Gå til innhold

Pusse tennene i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal det være godt for?

Sløsing av personalets tid, synes jeg. Det er tid som heller kan brukes på kos, lek og sang.

Er det reelt; er det noen barn som har så dårlig munnhygiene at det er nødvendig, eller er det bare et tenkt scenario?

Skrevet

I barnehagen vår er det noen unger som etter pålegg fra tannlegen skal pusse tenner etter mat. De er imidlertid så store at de gjør dette selv. Det har vært snakk om å innføre tannpuss i barnehagen hos oss men jeg ser ikke foreløpig hvordan vi skal gjennomføre dette. Vi er tre voksne og 17 unger på avdelingen. Det er mye smått i år, så ergo vil det være mange som kommer til å trenge hjelp. En voksen må tre til på kjøkkenet for å rydde opp etter lunsj skal da 2 voksne stå og pusse tennene på 17 unger, eller skal en voksen pusse tenner mens en annen ser etter ungene som er "ferdigpussete"??

Jeg ser det positive aspektet ved tannpuss, men hvordan det skal gjennomføres på en ordentlig måte uten at det tar halve dagen skjønner jeg ikke.

Skrevet

Da jeg gikk i bhg i 1980 pusset vi tennene etter måltidene hver dag.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Barn trenger hjelp når de går på do og når de spiser også.

Skrevet

Man burde ikke pusse tennene mer enn to ganger om dagen.

NOE kan da foresatte gøre...

Gjest Violetta
Skrevet
Man burde ikke pusse tennene mer enn to ganger om dagen.

Hvorfor burde man ikke det? Og at barna pusser tenner i barnehagen utelukker da ikke tannpuss hjemme?

Skrevet

Hvorfor skal man pusse tenner i barnehagen? Pusser noen av dere tennene iløpet av åtte timer på jobb? Skal det videreføres da? Fellespuss på skolen?

Disse ungene det er snakk om i det første gjesteinnlegget har melketenner. Det er helt høl i huet at de skal pusse tenner etter hvert måltid. Med tanke på at de tennene de har skal skiftes ut likevel, burde det være opp til foreldrene å endre på pussevanene og legge til grunn gode vaner for tannhygiene i tiden fremover.

Skrevet

...det er vel kanskje noe med at emaljen slites?

Kanskje det ville være bedre idè å kutte ut sjokoladepålegg, Litago' yoghurt og saft?

Skrevet

Men hvordan mener dere noe slikt skal gjennomføres? Det er mest naturlig at det gjøres etter mat synes nå jeg. Men se for dere 15+ unger på et bad som skal pusse tennene. For det første så tar det enormt med tid, og hva skal man gjøre med de andre ungene som er ferdige med tannpussen? Skal de herje alene fordi de voksne står og pusser tenner, eller skal man sperre dem inne på et rom til en voksen blir ledig?

Skrevet

Ikke sjans i havet at vi som er tre voksne har tid til å pusse tennene på tyve barn etter måltidet. No way. Vi har knapt nok tid til å få på dem klærne så de kan komme seg ut i frisk luft. Eller kanskje man må velge, hva er viktigst, tannpuss i barnehagen eller frisk luft?

Skrevet

Nei samme situasjonen her. Tror neppe kommunen ansetter en ekstra person bare for å få gjennomført tannpuss.

Skrevet
Nei samme situasjonen her. Tror neppe kommunen ansetter en ekstra person bare for å få gjennomført tannpuss.

:ler: Nei det tror jaggu ikke jeg heller :ler: *ROTFL*

Skrevet

Synes det høres potensielt uhygienisk ut jeg. Små barn tar jo lett feil tannbørste og det er ikke særlig lurt helsemessig å pusse med andress brukte tannbørste tror jeg (uten at jeg er noen fagperson på dette). Lagringsmulighet må man jo også ha. Jeg mener, et sted det kan stå f. eks 17 tannbørster i hvert sitt tannglass på rekke og rad?

Er jo slik i barnehagen til datteren at noen av barna spiser frokosten sin i der. Ideelt sett burde de jo da pusse tennene etterpå, men tror det blir praktiske problemer som sagt.

Skrevet

Ja, noen av barna spiser faktisk tre ganger om dagen i barnehagen. Ganger tre minutter tannpuss.....

tre ganger tre ganger tyve....... det er faktisk hundreogåtti minutter om dagen som en voksen skal bruke på tannpuss.......

Herregud folk kommer med mye rart.

Skrevet

Jo jeg synes det hadde vært fint om de pusset tennene i barnehagen!! :Nikke:

Mener ikke at de ansatte skal pusse tennene - det kan barna gjøre selv! Hovedpussen skal fortsatt foreldrene stå for - morgen og kveld, mens en puss midt på dagen sammen med resten av barna på avdelingen kunne de gjøre selv. Kanskje det kunne føre til at flere barn fikk et bedre forhold til tannpuss? Utrolig hvor mange barn som egentlig har hull allerede før de begynner på skolen... :overrasket::forvirret:

I barnehagen til minste lillegutt tar en voksen med seg 2-4 barn inn av gangen på badet når bleier skal skiftes og andre skal på do. Da kunne pussen foregå. Gi de barna som venter (på bleie skift eller hjelp til do-besøk) en børste i hånden og leke seg sammen med noen andre. :) Sikkert morsomt og helt sikkert IKKE skadelig!! ;)

Med så få inne på badet samtidig bør det ikke bli så vanskelig å gjennomføre det heller - ei heller blir det tull med blanding av tannbørste!!

Vet at hjemme hos meg blir det ramaskrik hvis tannbørstene byttes - de kjenner godt igjen sin egen, ja!! ;):)

Tannpussen midt på dagen er ikke så viktig - viktigere at de "leker" seg litt - og samtidig opparbeider de seg etterhvert bedre grep om hele pusse-greia! Ikke lett det der - derfor sies det jo at barn skal få hjelp til tannpuss til de er 10-12 år!! ;):)

Skrevet

Thomasine, i barnehagen hos oss er det førti barnsom deler ett bad, med en liten vask med to kraner. Se for deg at alle førti skal på do og vaske hender og pusse tenner, og kle på seg for å gå ut i løpet av kortest muligtid.....

Skrevet

;) Hei, Tex!!

Ventet på svar fra deg!!! ;):)

Joda, jeg ser at det kan bli problematisk noen steder, men i barnehagen til min lille hvor de da deler opp slik at de ikke er mere enn 2-4 ad gangen inne på badet går det vel...?! Hadde gått ann å gjort et forsøk iallefall?!

Og det høres helt forferdelig å ha 40 barn som deler 1 bad...???!!! :overrasket: Er det mulig???!!! :overrasket:

Hos minstelillegutt er det 3 avdelinger - hver avdeling har sitt bad med 1 do og en stor vask med 3/4 kraner! Dvs 3 bad, 3 doer og 10 kraner på under 40 barn!!! Tydelige forskjeller, ja... :forvirret:

Dessuten går ikke alle barna ut samtidig! Noen går ut tidligere fordi de sover senere når de andre er ute.

Spørsmålet var vel om hva vi synes om tannpuss i barnehagen. Jo, jeg synes forstsatt det høres fint ut!! :);)

Skrevet

I tillegg til plassproblemer er det også andre problemer. Jeg har skjønt det slik at det er etter hovedmåltidet man vil ha tannpuss.

Ok, da er klokken omtrent halv tolv.

Tyve barn skal kles på.

Avdelingen må vaskes etter maten.

En voksen må gå på pause for at vi i det hele tatt skal få pause. Og tidligvakten har vært på jobb uten pause i fire timer.

Okay:

Tyve barn skal ha ulltøy, regntøy og gummistøvler. Fire av dem skal siftes bleie på, seksten skal på do, og så vaske hender.

Hvert barn krever omlag fem minutter, finne frem barnets tøy, sjekke at h*n går på do og vasker hender/ skifte bleie lære barnet å kle på seg selv og få på støvler.

Det tar altså fem minutter pr barn, fem ganger tyve er hundre minutter, delt på to er femti minutter, minus at en voksen må bruke ti minutter på å vaske avdelingen, og en voksen må etterhvert gå ut for å ta imnot de barna som er ferdig kledt, for hvis de sitter inne med alt tøyet blir de varme og vil begynne å fryse med det samme de kommer ut.

Og oppå her vil du ha hundreogåtti minutter tannpuss???? :ler:

Skrevet

Nei, jeg vil ikke ha 180 minutters tannpuss!! ;)

Jeg ser jo at det kan bli vanskelig i barnehagen du jobber i, men andre barnehager som f.eks der min tilhører kan jeg se/tro at det kunne være gjennomførbart. Og etter hvert måltid blir vel i drøyeste laget, nei det holder med 1 gang pr.dag. Resten får foreldrene stå for!!

Vet ikke hvordan rutinene hos dere er, men skiftes alle 20 på samtidig?! Stor garderobe dere da..?! ;)

Hos min går de ut gruppevis eller bordvis. De kommer ikke ut samtidig, noen har kanskje alllerede vært ute 15 minutter før neste gruppe kommer, men heller det enn kaos i garderoben?! Det ser jeg for meg at det må bli med 1 do og så mange barn som skiftes på samtidig...??!! :klø:

Dessuten, man ser vel på flere enn et barn i løpet av hele 5 minutter? Bruker ikke 5 minutter pr. barn?! ;)...bare sånn siden du trekker fram regnestykket ditt igjen... ;):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...