Gå til innhold

Kjøpe bolig helt uten egenkapital?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig å få kjøpt seg bolig helt uten egenkapital i dag? Holder det evt bare med kausjonist? 

Har en bror som er 26 og som ikke har spart seg opp noen verdens ting, men gjerne vil kjøpe noe eget snart. Tror ikke han er helt der at han kan spare mye på kort tid heller. 

Anonymkode: 560c1...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan bare belåne 85% av verdien på boligen. Altså må du få de 15% fra et annet sted, dvs egenkapital. Det holder med andre ord ikke at noen stiller som kausjonist, de må stille med 15% av verdien på boligen i cash.

Anonymkode: abb52...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan bare belåne 85% av verdien på boligen. Altså må du få de 15% fra et annet sted, dvs egenkapital. Det holder med andre ord ikke at noen stiller som kausjonist, de må stille med 15% av verdien på boligen i cash.

Det er broren min, ikke meg det er snakk om. 

Men takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står noe annet her da.. https://xn--ln-yia.no/boliglån-uten-egenkapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kausjonist kan stille sin egen bolig som sikkerhet for den manglende egenkapitalen, da trenger du ikke cash.

Anonymkode: 9d7d9...b35

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En kausjonist kan stille sin egen bolig som sikkerhet for den manglende egenkapitalen, da trenger du ikke cash.

Så det personen som svarte først her skriver, er altså helt feil? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Poenget er jo at han skal ha råd til å betale ned boligen på sikt, så for hans egen del er det jo best om han har opparbeidet seg egenkapital så det blir mindre å betale ned...

Nesten som å handle på nett det der, så får man sjokk når fakturaen kommer 😅

Har han ikke råd til å spare til bolig så har han ikke råd, helt enkelt.

Anonymkode: ff200...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det personen som svarte først her skriver, er altså helt feil? 

Jeg kjøpte leilighet med 95% belåningsgrad. Kravet var 600 000 egenkapital, men jeg hadde 200 000 oppspart og de resterende 400 000 ble det tatt pant i mine foreldres hus for. Derfor fikk jeg låne såppass mye 😊 De er ikke kausjonister. 

Dog enig med personen over her, blir en del ekstra å betale i måneden når lånet er såppass høyt. 

Anonymkode: fcaa2...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Poenget er jo at han skal ha råd til å betale ned boligen på sikt, så for hans egen del er det jo best om han har opparbeidet seg egenkapital så det blir mindre å betale ned...

Nesten som å handle på nett det der, så får man sjokk når fakturaen kommer 😅

Har han ikke råd til å spare til bolig så har han ikke råd, helt enkelt.

Anonymkode: ff200...c15

Vås.

En bolig i Oslo som for ett år siden kostet 5 millioner koster i dag 5,75 millioner. 

Beste måten å spare til egenkapital er å kjøpe bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte leilighet med 95% belåningsgrad. Kravet var 600 000 egenkapital, men jeg hadde 200 000 oppspart og de resterende 400 000 ble det tatt pant i mine foreldres hus for. Derfor fikk jeg låne såppass mye 😊 De er ikke kausjonister

Dog enig med personen over her, blir en del ekstra å betale i måneden når lånet er såppass høyt. 

Anonymkode: fcaa2...c89

De er realkausjonister hvis det er tatt pant i deres bolig..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har han ikke spart? Ikke still som kausjonist for noen med jobb som ikke klarer spare...

Anonymkode: 9a50b...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Den påstanden er direkte feil. Man kan stille sikkerhet i hva som helst så lenge banken godtar verdien som sikkerhet. Det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja supersmart å bli kausjonist for noen som ikke klarer å spare i dag og gjør at du mister evt huset om de ikke klarer å betale.

Anonymkode: b743c...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte hus i 2017 uten egenkapital med 101% belåningsgrad og sikkerhet i min samboers foreldres bolig. Vi hadde noen hundre tusen på BSU som vi skal innfri når vi blir 34.

Anonymkode: d78fa...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og samboer kjøpte oss leilighet i fjor uten egenkapital eller kausjonist 🙂 Fikk fullfinansiering i bank 🙂

Anonymkode: 22e54...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja supersmart å bli kausjonist for noen som ikke klarer å spare i dag og gjør at du mister evt huset om de ikke klarer å betale.

Tja, det kan jo være greit det. Kommer jo helt an på situasjonen.

Jeg måtte få hjelp da jeg skulle kjøpe min første leilighet. Dette er en del år siden, men jeg hadde ikke høy nok inntekt til å klare å spare noe særlig da husleie på leieleiligheten var betalt. Mine foreldre stilte som kausjonister for egenkapitalen slik at jeg fikk lån til å kjøpe meg en bitteliten toroms. Jeg tok en ny verdivurdering ett år etter at jeg kjøpte, og da hadde verdien steget såpass at kausjonen ble avskrevet.

Jeg måtte ut med mindre i måneden for en liten toroms enn jeg måtte betale pr. måned for en enda mindre ettroms, så jeg syns det var ganske supersmart å gjøre det slik. Men det er kanskje greit å ikke forvente en treroms på Oslos beste vestkant. Man må tenkte med fornuft og ikke lysten.

Anonymkode: 07698...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor har han ikke spart? Ikke still som kausjonist for noen med jobb som ikke klarer spare...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han har ikke jobb nei, er student. Er ikke jeg som evt hadde stilt som kausjonist, men foreldrene våre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han har ikke spart enkelt og greit fordi han ikke har tenkt noe på det, før nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...