hvordan skal man som forelder håndtere dette? Hva sier jeg til barnet mitt når jeg ikke finner en eneste måte å forklare eller forsvare dette på? Min gutt er rolig og følsom, og dette begynner å gå hardt utover både han og oss, samt de andre barna og deres foreldre. Jeg er selvfølgelig klar over at det er en grunn til oppførselen og at disse barna ikke er onde, men det skal likevel ikke være sånn at vi skal være redde for våre barns sikkerhet i barnehagen. Det blir også sagt forferdelig mye stygge ting av disse tre ungene, langt forbi «du er dum, du er bæsj» bare så det er sagt. Anonymkode: 25c0b...538 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Skift barnehage likevel! Anonymkode: 82557...293 12
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skift barnehage likevel! Anonymkode: 82557...293 Hadde dette vært et alternativ hadde jeg gjort det for lengst, men det er det dessverre ikke.. Anonymkode: 25c0b...538
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Gå til statsforvalteren med saken! Anonymkode: 05d5b...e7b 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå til statsforvalteren med saken! Anonymkode: 05d5b...e7b Slik man gjør med 9A saker Anonymkode: 05d5b...e7b 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Prøv iallfall å ta det opp på nytt med styrer. Si fra om at du er alvorlig bekymret for tryggheten til barnet ditt, og at hvis det ikke settes inn tiltak vil du ta saken videre. Anonymkode: 76882...085 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Har dere FAU? Har dere sendt klage skriftlig hver gang? Hva får dere til svar? Jeg ville ringt styrer hver dag til jeg fikk skriftlig svar på hver bidige henvendelse. Hva sier de andre ansatte på avdelingen? Så utrolig uheldige dere har vært med tre slike barn på én avdeling?! Anonymkode: 3202f...ff1 4
Lorieen Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 Snakk med styrer, og forlang at det settes inn tiltak! Barnehagen er pliktig til det etter den nye mobbeparagrafen som kom 1.1.21! Dersom styrer ikke gjør jobben sin og iverksetter tiltak, kontakter du enhetsleder barnehage eller oppvekstsjefen i din kommune. Du kan også kontakte statsforvalteren. 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv iallfall å ta det opp på nytt med styrer. Si fra om at du er alvorlig bekymret for tryggheten til barnet ditt, og at hvis det ikke settes inn tiltak vil du ta saken videre. Anonymkode: 76882...085 Takk for svar. Det har blitt tatt opp mange ganger både av meg og andre. Dette har blitt sagt og gjentatt til det kjedsommelige. Ingen hjemme verken hos styrer eller på avdelingen, dessverre. De eneste tilbakemeldingene vi har fått er beskyldninger om at vi foreldre mobber disse barna. Nettopp derfor dette er så utrolig vanskelig.. Anonymkode: 25c0b...538 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Ikke ta det med FAU. Sitter så mange sladredamer i FAU, og hva kan de egentlig gjøre? Send en mail til styrer. Og i mailen så sier du at neste steg er høyrer opp. Skolesjef eller fylkesmann. Hvis det er slik st ditt barn går og er utrygg så er ikke dette greit og noe må bli gjort. Anonymkode: 93e46...938 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Nå vet jo ikke vi om disse barna er henvist til ppt, men dersom de er det og de har fått avslag så er det lite barnehagen får gjort noe med. De trenger flere ressurser for å kunne være på barna til enhver tid, men dersom ppt stadig vekk avslår henvisningen så får de heller ikke flere ressurser dessverre. Nå har jo barnehagen taushetsplikt så de kan jo ikke fortelle deg om det er slik eller ei. Har du snakket direkte med barnas foreldre? Hva sier de? Anonymkode: a0b95...ac9 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Det her kunne vært barnehagen jeg jobber i. Vi har og barn som utagerer, ganske heftig både verbalt og fysisk. Vi er pålagt, og søker selvfølgelig hjelp til barn som trenger det. Vi har møter, tiltaksplaner, og vi jobber med dette gjennom hele dagen. Bup er involvert, ppt, lege, barnevern- you name it. Men, det er et stort men her; Vi har taushetsplikt! Vi kan ikke diskutere tiltaksplaner, møter med barnevern eller noenting annet som gjelder andre barn. Utad kan det se ut som ingenting skjer, (Tro meg, jeg har fått spørsmål fra foreldre) og alt jeg kan si er "at vi jobber med saken" Jeg har hatt foreldre som lurer på hvorfor i huleste vi ikke kontakter barnevern og lign. Jeg kan da ikke si til denne bekymra faren/moren at vi er i 10 møter med tusen instanser, og at vi såklart jobber med saken. Vi får ikke lov å diskutere andres barn med dere, da bryter vi taushetsplikten! Og dere; er dere bekymra for et barn, og tror at barnehagen ikke melder, så er det deres plikt å melde. Alle som jobber, eller er rundt barn har et ansvar der. Anonymkode: 00c7e...63d 29
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere FAU? Har dere sendt klage skriftlig hver gang? Hva får dere til svar? Jeg ville ringt styrer hver dag til jeg fikk skriftlig svar på hver bidige henvendelse. Hva sier de andre ansatte på avdelingen? Så utrolig uheldige dere har vært med tre slike barn på én avdeling?! Anonymkode: 3202f...ff1 FAU? Tror ikke dette er noe som blir brukt tid på i alle fall, har ikke hørt barnehagen nevne FAU med et ord, visste ikke engang at man kunne ta opp disse tingene med de? Men da er det sikkert jeg som ikke følger med. Det å nevne disse barna eller problemene rundt de er som å si voldemort. «Vi kan ikke diskutere andre barn» er svaret man får. De andre ansatte er stort sett sykmeldte, ellers er det bare vikarer. Ja, det er helt utrolig. På toppen av det hele i en barnehage som ikke gjør noe som helst.. Anonymkode: 25c0b...538 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå vet jo ikke vi om disse barna er henvist til ppt, men dersom de er det og de har fått avslag så er det lite barnehagen får gjort noe med. De trenger flere ressurser for å kunne være på barna til enhver tid, men dersom ppt stadig vekk avslår henvisningen så får de heller ikke flere ressurser dessverre. Nå har jo barnehagen taushetsplikt så de kan jo ikke fortelle deg om det er slik eller ei. Har du snakket direkte med barnas foreldre? Hva sier de? Anonymkode: a0b95...ac9 Jeg vet minst ett av barna får oppfølging/er til utredning. Men når dette barnet enda er voldelig så hjelper det lite for mitt(og andres) barn at vedkommende får oppfølging/hjelp? Det har jo egentlig ingen ting å si for oss så lenge det ikke er satt inn effektive tiltak. Jeg mener barnehagen har et ansvar i prosessen her. De som utreder ungene som utagerer beskytter jo ikke mitt barn når det er i barnehagen.. Det er foreldre som oppfører seg omtrent likedan som ungene sine, så å snakke med de tror jeg bare heller bensin på bålet. Anonymkode: 25c0b...538 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Har du hørt om taushetsplikt? Vet du at alle som jobber i barnehagen har taushetsplikt? Dersom du er veldig bekymra for ditt barn, vil jeg råde deg å gå til styrer. Fortell at du er alvorlig bekymra pga andre barn som utagerer og ta det derfra. Jeg ville vurdert å bytte avdeling hvis det var veldig ille. Anonymkode: 00c7e...63d 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det her kunne vært barnehagen jeg jobber i. Vi har og barn som utagerer, ganske heftig både verbalt og fysisk. Vi er pålagt, og søker selvfølgelig hjelp til barn som trenger det. Vi har møter, tiltaksplaner, og vi jobber med dette gjennom hele dagen. Bup er involvert, ppt, lege, barnevern- you name it. Men, det er et stort men her; Vi har taushetsplikt! Vi kan ikke diskutere tiltaksplaner, møter med barnevern eller noenting annet som gjelder andre barn. Utad kan det se ut som ingenting skjer, (Tro meg, jeg har fått spørsmål fra foreldre) og alt jeg kan si er "at vi jobber med saken" Jeg har hatt foreldre som lurer på hvorfor i huleste vi ikke kontakter barnevern og lign. Jeg kan da ikke si til denne bekymra faren/moren at vi er i 10 møter med tusen instanser, og at vi såklart jobber med saken. Vi får ikke lov å diskutere andres barn med dere, da bryter vi taushetsplikten! Og dere; er dere bekymra for et barn, og tror at barnehagen ikke melder, så er det deres plikt å melde. Alle som jobber, eller er rundt barn har et ansvar der. Anonymkode: 00c7e...63d Dette med taushetsplikt er helt forståelig, samtidig forstår jeg godt det er frustrerende for dere ansatte også. Men i denne spesifikke barnehagen er det bare ansvarsfraskrivelse, og vi har fått spørsmål som «hva kan dere gjøre for å hjelpe barnet deres å akseptere at Ola har det vanskelig?» Okei, Ola har det vanskelig og det er ikke noe hyggelig, men det er da ikke mitt barns ansvar å være boksesekk for Ola mens han får hjelp/utredning? Jeg ønsker igrunn ingen informasjon om Ola, men informasjon om hvordan dere beskytter mitt barn fra vedkommende? Jeg forventer ikke at mitt barn skal finne seg i det her og jeg er tom for unnskyldninger. Men så fort noen av de andre barna har sagt «jeg vil ikke leke med deg når du slår meg, det har mammaen min sagt jeg ikke trenger» så er det telefon hjem med en gang. I tillegg til beskyldninger om at det omtrent er vår (vi andre foreldre) feil at disse barna utagerer. Anonymkode: 25c0b...538 11
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): FAU? Tror ikke dette er noe som blir brukt tid på i alle fall, har ikke hørt barnehagen nevne FAU med et ord, visste ikke engang at man kunne ta opp disse tingene med de? Men da er det sikkert jeg som ikke følger med. Det å nevne disse barna eller problemene rundt de er som å si voldemort. «Vi kan ikke diskutere andre barn» er svaret man får. Anonymkode: 25c0b...538 FAU er jo der nettopp for å styrke saken deres, dersom dette berører flere barn. I stedet for at mor til Kari, far til Truls og far til Nina klager hver for seg, kan FAU legge sin fulle styrke bak klagen. Men det fordrer selvfølgelig et oppegående og handlekraftig FAU. Anonymkode: 3202f...ff1 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du hørt om taushetsplikt? Vet du at alle som jobber i barnehagen har taushetsplikt? Dersom du er veldig bekymra for ditt barn, vil jeg råde deg å gå til styrer. Fortell at du er alvorlig bekymra pga andre barn som utagerer og ta det derfra. Jeg ville vurdert å bytte avdeling hvis det var veldig ille. Anonymkode: 00c7e...63d Hvis du leser i tråden så ser du at dette er tatt opp med styrer og avdeling flere ganger. Jeg er klar over taushetsplikt, og jeg trenger i utgangspunktet ikke noe informasjon om «Ola» jeg, men informasjon om hvordan mitt barn skal slippe å få juling. Og dette handler ikke bare om taushetsplikt, men en barnehage som fraskriver seg alt ansvar. Anonymkode: 25c0b...538 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med taushetsplikt er helt forståelig, samtidig forstår jeg godt det er frustrerende for dere ansatte også. Men i denne spesifikke barnehagen er det bare ansvarsfraskrivelse, og vi har fått spørsmål som «hva kan dere gjøre for å hjelpe barnet deres å akseptere at Ola har det vanskelig?» Okei, Ola har det vanskelig og det er ikke noe hyggelig, men det er da ikke mitt barns ansvar å være boksesekk for Ola mens han får hjelp/utredning? Jeg ønsker igrunn ingen informasjon om Ola, men informasjon om hvordan dere beskytter mitt barn fra vedkommende? Jeg forventer ikke at mitt barn skal finne seg i det her og jeg er tom for unnskyldninger. Men så fort noen av de andre barna har sagt «jeg vil ikke leke med deg når du slår meg, det har mammaen min sagt jeg ikke trenger» så er det telefon hjem med en gang. I tillegg til beskyldninger om at det omtrent er vår (vi andre foreldre) feil at disse barna utagerer. Anonymkode: 25c0b...538 Men når de ringer deg, hva sier du da? Det er jo når du har dem på tråden du må hamre det inn, hver gang. De har tid til å ringe deg for å klage over hva barnet sitt har sagt, men ikke til å sørge for at barnet ikke blir slått? Hvor mange ganger har du vært i kontakt med styrer, direkte? Har dere to hatt møte (ev. via Teams)? Hvor ofte? Hvis du allerede har snakket direkte med styrer mer enn et par ganger ville jeg bare gått rett til barnehagesjefen i kommunen først som sist. Men sørg for at du har 100 % dokumentasjon: eposter, referater osv., fra mange ulike hendelser. Har du ikke det må du begynne å dokumentere i morgen, og gjøre det hver bidige gang. Anonymkode: 3202f...ff1 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men når de ringer deg, hva sier du da? Det er jo når du har dem på tråden du må hamre det inn, hver gang. De har tid til å ringe deg for å klage over hva barnet sitt har sagt, men ikke til å sørge for at barnet ikke blir slått? Hvor mange ganger har du vært i kontakt med styrer, direkte? Har dere to hatt møte (ev. via Teams)? Hvor ofte? Hvis du allerede har snakket direkte med styrer mer enn et par ganger ville jeg bare gått rett til barnehagesjefen i kommunen først som sist. Men sørg for at du har 100 % dokumentasjon: eposter, referater osv., fra mange ulike hendelser. Har du ikke det må du begynne å dokumentere i morgen, og gjøre det hver bidige gang. Anonymkode: 3202f...ff1 Det er ikke meg de har ringt, men vet dette har blitt gjort med andre foreldre. Vi har hatt to møter, samt en telefonsamtale i forbindelse med en spesifikk hendelse. Det er som å snakke til en vegg, har derfor ikke vært på flere, ei heller blitt innkalt til oppfølgingsmøte som skulle vært i januar. Fått referat fra det siste møtet vi hadde i vinter, men referatet avviket veldig fra den faktiske samtalen. Vet ikke om det er verdt å nevne at jeg er i midten av 20-årene og styrer er 60. Ei godt voksen dame med årevis av erfaring som styrer i barnehage. Så det er en skjev maktbalanse der. Jeg og flere andre dokumenterer flittig, og jeg har noe skriftlig kommunikasjon utvekslet i forkant av disse møtene. Anonymkode: 25c0b...538 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå