Gå til innhold

Får flass, mister hår, og dårlig hud av å spise mye sukker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tåler ikke sukker eller usunn mat. Jeg har perioder hvor jeg spiser MYE sukker, typ syltetøypålegg, sjokolade, søtet kondensert melk som snacks (spiser 3-4 ss fra boksen), youghurt etc etc. og hver eneste gang begynner jeg å få sykt dårlig helse.

Det første som skjer er at kroppen min føles «skjør» ut. Jeg «klør» innvendig, og får røde flekker over hele kroppen min. Rødmer MYE fortere i disse periodene også. Så får jeg fettete hår VELDIG raskt, og flasser enormt mye. Får ekstrem kløe på hodebunn, og deretter begynner jeg å miste mer hår enn normalt. Og nei, dette er ikke noe jeg innbiller meg, og det er ikke hårprodukter eller sånt som forårsaker dette. Huden min blir dårlig også. Får kviser, betent hud, kløe i ansikt og.

Blir utrolig slapp og trøtt. Får forstoppelse. Får vondt i tennene.

Er jeg super sensitiv mot sukker eller er det flere som får det som meg? Jeg tåler heller ikke fettete mat. Blir utrolig kvalm og på nippet til å spy. Hater mat som burgere, kebab, pizza (med mindre det er hjemmelaget med grovt bunn), pommes frites, lasagne osv. Er utrolig kresen på mat. Spiser nesten bare havregryn, grønnsaker, frukt, plantebasert vaniljeyoughurt, syltet ingefær, bønner og risnudler. 

Anonymkode: 2c3fc...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får i meg veldig mye sukker og har aldri hatt noen av disse plagene.

Ingen sammenheng. Her er det nok noe annet du får i deg, som du ikke tåler.

Kroppen må ja sukker (karbohydrater) for å fungere, man kan derfor ikke være allergisk mot sukker.

Diabetes derimot er noe annet, og selv ikke de med diabetes får slike plager.

Her er det noe annet du får i deg som du ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de fleste reagerer på sukker på en eller annen måte, men alle er kanskje ikke så klar over det og noen reagerer sterkere. 

Jeg spiser nogenlunde samme som og reagerer også sterkt på raffinert sukker. Synes i grunn bare det er bra så slipper jeg å spise så mye usunt 😅

Anonymkode: c6272...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg i perioder spiser mye sukker har jeg fettete hår, flasser, uren hud og røde flekker i huden. Er også trøtt og slapp. Har ikke tenkt at det førstnevnte har noe sammenheng med inntak av sukker, så det er jo interessant. 

Anonymkode: e1195...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (21 minutter siden):

Jeg får i meg veldig mye sukker og har aldri hatt noen av disse plagene.

Ingen sammenheng. Her er det nok noe annet du får i deg, som du ikke tåler.

Kroppen må ja sukker (karbohydrater) for å fungere, man kan derfor ikke være allergisk mot sukker.

Diabetes derimot er noe annet, og selv ikke de med diabetes får slike plager.

Her er det noe annet du får i deg som du ikke tåler.

Jeg tåler alt. Aldri hatt allergi. Det er sukkeret jeg er sinnsykt sensitiv mot. Kroppen trenger karbohydrater ja, men kropper trenger ikke raffinert sukker. Det er toxic

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykisk. Ikke fysiske grunner. Oppsøk lege/psykolog

Anonymkode: fd24d...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tåler alt. Aldri hatt allergi. Det er sukkeret jeg er sinnsykt sensitiv mot. Kroppen trenger karbohydrater ja, men kropper trenger ikke raffinert sukker. Det er toxic

Raffinert sukker består av glukose og fruktose, samme kjemiske formel som er i frukt.

Raffinert sukker er ikke toxic.

Du reagerer på noe annet, ikke raffinert sukker. Enig med brukeren over meg, for det du sier om raffinert sukker her hører mer hjemme i konspirasjonsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden):

Raffinert sukker består av glukose og fruktose, samme kjemiske formel som er i frukt.

Raffinert sukker er ikke toxic.

Du reagerer på noe annet, ikke raffinert sukker. Enig med brukeren over meg, for det du sier om raffinert sukker her hører mer hjemme i konspirasjonsland.

Du glemmer at det er mye høyere konsentrasjon av sukker i snop og brus f.eks enn om du spiser et eple. Det er en grunn til at man ikke advarer mot å spise eple hver dag, men mot å drikke brus hver dag..  Kan hende ts også reagerer på frukt?

Selvfølgelig er ikke raffinert sukker særlig bra. Vi får i oss altfor mye. Stoler mer på forskere fra flere universiteter er mener mye sukker er veldig skadelig. Min legevenninne kuttet ut sukker nesten totalt etter hun var ferdig med studiet, tilgang til nyeste medisinsk forskning gir deg en oppvekker. 

Denne er derimot ikke ny men forskningen støttes ennå

https://forskning.no/sykdommer-mat-og-helse/skadelig-sukker/726351

Anonymkode: b0fc2...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du glemmer at det er mye høyere konsentrasjon av sukker i snop og brus f.eks enn om du spiser et eple. Det er en grunn til at man ikke advarer mot å spise eple hver dag, men mot å drikke brus hver dag..  Kan hende ts også reagerer på frukt?

Selvfølgelig er ikke raffinert sukker særlig bra. Vi får i oss altfor mye. Stoler mer på forskere fra flere universiteter er mener mye sukker er veldig skadelig. Min legevenninne kuttet ut sukker nesten totalt etter hun var ferdig med studiet, tilgang til nyeste medisinsk forskning gir deg en oppvekker. 

Denne er derimot ikke ny men forskningen støttes ennå

https://forskning.no/sykdommer-mat-og-helse/skadelig-sukker/726351

Anonymkode: b0fc2...bd0

Artikkelen tar for seg at et økt forbruk av raffinert sukker (fruktose) kan bidra til økt vekt, som igjen kan føre til livsstilssykdommer, som hjerte- karsykdom, høyt blodtrykk, diabetes, fedme.

Greit å lese artikkelen og forstå det du faktisk leser før du slenger ut slik en linke helt ukritisk uten kontekst.

Raffinert sukker er ikke gift, ikke farlig. Artikkelen advarer derimot i å få i seg store mengder, fordi det kan føre til økt vekt, som igjen kan føre til andre problemer. Men i seg selv er ikke raffinert sukker farlig eller gift.

Men jeg forstår at det er unødvendig å diskutere fakta med de i tråden her, for her står visst konspirasjoner, føleri, og subjektiv synsing høyest.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Psykisk. Ikke fysiske grunner. Oppsøk lege/psykolog

Anonymkode: fd24d...6c4

Hva i alle dager? Hahah, dette er det dummeste jeg har hørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jepp. Inflammasjon . Har du betennelse trigger sukker det . Jeg har bechtrews , så spiser jeg mye sukker får jeg tørr hodebunn ( flass) rød irritert hud, eksem ( og smerter ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonyminist skrev (18 minutter siden):

Jepp. Inflammasjon . Har du betennelse trigger sukker det . Jeg har bechtrews , så spiser jeg mye sukker får jeg tørr hodebunn ( flass) rød irritert hud, eksem ( og smerter ) 

Vet ikke om jeg har noe betennelse, men mest sannsynlig har jeg det! Får sinnsykt med inflammasjon med inntakt av sukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Diabetes?

Anonymkode: 57580...aba

Nei. Vært til lefe og undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen er veldig sensitive for rask blodsukkerstigning. Høres ut som at kroppen din reagerer på det med fight/flight og stress-responser. Symptomene dine er klassiske symptomer på mye stress og økt cytokinutskillelse

Anonymkode: 25597...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen sier ifra på en eller annen måte når det er nok. Du har kanskje holdt på i mange år og forgifte kroppen med søtsaker? 

Selv kunne jeg spise og drikke hva jeg ville, hadde flott hår, nydelig hud og fine, hvite tenner. 

Så sa det plutselig stopp. Tennene mine ble gulere og gulere og det falt av emalje, huden min fikk masse pigmentflekker og ble skrukkete og slapp, så mistet jeg mye hår på hodet så håret mitt ble veldig tynt og fikk noen grå hår. 

Så da måtte jeg begynne å tenke på hva jeg spiste, og begynte å ta vitaminer og mineraler, og drikke mye vann. Sakte men sikkert har ting blitt bedre for meg òg. 

Anonymkode: 40c2c...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

SIBO? Bakterieovevekst i magen? Enkelte bakterier spiser sukker og lignende og kan bli i flertall om du spiser mye av det. Enkelte mennesker utvikler mageproblemer på grunn av det. 

Anonymkode: da822...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...