Gå til innhold

Dere som er sjenerte og stille, har dere slitt med å få jobb på grunn av det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid høre at jeg er flink på jobb og har fått endel ros fra de arbeidsplassene jeg har vært innom. 

Nå har jeg tatt utdanning og jeg tror i utgangspunktet at jeg passer til det jeg har utdannet meg som, men jeg sliter litt med å få jobb. Det er en type jobb der man både jobber selvstendig, men også jobber i team og litt med kunder. Det varierer hvor mye man må gjøre de ulike tingene så jeg vil kunne finne noe som har det som passer for meg. 

Problemet er ikke at jeg ikke greier arbeidsoppgavene for det gjør jeg jo, men bruker kanskje litt tid på å bli varm i trøya. Problemet er at jeg gir et dårlig inntrykk på jobbintervju og dermed kommer jeg ikke videre. 

Blir litt motløs av det og virker som jeg har feil personlighet. Jeg har ikke lyst til å være stuet vekk på et kontor heller for jeg trives med å samarbeide med andre og hjelpe kunder, men ikke hele dagen. 

Jeg har prøvd å jobbe endel med det, men jeg kommer alltid til å være mer stille enn det andre er og er nok ikke av de mest utadvendte. Tror det at jeg har fått litt avslag har gitt meg litt dårlig selvtillit også. 

Anonymkode: 9201e...3b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, og er også ganske sjenert og innadvendt. Men jeg har heller ikke mye problemer med den profesjonelle hatten på. Feks synes jeg foreldremøter er noe herk, men de går fint og jeg gjennomfører de raskt og effektivt. Ser liksom ingen grunn til å tørrprate. Forsamlinger hvor jeg skal være mer sosial og gå rundt og smalltalke synes jeg er helt grusomt, og jeg finner de utrolig vanskelige. Avslutninger og sånn feks. Samtidig er jeg i mitt ess med elevene og kolleger i den vanlige hverdagen, men er temmelig utladet når jeg kommer hjem. 

Jobbintervjuer har jeg terpet så mye på at jeg vet stortsett alltid hva jeg skal svare. Så den sjenerte siden kommer ikke fram der. Jeg har stortsett fått tilbud om de fleste jobbene jeg har søkt på. Så der tror jeg rett og slett hemmeligheten er å være helt utrolig godt forberedt. Samtidig som jeg også formulerer de rolige sidene av meg som en fordel fremfor en ulempe. Sier ikke rett ut at jeg er sjenert, men heller at jeg er rolig. 

Anonymkode: e2c9e...a20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei men jeg har slitt masse med å få sex

Anonymkode: 9143c...d25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: d83f7...66b

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Husk at en arbeidsgiver ser etter ulike typer mennesker for å skape et godt miljø. Alle kan ikke være veldig utadvendte eller sjenerte. Jeg er ganske sjenert men har jobbet 20 år innenfor reiseliv med kunder. Jeg er ydmyk og yter alltid det beste for kunden og lytter til dem. Har veldig gode skussmål fra både kunder, kollegaer og ledere. Dette klarer du. Når du kommer inn i arbeidsoppgavene får du mer selvtillit. 

Anonymkode: f13ac...298

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: daf73...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har aldri slitt med å få jobb. Jeg er sykepleier. Har dessverre fått stempelet «beskjeden» i sykehjemsmiljøer, men har aldri blitt stemplet som stille og beskjeden på sykehus (hva folk sier bak ryggen min aner jeg ikke).  I sykehusmiljøer er ikke min personlighet et tema, så lenge jeg kommuniserer godt med alle og gjør jobben min. 

Anonymkode: f7fb4...86d

AnonymBruker
Skrevet

Ok, tusen takk for svar :) Da er det nok min dårlige selvtillit som er problemet. Jeg har egentlig alltid hatt litt problemer med at jeg er stille og sjenert, men jeg skal jobbe med det.

I hvert fall fint å lese deres innlegg. Jeg skal prøve å være mer forberedt på jobbintervju og håper at jeg finner en bra arbeidsplass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, tusen takk for svar :) Da er det nok min dårlige selvtillit som er problemet. Jeg har egentlig alltid hatt litt problemer med at jeg er stille og sjenert, men jeg skal jobbe med det.

I hvert fall fint å lese deres innlegg. Jeg skal prøve å være mer forberedt på jobbintervju og håper at jeg finner en bra arbeidsplass. 

🌸:tommelopp:☘️🌺

Anonymkode: 6e1f8...a83

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri slitt pga det. På intervjuer prøver jeg å svare kort å tydelig som regel. Sier også at jeg er en rolig person. Har fått nesten alle de jobbene som jeg har søkt. Blir godt likt av ledere og kollegaer (noe de har sagt selv). Jeg gjør jo jobbenen min på en best mulig måte. Snakker litt litte i fellesskap, men de vet jo at jeg er sånn.  

Anonymkode: adcfc...65e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg klarer å "ta meg sammen" på intervju og i settinger der det er nødvendig. 

Anonymkode: 6200e...237

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært sjenert og alltid slitt sosialt på arbeidsplasser hvor det er mange ansatte. Men lunsj-situasjonen er verst. Jeg ble arbeidsledig for et par år siden, og begynte å slite med sosial angst. Nervene og usikkerheten skinte gjennom på intervjuer, og jeg kom aldri videre. I fjor derimot fikk jeg jobb i hjemmetjenesten her jeg bor, og jeg trives så godt! (Takker være korona, siden jeg fikk tlf-intervju!) Det er jo en supersosial jobb, men det hjelper nok mye at jeg får jobbe selvstendig og bare være meg selv. Og i pausene er det godt å se at mange er som meg - noen prater mye, og noen liker å sitte i fred. Og det er helt ok! Nå utdanner jeg meg innen helse. Vet ikke hva du jobber med, men jeg tenker at om det er intervju som er vanskelig, så må du bare jobbe med forberedelsene. En venninne lærte meg en gang å stille mye spørsmål og vise mye interesse, så man fremstår litt mer selvsikker😊

Anonymkode: 98ee2...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke slitt med å få jobb, for klarer meg greit gjennom en intervjusituasjon. Jeg har dog fått beskjed av en sjef på medarbeidersamtale at hun var usikker på om jeg kunne noen ting, siden jeg var så stille og rolig... 

Anonymkode: 71036...aaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...