AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg har nå snakket med HS som anbefaler å kutte ut melk og se om babyen min på 2 uker sliter med allergi for melkeprotein. Babyen er mye urolig i magen, trykker mye, spenner seg i kroppen og kaver. Gulper en del (hs mente det ikke var reflux). Noen med erfaringer der baby ble bedre etter å kutte ut melk? Hvilke symptomer hadde deres barn? Anonymkode: 95970...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Del Skrevet 9. mai 2021 Blødninger i avføring, hylgråt ved promping om natten, mye luft og generelt kolikk-gråt hele natta Du må kutte ut soya også da disse proteinene er veldig like melk. Ellers blir det ikke total bedring. gi det 5 uker før det er helt ute av melka di (om du ammer). Anonymkode: 77790...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Blødninger i avføring, hylgråt ved promping om natten, mye luft og generelt kolikk-gråt hele natta Du må kutte ut soya også da disse proteinene er veldig like melk. Ellers blir det ikke total bedring. gi det 5 uker før det er helt ute av melka di (om du ammer). Anonymkode: 77790...5a7 Soya også? Det sa ikke hs noe om. Det er jo soya i de fleste produktene som erstatter melk? Ble det bedre for dere når du kuttet ut alt? Anonymkode: 95970...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Soya også? Det sa ikke hs noe om. Det er jo soya i de fleste produktene som erstatter melk? Ble det bedre for dere når du kuttet ut alt? Anonymkode: 95970...970 Ikke kutt soya med mindre du får beskjed om det. Anonymkode: db43c...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Del Skrevet 9. mai 2021 Mini her hadde diaré, mye hyling store deler av døgnet selv etter at kolikken gikk over, ville bæres og ligge oppå 24/7, mye gulp/sprutgulp. Utviklet atopisk eksem og hadde masse utslett. Når vi introduserte fast føde (grøt) begynt han å kaste opp voldsomt og langvarig hver gang vi prøvde å gi grøt. Ga melkefri grøt, ingen oppkast. Kuttet melk i mitt kosthold (fullammet utenom smaksprøvene vi prøvde med grøt), over natten ny baby. Slutt på skriketiradene gjennom dagen. Diaré mye bedre allerede neste dag, normal avføring ila en uke. Noe bedre på natt, men fortsatt mange utfordringer der, ser ut til å være reflux. Anonymkode: db43c...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mini her hadde diaré, mye hyling store deler av døgnet selv etter at kolikken gikk over, ville bæres og ligge oppå 24/7, mye gulp/sprutgulp. Utviklet atopisk eksem og hadde masse utslett. Når vi introduserte fast føde (grøt) begynt han å kaste opp voldsomt og langvarig hver gang vi prøvde å gi grøt. Ga melkefri grøt, ingen oppkast. Kuttet melk i mitt kosthold (fullammet utenom smaksprøvene vi prøvde med grøt), over natten ny baby. Slutt på skriketiradene gjennom dagen. Diaré mye bedre allerede neste dag, normal avføring ila en uke. Noe bedre på natt, men fortsatt mange utfordringer der, ser ut til å være reflux. Anonymkode: db43c...56f Er det sprutgulp hele tiden? Hs mente at sålenge det ikke er sprut gulp så er det ikke reflux. Jeg mistenkte det. Hvor lang tid tok det fra du kutta ut melk til babyen ble bedre? Anonymkode: 95970...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Del Skrevet 9. mai 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Er det sprutgulp hele tiden? Hs mente at sålenge det ikke er sprut gulp så er det ikke reflux. Jeg mistenkte det. Hvor lang tid tok det fra du kutta ut melk til babyen ble bedre? Anonymkode: 95970...970 Du kan fint ha refluks uten sprutgulp. Men refluks og mpa har ganske like symptomer (refluks er vel strengt tatt også et symptom på mpa) Anonymkode: 719b7...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du kan fint ha refluks uten sprutgulp. Men refluks og mpa har ganske like symptomer (refluks er vel strengt tatt også et symptom på mpa) Anonymkode: 719b7...934 Hva kan man gjøre dersom det er refluks? Anonymkode: 95970...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Del Skrevet 10. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo soya i de fleste produktene som erstatter melk? Anonymkode: 95970...970 Neida. Det finnes havremelk, havreyoghurt og havrefløte, rismelk, mandelmelk osv. Anonymkode: 58428...990 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Del Skrevet 10. mai 2021 Soya og melkeprotein har veldig likt allergen, så i utprøvingsfasen hadde jeg kuttet begge. Du kan heller prøve å innføre soya igjen etter på, du må også unngå spor i utprøvingsfasen. Det tar 6-8 uker før alt melkeprotein er ute av kroppen, men de fleste merker bedring etter 14 dager. Det er ikke noe problem å leve melke og soyafritt bare litt stress i starten, facebook gruppa barn med melkeallergi er flott! Lykke til! Anonymkode: 66450...afb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Soya også? Det sa ikke hs noe om. Det er jo soya i de fleste produktene som erstatter melk? Ble det bedre for dere når du kuttet ut alt? Anonymkode: 95970...970 Ja, barnet fortsatte å blø pga soya. Legene sa ingenting til oss om det, var heldigvis HS som kom på det. Havre-produkter kan erstatte alt av melk Anonymkode: 77790...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #12 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke kutt soya med mindre du får beskjed om det. Anonymkode: db43c...56f Dette bør du ikke uttale det om. Vi gikk 3 måneder helt unødvendig inn og ut av sykehuset, fordi legene ikke tenkte på å be oss kutte soya samtidig. Barnet kunne hatt det bedre SÅ mye tidligere. Soyaprotein og melkeprotein er bygget opp nesten helt likt. TS taper ingenting På å kutte ut begge deler. Anonymkode: 77790...5a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 10. mai 2021 #13 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det sprutgulp hele tiden? Hs mente at sålenge det ikke er sprut gulp så er det ikke reflux. Jeg mistenkte det. Hvor lang tid tok det fra du kutta ut melk til babyen ble bedre? Anonymkode: 95970...970 Vårt barn har MPE og stille refluks. Veldig gammeldags holdning om sprutgulp. Men selve gulpingen er ikke noe farlig, mange barn gulper mye. Er mer den skvulpingen i halsen som skaper mye ubehag hos barnet eller gråt når man legger ned. Babyen ble bedre etter en måned, jeg ammet og var ikke alltid jeg fikk til å unngå melk (ved et uhell!). Så også at soya gjorde barnet like dårlig. Symptomer: Diaré, konstant grønn avføring, skummende avføring, store etsende sår i baken, allergisk mot ull, litt eksem/tørr hud, mye gråt. Barnet vårt tålte ikke melkeproteinfri MME (den laktosebaserte) og måtte ha aminosyrebasert MME. Refluksen ble bedre, men gikk ikke over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Del Skrevet 10. mai 2021 Dette ville jeg klarert med en barnelege. Helsestasjon har ikke nok kunnskap om dette. Anonymkode: b31ac...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette ville jeg klarert med en barnelege. Helsestasjon har ikke nok kunnskap om dette. Anonymkode: b31ac...0aa Det har de! Var HS som tipset oss om å kutte soya etter 3 besøk på sykehuset som ikke klarte å finne it hvorfor barnet fortsatt var så sykt Anonymkode: 77790...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Del Skrevet 10. mai 2021 Min hadde ikke så kraftige symptomer som noen av de andre i tråden, men hadde mye magesmerter, som også førte til store søvnvansker. Jeg kuttet både melk og soya og babyen ble plutselig så mye bedre. Det er veldig vanlig at babyer er allergisk mot proteinet i kumelk, så det er lurt å starte med å kutte det hvis babyen har mageproblemer. Anonymkode: 8b133...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke kutt soya med mindre du får beskjed om det. Anonymkode: db43c...56f Det er da vesentlig mer effektivt om ts kutter soya og melk samtidig og så introduserer en av gangen. Det er intet i verken soya eller kumelk som ikke er enkelt å få i seg ved hjelp av annen, helt normalt tilgjengelig, mat. Og begge deler er enkelt å unngå (jeg har gjort øvelsen i flere omganger). Uansett bør kumelk unngås etter fødsel for mors egen del da melk bidrar til betennelser i kroppen, og du bør ha god helse før du drikker det. Anonymkode: 8fffa...4d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabokjerringen Skrevet 10. mai 2021 #18 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva kan man gjøre dersom det er refluks? Anonymkode: 95970...970 Man kan ha det som kalles stille reflux også, selv om man ikke har de mest voldsomme symptomene. Ikke alle leger som er helt oppdatert. Få utredning, få medisin mot reflux og også kostholdsråd siden noen ting kan trigge reflux. Det er også lurt å heve hodeenden på sengen. Finnes en reflux pute for eksempel. Angående melkeproteinallergi så finnes det morsmelkerstatning uten melkeprotein, og det er etterhvert mange gode erstatningsmeieriprodukter i handel, slik som oatly sine produkter basert på havre. De har mye bra, melk, fløte, yoghurt. Der finnes melkefritt smør i mange merker. Det finnes også soyaprodukter hvis det ikke også er allergi mot disse, Alpro serien har veldig god blåbæryoghurt, melk, desserter osv. Det er ikke noe hokuspokus å lage mat uten meieriprodukter, men litt å omstille seg til i starten. Etterhvert går det på autopilot 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #19 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har nå snakket med HS som anbefaler å kutte ut melk og se om babyen min på 2 uker sliter med allergi for melkeprotein. Babyen er mye urolig i magen, trykker mye, spenner seg i kroppen og kaver. Gulper en del (hs mente det ikke var reflux). Noen med erfaringer der baby ble bedre etter å kutte ut melk? Hvilke symptomer hadde deres barn? Anonymkode: 95970...970 Huff join the club kjære deg. Jeg tror det er som å kave i mørket å finne ut hva det er med disse babyene. Er du flink til å ta pause i matingen og få baby til å rape hyppig? Gulpingen tok helt slutt her når jeg bare legger han over skulderen hyppig. Og bruke lang tid på flaska. Håper det ordner seg. Det er drittøft. Anonymkode: 6f18b...a95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #20 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har nå snakket med HS som anbefaler å kutte ut melk og se om babyen min på 2 uker sliter med allergi for melkeprotein. Babyen er mye urolig i magen, trykker mye, spenner seg i kroppen og kaver. Gulper en del (hs mente det ikke var reflux). Noen med erfaringer der baby ble bedre etter å kutte ut melk? Hvilke symptomer hadde deres barn? Anonymkode: 95970...970 Og du, masserer du baby i klokkeretning rundt navlen? Det løser veldig ofte opp i magen på min. Ta to fingre og masser med lett trykk rundt og rundt. Og sykle med beina, da kommer det masse luft ut. Og varmt bad kan hjelpe. Anonymkode: 6f18b...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå