Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 6+6 i dag, og har vært ufattelig kvalm hele helga. Går bare rundt og brekker meg, men har klart å unngå å kaste opp enda, da jeg synes det er skikkelig ubehagelig. Klarer ikke spise noe annet enn Ritz kjeks og salt potetgull..  

Det er jo ny uke med jobb imorgen, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal angripe den. Har ikke fortalt sjefen om graviditeten enda. Var hjemme et par dager forrige uke pga migrene, så har egentlig ikke samvittighet til å bruke egenmelding..  Har ikke vært på svangerskapskontroll enda, har time hos jordmor om et par uker. Må jeg da ringe fastlegen om jeg trenger kvalmestillende ellet sykmelding? 

Anonymkode: 30a22...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om sykemelding dersom kvalmen gjør at du ikke er kapabel til å arbeide som normalt. Du er ikke pålagt å fortelle sjefen om grunnen til sykemeldingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fiffig skrev (1 time siden):

Du kan be om sykemelding dersom kvalmen gjør at du ikke er kapabel til å arbeide som normalt. Du er ikke pålagt å fortelle sjefen om grunnen til sykemeldingen. 

Men ringer man bare da til legekontoret og må få en time med hvem som helst? Min lege har ikke ledige timer før over en mnd.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer inn og sier at du må ha sykemelding pga svangerskapskvalme.  Da får du enten en "akutt" time til din lege, eller en annen dersom han eller hun ikke har tid/ er der. Det er alltids noen ledige "akutt" timer i løpet av en dag, i tilfelle det er noen som må akutt til legen. Eller, det er vertfall det her jeg bor.  Ol du ikke får samme dag som du ringer, blir det notert ned hvilken dag du ringte slik at sykemeldingen gjelder fra den dagen.

Anonymkode: 7870b...402

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig, jeg fikk sjøsyketabletter pga kvalme i svangerskapet, med det var tidlig 2000...

Anonymkode: e17b3...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men ringer man bare da til legekontoret og må få en time med hvem som helst? Min lege har ikke ledige timer før over en mnd.. 

Sykemeldinger kan jo ikke vente en måned, som de sier over her, så ringer man og får en av de avholde akutt-timene til det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom du har tatt egenmelding forrige uke (med mindre disse var torsdag og fredag) så må du opparbeide deg rett til ny periode før du kan bruke egenmelding igjen. Derfor trenger du sykemelding for en periode. Jeg bare nevner det siden min lege har vært litt sånn at "du kan jo bare bruke egenmelding først"🙄 Ikke noe særlig å gå rundt med kronisk kvalme på jobb. Forhåpentligvis har du en 2-3 ukers periode med ille kvalme før det gradvis gir seg. Ta en uke av gangen. Om du ringer legekontoret og forklarer så ordner det seg. Hender man får time hos en annen enn fastlegen, men så lenge man får sykemelding er mye gjort. God bedring of hold ut! Det vil bli bedre!

Anonymkode: 36f3a...e68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God bedring:) Ring legekontoret i morgen som de andre sier - de setter alltid av tid til akutte ting :)

Heldigvis er kvalme som regel forbigående. Jeg hadde også mye kvalme fra uke 6-7, samt hodepine og trøtthet, og fikk to ukers sykemelding av legen. Ble heldigvis bedre på de to ukene så jeg kunne jobbe litt igjen :)

Anonymkode: 4edfa...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

God bedring:) Ring legekontoret i morgen som de andre sier - de setter alltid av tid til akutte ting :)

Heldigvis er kvalme som regel forbigående. Jeg hadde også mye kvalme fra uke 6-7, samt hodepine og trøtthet, og fikk to ukers sykemelding av legen. Ble heldigvis bedre på de to ukene så jeg kunne jobbe litt igjen :)

...og ofte varer det til uke 15-20! Lykke til TS!

Anonymkode: 13726...b66

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt lege, jeg fikk lov å ta postafen (reisesyke medisin) å det hjalp mye..nå var jeg sykemeldt uansett grunnet hyperemesis og jeg ikke fungerte , men det tok toppen.

Anonymkode: fcf46...b7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

...og ofte varer det til uke 15-20! Lykke til TS!

Hos de fleste når kvalmen en topp i uke 9-10 for deretter å gradvis avta og forsvinne helt i uke 12-15, det er sjelden den varer helt til uke 20. 

Anonymkode: 37423...b5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hos de fleste når kvalmen en topp i uke 9-10 for deretter å gradvis avta og forsvinne helt i uke 12-15, det er sjelden den varer helt til uke 20. 

Anonymkode: 37423...b5f

Nå var dette direkte myntet til brukeren som mente det ville gå over på 2 uker fordi det hadde gjort det for henne.

Dermed kan det være greit for TS å vite at det kan vare lenger også.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå var dette direkte myntet til brukeren som mente det ville gå over på 2 uker fordi det hadde gjort det for henne.

Dermed kan det være greit for TS å vite at det kan vare lenger også.

Skjerpings da. Det var meg du siterte og jeg skrev ikke "det ville gå over på 2 uker fordi det hadde gjort det for henne." ;) Jeg skrev at for meg hjalp det med sykemelding i to uker og at jeg ble litt bedre på den tiden slik at jeg kunne jobbe noe. Selvfølgelig kan symptomer vare lenger, og hele svangerskapet, men et par ukers sykemelding når det står på som verst er ikke nederlag og kan gjør at man kommer seg over kneika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...