Gå til innhold

Hvorfor blir rett hår plutselig krøllete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt voksen er jeg nå og har hatt "asiatisk stritt" hår i hele mitt liv. Ingen spenner har villet sitte i håret mitt noen  gang, men nå er det etter hvert tre steder i nakken at det danner seg noen skikkelig fine, ti-femten cm lange korketrekkere, uten at jeg har gjort noe for det. Hvordan kan det ha seg?

Jeg har hørt at det er en stor sjanse for at hvis en virkelig fjerner (skinner) alt hodehåret, så kan en risikere å få krøller over alt, men er det utprøvd vitenskaplig noen gang, eller bare en stor sjanse å ta? Noen som har erfaring? 

Anonymkode: 3745c...f4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cellegift kan gi deg krøller, å bare barbere seg tror jeg ikke har noen effekt. Hva med permanent?

Anonymkode: c92c3...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke har hatt litt krøller hele veien, men gredd dem ut? Prøv å gre håret mens det er vått neste gang, la det lufttørke og se om det ikke kommer flere krøller. Ellers kan hormonendringer påvirke krøller, så hvis du nærmer deg overgangsalderen høres det ut som en sannsynlig forklaring. Det med barbering er bare hvis noen har fått krøller allerede, men de synes dårlig fordi det er rett ytterst, eller lengden tynger dem ned og retter ut hvis det ikke er så sterk krøll. 

Anonymkode: 146a0...b6a

Skrevet

Jeg fikk krøller i godt voksen alder. Har alltid hatt "linjalkrøller" som barn og ung, mens da jeg passerte 40 begynte håret å bølge seg. Har egentlig bare gått på mer i det siste. Jeg er fornøyd jeg, for nå kan jeg faktisk bare føne det ut om det ikke er ønskelig ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Cellegift kan gi deg krøller, å bare barbere seg tror jeg ikke har noen effekt. Hva med permanent?

Anonymkode: c92c3...1b3

Det sliter veldig på håret. Har forsøkt det før i tiden, men det holder dessuten ikke lenge på mitt hår.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker på at du ikke har hatt litt krøller hele veien, men gredd dem ut? Anonymkode: 146a0...b6a

Helt sikkert. Det var og er helt rett hår hos meg og to søstre. Ene broren har fått fall, den andre ingenting. Ingen av våre foreldre, onkler eller lignende har krøller. Går slikt i arv? 

Ms. Steele skrev (1 time siden):

Jeg fikk krøller i godt voksen alder. Har alltid hatt "linjalkrøller" som barn og ung, mens da jeg passerte 40 begynte håret å bølge seg. Har egentlig bare gått på mer i det siste. Jeg er fornøyd jeg, for nå kan jeg faktisk bare føne det ut om det ikke er ønskelig ;) 

Krøller er fint syns jeg. Blir fyldigere hår da.  :) 

Anonymkode: 3745c...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk krøller i nakken etter en fødsel. Tok noen år så forsvant de.

Anonymkode: e7119...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Du mister jo hårene og får nye hele livet. Så egentlig ikke så rart om en plutselig får mer fall eller stritt hår i ulike deler av livet. På samme måte som hårfargen kan endre seg. Vokser håret ut tynnere blir det lettere krøller. Du må ha et eget gen for å få krøller, men en kan ha det latent selv om ikke foreldrene dine eller forfedrene dine hadde krøller. Det er en recessiv genvariant som kan ligge latent hos dem også. Som ved rødt hår som er et annet recessivt gen. Det er derfor mange kan få rødt hår selv om foreldrene eller besteforeldrene ikke hadde det🙂

Anonymkode: 48036...a9e

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om dette er til hjelp, men jeg hadde krøllete hår under puberteten. Skikkelig krøllete! Men som barn var det rett og det ble rett igjen når jeg var 20-21 år. Spurte en frisør og hun sa at hormonforandringer som graviditet, bubertet og overgangsalder kunne gjøre det. Sikkert flere årsaker, men virker til å være ufarlige og vanlige årsaker til dette, men  du kan jo nevne det for fastlegen din? :) Moren min fikk mye mørkere hår etter at hun var gravid foreksempel. 

Anonymkode: cc01f...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...