Gå til innhold

Båtkjøp, hva kan jeg kreve når båt ikke klar til avtalt tid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mars skrev vi kontrakten, og vi ville hente båten i april. Vi fikk da beskjed om at selger trengte mer tid på å gjøre den klar. Vi sa at det var greit, men at vi henter kommende uke, og at da må den være klar.

Selger fikk da noen ekstra uker på seg. 

Nå har vi klargjort alt for å reise og hente båten kommende uke. Bestillt hotell, fått fri, fått ekstra fridag for sønnen vår og hyret inn en båtvant mann som skal følge med på turen, ettersom vi ikke har god erfaring med båt. Dette blir vår første båt.

Det er ikke tull at båten måtte være klar til avtalt tid, for det var mye som måtte klaffe for å få anledning til dette, siden turen tar fire dager. 

Onsdag skulle vi avgårde, og i dag melder selger at det er oppdaget et problem da han kjørte testtur med båten i dag. Han skulle forsøke å få det fikset til vi kommer, men vet ikke om det går før i morgen. 

Jeg er veldig fortvilet nå. Vi har betalt for halve båten, og dette er faktisk eneste mulighet til å hente båten på veldig lenge. 

Vi mener vi var grei ved å gi selger flere uker ekstra på å gjøre den klar for henting. At selger da ikke tester at alt er ok før rett før vi skal hente... ja dette setter oss i veldig vanskelig situasjon. 

Kan vi da kreve at selger må sørge for å levere båten til oss, eller å få hevet kjøpet?

Anonymkode: b483a...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar det står noe om forsinket levering i kontrakten, for hva ellers skulle poenget med en kontrakt være.

Hva står det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte finn sin kontrakt, og skrev ikke inn noe angående leveringstid. Jeg har imidlertid skriftlig dialog med selger om at den skulle hentes i april, og så at han fikk til denne uken. Flere uker ekstra i forhold til først avtalt. 

Dette forventet jeg absolutt ikke. Båten var jo klar bortsett fra normal vårklargjøring, som ble avtalt at han tok, som del av kontrakten. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil selvfølgelig helst ha båten, ikke heve kjøpet, men føler at når selger setter oss i en så vanskelig situasjon bør han sørge for at båten blir levert til oss.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke står noe om overtakelse i kontrakten så har dere jo ingen konkret avtale om dato? Virker rart at en slik standardavtale ikke har med noe om overleveringstidspunkt?

Anonymkode: 016fa...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Det virket ikke nødvendig. Avtalen var overtagelse rett etter vårklargjøring, som straks skulle skje. Så trengte han en uke til sa han. Fikk tre, og nå dette. 

Naivt å ikke sette dato i kontrakten kanskje, men det meste av dialogen i forkant og etter sier jo også tydelig hva som ble avtalt angående kjøpet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...