AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg trenger innspill på en situasjon som har oppstått. I april søkte jeg på en avdelingslederjobb i kommunen. Det er ved samme avdeling som jeg jobber nå, bare et annet bygg og med andre brukere og ansatte. Har lederutdanning og mange års ledererfaring. Jeg ble innkalt på intervju. Det gikk veldig dårlig på intervjuet. Jeg fikk direkte tilbakemeldinger da jeg satt der på at jeg ikke viste frem at jeg var lederkandidat og de sa de fikk et dårlig inntrykk. Jeg vet jeg gjorde en dårlig figur og at jeg ikke var 'på' i det hele tatt. Jeg oppga 2 referanser. Den ene er min gamle sjef fra da jeg var avdelingsleder nylig. Hun ga meg strålende referanse. Den andre var en leder jeg hadde for ca 8 år siden. Hun kunne ikke svare på alle spørsmål fordi det var så lenge siden. Så da ble jeg oppringt fra de som skulle ansette og bedt om å gi en referanse til, de ville gjerne ha siste leder. Problemet er at min siste leder og jeg ikke hadde god kjemi. Hun er en meget elendig leder og jeg kritiserte henne mye. Hun reagerte med å bli sur og vanskelig (nektet meg ferie og avspasering f eks). Så hun hadde da sagt mye fint om meg, men hun hadde også sagt en negativ ting som var utslagsgivende for at jeg ikke fikk jobben. Nå er den samme stillingen utlyst på nytt siden den som fikk den trakk seg. Jeg har veldig lyst på jobben. Men er det helt idiotisk å søke på nytt? Med en annen referanse? Kan jeg forklare dette på noe vis, at min siste leder var så dårlig? Det vil jo ikke ta seg bra ut kanskje.? Kan jeg forklare at jeg gjorde et dårlig intervju sist fordi jeg var dårlig forberedt, hadde en dårlig dag e.l? Eller blir det helt idiotisk. Anonymkode: 342e5...388
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Dette hørtes ikke bra ut. Du ble fortalt at du er en dårlig kandidat - og ingen «leder» under intervjuet. Det forundrer meg at de i det hele tatt ville innhente referanse. Det forundrer meg også at du vil jobbe der.. Uansett, velger du å søke på nytt skal du ikke (!) si at din leder var så dårlig. Vær ydmyk - ikke legg skylden over på andre. Vis selvinnsikt. Anonymkode: 825b1...f09
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Jeg syns egentlig ikke du bør søke på nytt. Når du skal i et intervju til en jobb du virkelig ønsker så møter du forberedt, har tenkt over hvorfor du vil ha jobben, hva du kan bidra med, referanser, positive/negative sider og hele den greien der. En del av det å være leder er jo å være en profesjonell representasjon av arbeidsplassen utad mot andre avdelinger, samarbeidspartnere og ansatte, og når du ikke en gang klarer det i et intervju som er en avgrenset og definert setting, så viser du jo på mange måter at du ikke håndterer noe som er elementært for lederrollen. Når du i tillegg gjør det så dårlig at du får tilbakemelding på det underveis i intervjuet (noe som slett ikke er vanlig) så er du neppe en kandidat de ønsker å gi en ny vurdering i neste runde. At du i tillegg vil skylde på lederen din for å gi dårlig referanse viser mangelfull innsikt i egen fremtoning. Det er helt greit å ha dårlig kjemi med lederen sin og at det er mange ubrukelige ledere der ute, men en konflikt er resultat av minst to parters involvering, så uskyldig i den saken er du ikke. Det at hun har sagt mye bra om deg viser at din nåværende leder har evnen til å skille de gode og mindre gode tingene, og du må tåle at hun sier både det som er bra (som du er enig i) og det som stiller deg i et dårlig lys (som du er uenig i). Å si til ansettelseskomiteen at lederen din er teit vil på ingen måte bedre søknaden din, tvert imot. Ellers er det jo sånn at de ikke hadde trengt å kjøre ny ansettelsesprosess når den som fikk jobben trakk seg, normalt vil man da gå til nestemann på lista og tilby denne jobben. At de heller velger å lyse ut på nytt fremfor å gi deg et tilbud er vel den sterkeste indikasjonen på at du ikke er ønsket i stillingen. Anonymkode: 6913a...870
Gjest theTitanic Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Å søke på nytt høres både kleint å pinlig ut. De har allerede vurdert deg til å være uegnet. Trist, men slikk sårene og se etter andre jobber. Bruk energien på å tenke på hvordan du kan gjøre det bedre på intervjuer.
Whistler Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg trenger innspill på en situasjon som har oppstått. ...... Nå er den samme stillingen utlyst på nytt siden den som fikk den trakk seg. Jeg har veldig lyst på jobben. Men er det helt idiotisk å søke på nytt? ...................... Anonymkode: 342e5...388 Om stillingen er lyst ut på nytt fordi den som fikk den trakk seg betyr det at de andre søkerne ikke var innstilt. Altså ikke som nummer to og tre osv, men merket "innstilles ikke". Det vil være tåpelig å søke på nytt. For øvrig så er kjemi ikke en enveisgreie. Det kan jo tenkes at din forrige leder kun var en "elendig leder" bare for deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå