AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Og hvordan reagerer den andre på det? Hørte akkurat denne podcasten https://norske-podcaster.com/podcast/foreldreradet/det-tredje-skiftet-med-sosiolog-kristine-warhuus-s og det gikk opp et lys for meg. Ja jeg tar hele det tredje skiftet (og det visste jeg) men i tillegg så nedvurderer og motarbeider mannen min meg på det😡 jeg kjøper alle klær, gaver, lager play dates, avtaler og ordner bursdag, greit nok, men i tillegg til å gjøre det så motarbeider han meg! eksempel fra i dag, ett av barna har snart bursdag, og jeg har brukt masse tid (i hodet mitt på og på kveldstid) på å planlegge. I dag skulle jeg kjøre og hente noe festutstyr på butikken og fra en dame på Finn, og da er det ikke måte på klaging. «Skal du KJØPE festutstyr?!» «hvor lege blir du borte da?» «trenger han virkelig det?» og når jeg kommer hjem med det «herlighet, jaja🙄». Dette var ikke dyrt, og vi har ikke dårlig råd. Jeg blir så forbanna! Som om dette er noe jeg gjør for meg selv, han gidder aldri planlegge noe og når jeg gjør det så klager og stønner han. «Skjønner ikke hvorfor du må stresse sen med det?» Jeg «Stresser» med det fordi han ikke gjør sin del av jobben og alt faller på meg, og fordi jeg unner ungen vår en gøy bursdag! Anonymkode: e15a7...913 34
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hvordan reagerer den andre på det? Hørte akkurat denne podcasten https://norske-podcaster.com/podcast/foreldreradet/det-tredje-skiftet-med-sosiolog-kristine-warhuus-s og det gikk opp et lys for meg. Ja jeg tar hele det tredje skiftet (og det visste jeg) men i tillegg så nedvurderer og motarbeider mannen min meg på det😡 jeg kjøper alle klær, gaver, lager play dates, avtaler og ordner bursdag, greit nok, men i tillegg til å gjøre det så motarbeider han meg! eksempel fra i dag, ett av barna har snart bursdag, og jeg har brukt masse tid (i hodet mitt på og på kveldstid) på å planlegge. I dag skulle jeg kjøre og hente noe festutstyr på butikken og fra en dame på Finn, og da er det ikke måte på klaging. «Skal du KJØPE festutstyr?!» «hvor lege blir du borte da?» «trenger han virkelig det?» og når jeg kommer hjem med det «herlighet, jaja🙄». Dette var ikke dyrt, og vi har ikke dårlig råd. Jeg blir så forbanna! Som om dette er noe jeg gjør for meg selv, han gidder aldri planlegge noe og når jeg gjør det så klager og stønner han. «Skjønner ikke hvorfor du må stresse sen med det?» Jeg «Stresser» med det fordi han ikke gjør sin del av jobben og alt faller på meg, og fordi jeg unner ungen vår en gøy bursdag! Anonymkode: e15a7...913 Det kommer aldri til å endre seg. Enten så må du sette hardt mot hardt, akseptere det, eller kvitte deg med han. Anonymkode: 5a0f6...307 12
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Jeg tar det aller meste av det tredje skiftet hos oss. Ble lei av at mannen klagde over at jeg gjorde for mye ut av bursdager en gang så da ga jeg alt ansvaret til han. Gikk helt ok, men i ettertid har jeg overtatt igjen (fordi jeg vil) og han har aldri klaget over at jeg gjør for mye ut av det igjen Anonymkode: dc49c...fd6 9
Summeer Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Måtte google. Og det er definitivt meg! Mannen har meldt seg av logistikken, men stiller som trener for barna, og har hovedansvaret for hunden. Alt som har med skolen å gjøre har jeg ansvaret for, og jeg passer på logistikken med hvem skal hvor når og fikser kjøregrupper og passer på hva de skal ha med. Barna begynner å bli så store at de skal fikse mye selv, men noen må allikevel spørre om de har husket turmaten/minne dem på at de har trening etc. Jeg sørger også for mat, og at middagen serveres på det tidspunktet som passer best med logistikken, og typen middag passer til om det er en sånn dag der alle trener på skift, så det bør være en gryte som putrer og alle spiser når de kan... Men jeg trives med å ha det sånn, jeg er anlagt den veien, og jobber med å lede andre 😆 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Det er vel typisk dame å holde styr på diverse. Synes det er greit, for jeg vil helst ha oversikt og kontroll på mye. Men når jeg stresser litt ang. noe, så kan mannen si "du har ingenting å stresse for, du har ikke jobb engang". Han mener det ikke på en negativ måte, men gud så irriterende. Hjemme i perm med en på fem mnd jeg, og vi har en på to år. Mannen jobber masse. Anonymkode: ec721...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Det er meg ja. Mannen hadde slitt om han hadde blitt alene, han vet ikke om halvparten av alt som må gjøres med en bolig, f.eks hvor forsikringene er plassert eller hva som må skrus av når vi reiser bort. Jeg gjør absolutt alt. Og det er greit, så lenge han lar meg styre det i fred. Kommer han og skal motarbeide meg gjør jeg kort prosess; det blir ikke aktuelt. Skal du ha medbestemmelsesrett må du delta aktivt. Helt uaktuelt å komme inn på slutten av en prosess og dømme resultatet. Den muligheten sier man fra seg når man ikke gjør noe av arbeidet. Anonymkode: 18ed6...f66 17
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Det er jeg som har ansvar for det tredje skiftet. På grunn av det tar mannen min mer husarbeid for å jevne ut ansvarsfordelingen. Anonymkode: 554d0...592 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 Jeg. Uten tvil......😔 Anonymkode: d0037...da8 2
-venter- Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Jeg tar nesten alt av slike ting, men mannen tar tilsvarende mer av husarbeidet. Passer greit😀 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Det er vel jeg som gjør det meste av den jobben her også, men mannen hadde absolutt klart seg uten meg. Jeg liker at ting er forberedt og klart, og derfor er blir det også jeg som planlegger. Han hadde ordnet bursdagsgave i siste liten, han hadde latt barna velge hva de skal kle på seg og middagen hadde vært kjøpt inn på vei hjem fra barnehagen. Klærne hadde hatt fast plass på vaskerommet, men de hadde alltid hatt rent tøy. Alt hadde gått rundt, men jeg liker det best på min måte, og da blir det også jeg som tar den jobben. Anonymkode: 4cfd6...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Vi går gjennom uka på søndager og fordeler oppgaver. Vil si at vi gjør like mye, men han stiller nok litt mer opp på det som har med trening og utstyr å gjøre. Anonymkode: a9548...405 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel typisk dame å holde styr på diverse. Synes det er greit, for jeg vil helst ha oversikt og kontroll på mye. Men når jeg stresser litt ang. noe, så kan mannen si "du har ingenting å stresse for, du har ikke jobb engang". Han mener det ikke på en negativ måte, men gud så irriterende. Hjemme i perm med en på fem mnd jeg, og vi har en på to år. Mannen jobber masse. Anonymkode: ec721...6ef Min erfaring er at det ofte er mer logistikkmessig når man er hjemme fordi man plutselig er tilgjengelig å «har tid» så skal det skje så mye mer og det er en selvfølge at den hjemmeværende gjør det 😂 Mye mindre «press» på meg når jeg er i jobb på disse områdene merkelig nok. Anonymkode: 9a39c...d9e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Vi deler på. Mest han for tida egentlig, siden han er hjemme i perm med førstemann og har stålkontroll på alt, men får se hvordan det blir når begge jobber. Sannsynligvis en miks. Anonymkode: dd940...511 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel typisk dame å holde styr på diverse. Synes det er greit, for jeg vil helst ha oversikt og kontroll på mye. Men når jeg stresser litt ang. noe, så kan mannen si "du har ingenting å stresse for, du har ikke jobb engang". Han mener det ikke på en negativ måte, men gud så irriterende. Hjemme i perm med en på fem mnd jeg, og vi har en på to år. Mannen jobber masse. Anonymkode: ec721...6ef Ja, jeg syntes også det er helt ok å gjøre det, det er den totale mangelen på respekt og anerkjennelse av at det ER en jobb å huske på at «... skal i bursdag da og da, og penskoene er for små og gave må handles.» han rett og slett klager på at jeg gjør denne jobben😡 ts Anonymkode: e15a7...913 13
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Vi er like delaktige, han noe mer for tiden da han er arbeidsledig. Han liker å ha kontroll på hva som skjer og ordne med ting til barna sine, de er like mye hans som mine så er en selvfølge for oss at man deler på dette ansvaret også. Men kjenner mange kvinner som er kontrollfreaks og ikke greier å la mannen slippe til, evt. klager over at de ikke gjør det «riktig» ift. deres standard. Så klager de over at mannen melder seg ut. Vel.. Anonymkode: 09772...dec 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 Første skift: Jeg jobber i 100 % stilling, han 80 %. Andre skift (husarbeid og barnepass): Han gjør en god del mer enn meg på begge fronter. Tredje skift: Vi fordeler ansvaret for ulike områder. Jeg tar f.eks. alt med økonomien og han alt med bilen. Jeg alt med barnas klær og han alle bursdager. Osv. Anonymkode: 3bb5f...56f 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 Venter barn nå å jeg tar allerede tredje skiftet. Jeg har gjort klart alt, med det mener jeg pakker, bestiller, finner varer vi skal kjøpe, kjøper klær etc. men han gjør det jeg ber ham om da 😛 som å hente pakke for meg, sette sammen barnemøbler osv. ...skal sies at jeg liker det da Anonymkode: b6a97...d96 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Venter barn nå å jeg tar allerede tredje skiftet. Jeg har gjort klart alt, med det mener jeg pakker, bestiller, finner varer vi skal kjøpe, kjøper klær etc. men han gjør det jeg ber ham om da 😛 som å hente pakke for meg, sette sammen barnemøbler osv. ...skal sies at jeg liker det da Anonymkode: b6a97...d96 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Første skift: Jeg jobber i 100 % stilling, han 80 %. Andre skift (husarbeid og barnepass): Han gjør en god del mer enn meg på begge fronter. Tredje skift: Vi fordeler ansvaret for ulike områder. Jeg tar f.eks. alt med økonomien og han alt med bilen. Jeg alt med barnas klær og han alle bursdager. Osv. Anonymkode: 3bb5f...56f Vet dere hva det tredje skiftet er? Anonymkode: 8014e...0ff 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jeg som har ansvar for det tredje skiftet. På grunn av det tar mannen min mer husarbeid for å jevne ut ansvarsfordelingen. Anonymkode: 554d0...592 Skulle bare mangle 👍 Anonymkode: 0539a...a9a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, jeg syntes også det er helt ok å gjøre det, det er den totale mangelen på respekt og anerkjennelse av at det ER en jobb å huske på at «... skal i bursdag da og da, og penskoene er for små og gave må handles.» han rett og slett klager på at jeg gjør denne jobben😡 ts Anonymkode: e15a7...913 Da syntes jeg du skal delegere noe til ham. Anonymkode: 0539a...a9a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå