Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Har en bestemor som klarer mindre og mindre selv. For noen år siden ble huset bygd om for at hun skal bo lengst mulig hjemme. I alle år har tanten min tatt ansvar og hjulpet bestemor med de daglige gjøremål, hygiene, husarbeid, mat osv. Dessverre er min enormt ressurssterke tante blitt 100 % ufør etter et langt og hardt arbeidsliv i et lavtlønnet yrke. Dermed har hun minstesats ufør. Så spørsmål:
-Kan tanten min få noen form for ekstra stønad for å gjøre disse oppgavene for bestemor
-Vil trygden bli tilsvarende redusert for min tante i så fall?
Har prøvd å få svar hos nav, men var ikke så enkelt. (Bestemor ønsker ikke hjemmehjelp.)

Anonymkode: 362f4...a7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo omsorgslønn. Så du kan jo sjekke om det er noe din tante kvalifiserer for.

Anonymkode: d2f11...20e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det finnes jo omsorgslønn. Så du kan jo sjekke om det er noe din tante kvalifiserer for.

Anonymkode: d2f11...20e

Men vil det gå utover tantes uføretrygd? Nav var som sagt ikke så behjelpelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Et alternativ her kan være å søke om hjelpestønad og hjemmehjelp. Det høres ut som at din tante ikke lenger er i form til å bidra like mye med husarbeid og andre tunge oppgaver, og at dette bør overlates til hjemmehjelpen. Din tante kan få hjelpestønad mot at hun bistår sin mor med andre oppgaver (som f.eks. dusjing, matlaging, følge til lege, bistå ved betaling av regninger, gjøre innkjøp og gå ærend, kjøre til frisør osv.). Hjelpestønad er skattefritt, men din tante må melde fra til NAV pga. uføretrygden.

I særskilte tilfeller kan man motta både hjelpestønad og omsorgsstønad, men det vil antagelig kreve at din tante fortsetter å påta seg alt ansvar for sin mor og ikke kan få avlastning fra hjemmehjelpen.

Anbefaler at dere kontakter kommunen og hører hvordan hjemmehjelp-tilbudet er og hvor mye det koster i din bestemors kommune. Så får din tante og bestemor bli enige om hvordan de skal løse dette. 
Lykke til.

Anonymkode: 5d783...862

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan mener du at tanten din har kapasitet til å arbeide for bestemoren din om hun er 100% ufør?

Anonymkode: 66731...3c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs hvor mye hun tjener, men ja, det vil muligens gå utover hennes uføretrygd. Det gjør ingenting, hun vil stadig komme ut av det med mer penger utbetalt.

Anonymkode: f401c...c6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

(Bestemor ønsker ikke hjemmehjelp.)

Men å la din uføretrygdede tante jobbe er ok?

Tror kanskje dere må innse at hun må ha hjemmehjelp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan tjene inntil 0,4 G før det får noen konsekvenser for uføretrygd. Jeg vet ikke hva 1 G ligger på om dagen, men det finner man lett ut ved å Google nav satser. 
Omsorgsstønad er noe du søker kommunen om, sjekk kommunens nettsider for hvor du henvender deg -heter gjerne noe med tildelingskontor. Du kan lese mer om ordningen her: https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/omsorgsstonad/

Eller at din bestemor godtgjør din tante privat, på andre måter. 

Anonymkode: e1af1...1b0

AnonymBruker
Skrevet

I vedtaket tanten din fikk når hun fikk innvilget uføretrygden står det hvormed hun kan tjene før det går utover trygden og den forsvinner helt. De har gjort det sånn at du kan tjene penger og så får du tilsvarende mindre utbetalt i trygd når du når en viss sum.

Anonymkode: c2adc...dbc

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje. Hun kan tjene en viss sum uten at noe trekkes ( det varierer utifra satsen , kanskje 40-45 k om hun har sats fra lavtlønnsyrke )over det blir 60% av det hun tjener trukket . Eks opp hun tjener 100 000 i året, vil hun få ca 35 000 mindre i trygd. Hvis hun nylig ble trygdet må hun vente en periode før hun kan ta ny jobb. Tror det er 1 år, mulig det er 2. kan hun gå inn på mitt nav på min uføretrygd og legge inn en realistisk sum og se hva kalkulatoren « svarer « ?

AnonymBruker
Skrevet

TS, les heller på NAVs nettsider enn å ta råd fra folk på forumet. Dessverre er det en del som ikke har fått med seg uføretrygd-reformen som trådde i kraft for seks år siden, og som derfor kommer med råd utifra utdaterte regler. Her på NAVs nettsider ser du gjeldende regler for arbeid ved siden av uføretrygd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man kan tjene inntil 0,4 G før det får noen konsekvenser for uføretrygd. Jeg vet ikke hva 1 G ligger på om dagen, men det finner man lett ut ved å Google nav satser. 
Omsorgsstønad er noe du søker kommunen om, sjekk kommunens nettsider for hvor du henvender deg -heter gjerne noe med tildelingskontor. Du kan lese mer om ordningen her: https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/omsorgsstonad/

Eller at din bestemor godtgjør din tante privat, på andre måter. 

Anonymkode: e1af1...1b0

1G er fra 1/1-20 på 101.351 kr. Den vil gå opp nå i mai i 2021, da den justeres i mai hvert år.

0,4 G er da ca 40 000 kr, som en uføretrygdet har lov til å tjene pr år før uføretrygden justeres ned ifht det man tjener over 0,4 G.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):
Har en bestemor som klarer mindre og mindre selv. For noen år siden ble huset bygd om for at hun skal bo lengst mulig hjemme. I alle år har tanten min tatt ansvar og hjulpet bestemor med de daglige gjøremål, hygiene, husarbeid, mat osv. Dessverre er min enormt ressurssterke tante blitt 100 % ufør etter et langt og hardt arbeidsliv i et lavtlønnet yrke. Dermed har hun minstesats ufør. Så spørsmål:
-Kan tanten min få noen form for ekstra stønad for å gjøre disse oppgavene for bestemor
-Vil trygden bli tilsvarende redusert for min tante i så fall?
Har prøvd å få svar hos nav, men var ikke så enkelt. (Bestemor ønsker ikke hjemmehjelp.)

Det er klart hun ikke ønsker det så lenge tanten din git henne alt hun trenger. Den eldste i min familie hadde nok også sett at jeg var hushjelp, sykepleier taxi, psykolog, kokk osv. Men jeg som uføretrygdet har nok med å holde mitt egret hjem med vask osv. Så hvis din stakras tante er helt slutt etter et langt arbeidsliv og er ufør, så bør hun nok slippe å gjør alt dette for bestemor. Mange føler seg presset til slike ytelser, nettopp fordi bestemor ikke ønsker hjemmehjelp.

Men for å svare deg på spørsmålet så kan bestemor søke om brukerstyrt personlig assistanse og ansette din tante. Men jeg vil nok tro at før hun får innvilget dette må hun bruke kommunen sitt tilbud om hjemmehjelp, og at bpa kommer i tillegg hjelp til andre ting som for eksempel handling, kjøring til lege osv. 

Anonymkode: 7aba5...440

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men for å svare deg på spørsmålet så kan bestemor søke om brukerstyrt personlig assistanse og ansette din tante. Men jeg vil nok tro at før hun får innvilget dette må hun bruke kommunen sitt tilbud om hjemmehjelp, og at bpa kommer i tillegg hjelp til andre ting som for eksempel handling, kjøring til lege osv. 

Anonymkode: 7aba5...440

Bestemor er sannsynligvis eldre enn 67 år og kan således ikke søke om BPA. For eldre hjemmeboende over 67 år er det hjemmehjelp, hjemmesykepleie og eventuelt matombringing som er aktuelt. Pårørendes bistand kan belønnes via hjelpestønad eller omsorgsstønad. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...