AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Dette er nok ganske idiotiske spørsmål, så beklager på forhånd. Ønsker å bruke rehabgips (6mm) på to soverom og i stuen, men samtidig få satt opp flere stikkontakter fordi det er så få. Har også lyst til å oppgradere de som allerede er der, siden de er fra 70-tallet. Har ikke mulighet til å rive ned til stenderne, få satt opp skjult anlegg og så bruke vanlig gips - fordi jeg bare er én person og det er begrenset hvor mye venner/familie kan hjelpe. Men hvordan gjør elektrikeren dette i praksis, men nye kontakter? Hvordan i alle dager trekker han nye ledninger ut til sikringsskapet? Er det gjennom rør som allerede ligger i veggen? Vil han måtte trekke en/flere synlige ledninger helt fra gangen og til soverommene? Finnes det noen måte å gjøre dette pent på, f.eks. dersom ledningene skjules i lister? (Da mener jeg den typen lister som er laget for å kunne skjule ledninger, den varianten som skrus). Og hvordan blir dette gjort med stikkontaktene fra 70-tallet? Må selve ledningene også byttes, eller kan elektrikeren "bare" bytte selve stikket? Og er alt dette arbeid som bør gjøres før jeg setter opp rehabgipsen, eller etter? (Regner med det er etter, siden anlegget da ikke blir skjult?) Anonymkode: f0850...e0e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Det er mulig eventuelle eksisterende rør kan brukes hvis de er i grei nok stand. Hvis du ikke har lister med ledninger per i dag, så går de mest sannsynlig i eksisterende rør eller bak kledning. Hvis de ikke går i rør per i dag, så kan det bli vanskelig å trekke nye ledninger på en skjult måte uten å jobbe seg ned til stendere, siden den moderne måten å gjøre det på gjerne er i beskyttende rør. Ønsker man ikke det, så må det nok gjenbrukes/legges opp nye lister i tillegg. H Hvis ledningene er gamle, må de ofte byttes, det gjelder især hvis de ikke har tre ledere (+, - samt en leder for jord, mange gamle elektriske anlegg ble ikke bygget med jording). For å få helt sikre svar, så bør du snakke med en elektriker som kan ta befaring hos deg først. Anonymkode: 75ba7...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå